سخنگو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مطرح کرد:

احتمال انجام صید ترال به صورت نقطه ای / اخذ عوارض از آلایندگی صنایع آلاینده/ توجه به سواحل از اولویت‌های محیط زیستی ۱۴۰۰

۱۳۹۹/۱۲/۰۸ - ۰۴:۴۲:۵۲
کد خبر: ۱۱۴۲۱۲۵
معین الدین سعیدی با اشاره به اختصاص بودجه برای ارتقای محیط زیست دریایی کشور گفت: اخذ عوارض آلایندگی از صنایع آلاینده در راستای ارتقای شاخص‌های توسعه انجام می‌شود.

به گزارش برنا؛ صید ترال به عنوان یکی از کابوس‌های محیط زیستی یاد می‌شود. هر چند در سال‌های اخیر اقدامات متعدد برای مهار این نوع صید انجام شده است، اما هر از گاهی شاهد انجام آن هستیم.

معین الدین سعیدی، سخنگو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره صید ترال به خبرنگار برنا گفت: از سوی فراکسیون محیط زیست مجلس با انواع صید ترال مخالفت شد. رییس سازمان جهاد کشاورزی هم با انواع صید ترال مخالفت کرده است.

او افزود: هم اکنون تلاش شده تا بدهی کشور به کنواسیون اقیانوس هند در قالب دو میلیون یورو در بودجه سال آینده اختصاص داده شود و از ظرفیت‌های اقیانوسی برای صید استفاده شود و مشکلی برای صید ساحل جنوب کشور بروز نکند. 

 سعیدی ادامه داد: در کنار آن هم شاهد اخباری مبنی‌بر انجام صید ترال به شکل نقطههای هستیم. هرچند تاکنون مستنداتی مبنی‌بر این قضیه به دست ما نرسیده است. مجلس رد قطعی انواع صید ترال  را در دستور کار خود قرار دارد.

این نماینده مجلس درباره روند نظارت دستگاه های مرتبط به صید افزود: گشت حفاظت در  مجموعه شیلات ایران به شکل ناکارآمد به فعالیت می‌پردازد چون ظرفیت‌های پشتیبانی ضعیف است. بنابراین در بحث پایش با مشکلات متعدد مواجه هستیم. سعی شده در سال آینده در حوزه تجهیزات و پویش به شکل قوی اقدامات مناسب انجام شود.

 او درباره آلودگی‌های زیستی مبنی‌بر رهاسازی گازوئیل در سواحل کشور  ادامه داد:  مقوله محیط‌زیست دریایی از مباحث مهم کشور است که  آینده توسعه کشور را با چالش‌های متعدد مواجه می‌کند.

ارائه مجوز به پتروشیمی در کنار سواحل مشکل‌ساز شده است

  سعیدی تصریح کرد: در بسیاری از موارد ارائه مجوز به پتروشیمی در کنار ساحل مشکل‌ساز بوده است. در این زمینه پیگیری‌ها شده تا صنایع آلاینده در راستای ارتقای شاخص‌های محیط‌زیستی دریای جنوب هزینه شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بحث‌های توسعه‌ای تا زمانی که مقوله‌های زیست محیطی در دستور کار قرار نگیرد در بسیاری از حوزه‌ها با دیدگاه یک سویه به توسعه پرداخته شده و برای معیشت مردم مشکل ساز شده است.

سعیدی درباره اختصاص بودجه برای ارتقای محیط زیست دریایی کشور گفت:  اخذ عوارض آلایندگی از صنایع آلاینده در راستای ارتقای شاخص‌های توسعه در دستور کار قرار دارد.

به گفته او توجه به محیط زیست دریا از اهمیت‌های زیست محیطی شاخص برای سال آینده در اولویت قرار گرفته است.

سعیدی در پایان افزود: نهادهای متولی به‌ویژه سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفظ محیط زیست سواحل اقدام مناسب را در دستور کار خود قرار نداده است.

//انتهای پیام:۴                          

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز