سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی:

وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال به کاهش سن ازدواج کمک می‌کند نه کودک همسری/ ازدواج دومی‌ها نمی‌توانند از تسهیلات وام ازدواج استفاده کنند

۱۳۹۹/۱۲/۱۵ - ۰۴:۵۶:۳۴
کد خبر: ۱۱۴۷۰۱۴
وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال  به کاهش سن ازدواج کمک می‌کند نه کودک همسری/ ازدواج دومی‌ها نمی‌توانند از تسهیلات وام ازدواج استفاده کنند
علی بابایی کارنامی گفت: پرداخت وام ازدواج 100 میلیون تومانی به دختران کمتر از 23 سال و پسران کمتر از 25 سال به کاهش سن ازدواج در جامعه کمک می‌کند بنابراین با صحبت‌هایی مبنی بر افزایش کودک همسری کاملا مخالف هستم.

به گزارش برنا؛ از روزی که لایحه بودجه 1400 به مجلس شورای اسلامی رفته است، میزان وام ازدواج نقل محافل شده و هر از گاهی مبلغ‌های متفاوت از آن به گوش می‌رسد. یک بار می‌گویند 50 میلیون تومان می‌ماند، یکبار می‌گویند 70 میلیون تومان می‌شود و نماینده‌ای دیگر می‌گوید به 100 میلیون تومان می‎رسد حتی اعلام شد قرار است به دختران کمتر از 23 سال و پسران کمتر از 25 سال 100 میلیون تومان و باقی زوجین 70 میلیون تومان وام ازدواج پرداخت کنند که همین موضوع حواشی زیادی از جمله افزایش کودک همسری را به دنبال داشت و انتقادات فراوانی به آن وارد کردند اما سوال اینجاست سرانجام وام ازدواج چه شد و قرار است چه تسهیلاتی به زوجین ارائه شود؟

علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به سرانجام وام ازدواج در سال آینده گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای هر یک از زوج‌ها در سال 1400 هفتاد میلیون تومان با دوره بازپرداخت ده ساله پرداخت کند البته این درصورتی است که این زوجین تاریخ عقد ازدواج شان بعد از تاریخ  1/ 1/ 1397 باشد و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌ باشند بنابراین ازدواج دومی‌هایی که در ازدواج اولشان وام ازدواج دریافت کردند، نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

او افزود: به منظور حمایت از ازدواج جوانان و کاهش سن ازدواج قرار شد به دختران کمتر از 23 سال و پسران کمتر از 25 سال، وام ازدواج 100 میلیون تومانی پرداخت شود.

بابایی کارنامی درمورد ضمانت وام ازدواج نیز تصریح کرد: بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مبالغ مصوب شده گفت: به اعتقاد ما اگر وام 500 میلیون تومانی هم به جوانان دهیم کم است اما وضعیت کشور همین است و بیشتر از این امکان پذیر نیست از طرفی باید وامی به جوانان دهیم که بتوانند قسط آن را پرداخت کنند نه اینکه در بازپرداخت آن به مشکل برخورند و بیشتر گرفتار قرض و بدهکاری شوند.

بابایی کارنامی درخصوص طرح ویژه مجلس برای تامین جهیزیه زوجین نیز  افزود: مجلس شورای اسلامی ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اختصاص داد تا برای تأمین جهیزیه زوج‌های متقاضی دریافت کالاهای ایرانی خرج کند.

او در ادامه به وام 150 میلیون تومانی اشاره کرد و گفت: زوجینی که از سال 1399 صاحب فرزند سوم شدند و فاقد مسکن هستند، می‌توانند از وام 150 میلیون تومانی استفاده کنند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به کسانی که می‌گویند مدل پرداختی وام ازدواج کودک همسری را افزایش می‌دهد، بیان کرد: بنده با این حرف کاملا مخالف هستم و اصلا اینگونه نیست اتفاقا پرداخت وام ازدواج 100 میلیون تومانی به دختران کمتر از 23 سال و پسران کمتر از 25 سال به کاهش سن ازدواج در جامعه کمک می‌کند ضمن اینکه این مصوبه به تصویب شورای نگهبان خواهد رسید یعنی با رعایت مصالح شرعی و فقهی خواهد بود و خلائی در آن وجود ندارد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز