نماینده مجلس شورای اسلامی:

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات وسایل توانبخشی در سنوات گذشته/ موضوع استفاده از وسایل دست دوم توسط معلولین به کمیسیون بهداشت می‌آید/جلسات فراکسیون معلولین در حال برگزاری ا‌ست

۱۳۹۹/۱۲/۰۹ - ۰۵:۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۱۴۳۴۰۴
اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات وسایل توانبخشی در سنوات گذشته/ موضوع استفاده از وسایل دست دوم توسط معلولین به کمیسیون بهداشت می‌آید/جلسات فراکسیون معلولین در حال برگزاری ا‌ست
ملک فاضلی گفت: سنوات گذشته مجلس شورای اسلامی در تخصیص ارز 4200 تومانی به دولت، تجهیزات پزشکی که شامل وسایل توانبخشی معلولین نیز می‌شود را در لیست قرار داده است.

به گزارش برنا؛ چند روز گذشته بهروز مروتی، مدیر انجمن پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در گفتگویی که با خبرگزاری برنا داشت از عدم اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات وسایل توانبخشی گلایه کرد و گفت: «متاسفانه برای واردات وسایل توانبخشی معافیت مالیاتی وجود ندارد و حتی ارز دولتی به آن اختصاص نیافته است در حالی که ویلچر برای یک فرد معلول مانند کفش برای فرد سالم ضروری است اما معضل ما این است که ویلچر جزء اقلام ضروری تلقی نمی‌شود؛ درنهایت با ارز آزاد وارد کشور شده و با قیمت فضایی به فروش می‌رود. » از همین رو به سراغ نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم تا علت اختصاص نیافتن ارز دولتی برای واردات وسایل توانبخشی را جویا شویم.

ملک فاضلی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به تخصیص ارز 4200 تومانی مجلس برای واردات وسایل توانبخشی گفت: یکی از مسائل و موضوعاتی که همواره مورد توجه کمیسیون بهداشت و درمان بوده وضعیت معلولین عزیز کشورمان است به همین منظور سنوات گذشته مجلس شورای اسلامی در تخصیص ارز 4200 تومانی به دولت، تجهیزات پزشکی را در لیست قرار داد.

او افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این لیست کلیه تجهیزات پزشکی از جمله ابزارهای مورد نیاز معلولین که در جهت تسهیل معلولیت آنها استفاده می‌شود را مورد توجه ویژه قرار داد و طبق پیش بینی‌ها قرار بر این شد این ابزارهای مانند ویلچر، عصا و... با ارز دولتی 4200 تومانی وارد شود و با قیمت مناسب در اختیار معلولین قرار گیرد.

فاضلی تصریح کرد: از آنجایی که 80 درصد معلولین شناخته شده هستند و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، وظیفه این سازمان است که ابزارهای مورد نیاز آنها را براساس عدالت بین آنان توزیع کند تا حق به حق دار برسد بنابراین اگر کوتاهی در انجام این کار صورت گرفته به کم لطفی مسئولین اجرایی برمی‌گردد وگرنه قانون هیچ مشکلی ندارد و مجلس شورای اسلامی پیش بینی‌های ضروری را انجام داده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از مطرح کردن موضوع استفاده از وسایل دوست دوم بین معلولین در جلسه آتی کمیسیون بهداشت خبر داد و گفت: تاکنون گزارشی در مورد این موضوع از طریق سازمان‌های ذی ربط  و مسئولین به مجلس شورای اسلامی نیامده است اما بنده در اولین جلسه هفته آتی کمیسیون بهداشت و درمان این موضوع را مطرح می‌کنم تا به استحضار سایر نمایندگان برسد و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

فاضلی از برگزاری جلسات فراکسیون حمایت از معلولین خبر داد و بیان کرد: فراکسیون حمایت از معلولین در مجلس یازدهم تشکیل شده است و جلسات آن با حضور افراد دارای معلولیت برگزار می‌شود تا مطالبات و دغدغه‌های آنها به گوش مسئولین برسد.

نظر شما