معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش:

دختران از فقر حرکتی برخوردار هستند/ دامنه وضعیت وزنی دختران از پسران بهتر است

۱۳۹۹/۱۲/۰۸ - ۰۵:۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۴۱۹۶۳
دختران از فقر حرکتی برخوردار هستند/ دامنه وضعیت وزنی دختران از پسران بهتر است
مهرزاد حمیدی گفت: طرح تحولی کوچ برگرفته از سند تحول بنیادین است که در سطح کشور به شکل ویژه عملی شود تا تمامی افراد در کشور کوچ را بشناسند و رسالت آن را بدانند و حساسیت‌های لازم مشخص شود. در این طرح منتظر بررسی‌های ثانویه و استخراج اطلاعات هستیم.

به گزارش برنا؛ در زندگی شهری شاهد افزایش کم تحرکی و اضافه وزن هستیم. این مقوله نه تنها در بین بزرگسالان بلکه در بین کودکان و نوجوانان هم باعث بروز چاقی و اضافه وزن شده است همچنین در جامعه شاهد افزایش 10 درصدی اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان کشور پس از شیوع کرونا به‌دلیل کم تحرکی و یکجا نشینی دانش آموزان هستیم. این در حالی است که قبل از شیوع کرونا هم شاهد بروز و تشدید اضافه وزن و چاقی در بین دانش آموزان بودیم. این مقوله به‌دلیل افزایش مصرف تنقلات، غذاهای پرکالری و فست فود، عدم تحرک و... از مهمترین دلایل بروز چاقی و اضافه وزن است. 

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره آخرین اقدامات در طرح کوچ به خبرنگار برنا گفت: طرح کوچ در سطح وسیع سنجش‌های اولیه و مداخله را انجام داد.

او افزود: دانش آموزان لاغر و چاق به مراکز بهداشتی ارجاع داده شده تا با کسب مشاوره و پیگیری های لازم بتوان چاقی، اضافه وزن و کمبود وزن دانش آموزان را مهار کرد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش ادامه داد: برای دانش آموزانی که نرخ بی ام ای آنها بالاتر از حد مجاز و اضافه وزن دارند، این وضعیت مورد بررسی قرار می‌گیرد که منشاء این مساله از طریق بیماری است یا ریشه در سبک زندگی دارد.

حمیدی گفت: وضعیت بی‌ام‌ای دانش آموزان لاغر و دارای اضافه وزن ضمیمه کارنامه دانش آموزان می‌شود. بر اساس وضعیت هر دانش آموز توصیه‌های لازم انجام شده و کارپوشه‌هایی طراحی شده است.

او ادامه داد: 6 نمره از درس تربیت بدنی دانش آموزان به طرح کوچ اختصاص داده شده تا دانش آموزان مدیریت وزن را به شکل مناسب انجام دهند.

حمیدی گفت: مشاوره‌های مدرسه از طریق مدیران تربیت بدنی، مراقبان بهداشت صورت گرفته و معلمان دروس دانش آموزان که مسئولیت تعیین بی‌ام‌ای دانش آموزان را دارند اطلاعات را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش  با بیان اینکه در اواخر بهمن به تمامی مدارس ابلاغ شده که بی‌ام‌ای دانش آموزان اخذ شود و ما بدانیم که مداخلات به چه میزان موثر است، تاکید کرد: می‌دانیم که تعطیلی مدارس و عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس سطح مداخلات نمی‌تواند حداکثری باشد. هرچند بررسی‌های ثانوی از دانش آموزان در ماه جاری در حال انجام است که در  فروردین این طرح به طول می‌انجامد.

وضعیت توده بدنی دانش آموزان دو سال یکبار بررسی می‌شود

حمیدی گفت: سنجش اولیه و ثانویه در این طرح اجرایی می‌شود.  هدف از این اقدام مشخص کردن وضعیت وزنی دانش آموزان کشور است. در پی انجام این فعالیت به شکل دوسالانه هستیم تا بتوان به تحلیل‌ها مشخص دست یافت.

 او ادامه داد: طرح تحولی کوچ برگرفته از سند تحول بنیادین است که در سطح کشور به شکل ویژه عملی می‌شود تا تمامی افراد در کشور کوچ را بشناسند و رسالت آن را بدانند و حساسیت‌های لازم مشخص شود. در این طرح منتظر بررسی‌های ثانویه و استخراج اطلاعات هستیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: بر اساس اطلاعات اولیه 30/1 دهم درصد دانش آموزان اضافه وزن داشته  و چاق هستند. 6 درصد دانش آموزان از لاغر یا لاغری مفرط برخوردارند. دانش آموزان دختر در دامنه وزن طبیعی 8 درصد از دانش آموزان پسر در وضعیت بهتری برخوردار هستند.

حمیدی تاکید کرد: دختران کم تحرک هستند اما با خوردن هراسی می‌خواهند وزن طبیعی‌شان را کنترل کنند.

او افزود: دختران امروز مادران آینده هستند. باید با تحرک و توان بتوان در زمینه کنترل جمعیت و فرزندآوری بهینه اقدام کنند. این مقوله از مسائلی است که در سیاست‌های افزایش جمعیت به عنوان سیاست‌های ملی مورد توجه قرار بگیرد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: نتایج اولیه بررسی ثانویه در اردیبهشت 1400 اعلام و با اطلاعات اولیه مقایسه و منتشر می‌شود، چون در اسفند جاری فرصت سنجش ثانویه ایجاد شده است. تجزیه و تحلیل آن در  سال آینده انجام می‌شود.

//انتهای پیام:۳

نظر شما