ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

لرزه تهران وحشتی بزرگ از بروز فاجعه به دل‌ها انداخت

۱۴۰۰/۰۱/۱۳ - ۱۰:۵۹:۴۹
کد خبر: ۱۱۵۲۹۵۶
لرزه تهران وحشتی بزرگ از بروز فاجعه به دل‌ها انداخت
زمین لرزه‌ای در ساعت 48 دقیقه بامداد روز 19 اردیبهشت 99 به بزرگی 5.1 ریشتر در عمق 7 کیلومتری زمین در حوالی دماوند به وقوع پیوست که شدت آن در کلانشهر تهران کاملا احساس شد. و قلب ها را نیز به لرزه در آورد.

به گزارش برنا؛ نیمه های شب بود و تا طلوع روز 19 اردیبهشت خیلی مانده بود چشم های پایتخت نشینان در حال به خواب رفتن بود که به یک باره تکانی شدید بیم و حشت فراوانی در شهر گسترانید. آری زمین لرزه بود تمامی دیوارهای ها به یکباره شروع به لرزیدن کرد اما گویا تمامی هم نداشت تاجای ادامه داشت که خواب و خیال راحت را از اهالی تهران ربود همه از ترس جانشان به خیابان ها هجوم بردند.

همه آمده بودند پیر و جوان زن و مرد همه آن شب در خیابان ماندند و شب زنده داری کردند.

شب زنده داری

جزئیات زمین لرزه

زمین لرزه تهران در ساعت 48 دقیقه بامدار روز جمعه 19 اردیبهشت 99 با قدرت 5.1 ریشتری در 7کیلومتری گسل مشا و 6 کیلومتری شهر دماوند رخ داد و کانون زلزله در روستای زیار استان مازندران بود.

منشا زلزله

این زمین لرزه در حوالی گسل مشا اتفاق افتاده و مبین آن است که به احتمال زیاد، لغزش این گسل باعث ایجاد این زمین لرزه شده است.

وقوع پس لرزه های شدید

زمین لرزه گویا دست بردار تهران نبود و هر از چند گاهی باز مردم را وحشت زده تر از قبل می کرد به گونه ای که پس از زمین لرزه بزرگ 5.1 ریشتری چندین پس لرزه به بزرگی 2.5 ، 2.7، 3.5 و 3.9 ریشتری در این منطقه به وقوع پیوست.

بازشدن درب ورزشگاه ها به روی مردم

بعد از زلزله تهران و با دستور مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان برای اسکان مردم درب های استادیوم آزادی، تختی ، کشوری شیرودی و انقلاب برای استقرار مردم باز شد.

بر همین اساس تمامی اماکن روباز ورزشی استان تهران آماده پذیرایی از مردم شد.

زلزله

اعزام تیم های ارزیاب به منطقه

این زمین لرزه آنقدر وحشت به دل ها انداخته بود که همه بیم رخ دادن فاجعه را در سر می پروراندند در این راستا وزیر کشور در دستوری به استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران از آنها خواست با سرعت نسبت به ارسال تیم های مجهز امدادی به منطقه اقدام کنند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این دستور خواستار امدادرسانی سریع و بهینه به آسیب دیدگاه احتمالی، با رعایت کامل  پروتکل های بهداشتی و مراقبتی درباره بیماری ویروس کرونا در منطقه دماوند تهران شد.

همچنین تیم‌های هلال احمر برای بررسی آخرین وضعیت خسارت احتمالی به روستاهای منطقه اعزام شده‌اند.

آماده باش کامل بخش های درمانی

دیری نپایید که سعید نمکی، وزیر بهداشت از هماهنگی اورژانس کشور و هلال احمر و مدیران ذی ربط در بخش های درمانی برای آماده باش تمام مراکز خبر داد.

تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران

در همان دقایق اولیه این اتفاق هولناک رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از تشکیل ستاد مدیریت بحران تهران و آماده باش کامل همه عوامل شهرداری در مناطق 22 گانه خبر داد.

احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند

پس از لرزش های متوالی در تهران همه اذهان به سمت گسل معروف «مشا» رفت که احتمال فعال شدن دماوند دور از واقعیت نبود در همان ساعت اولیه فرخ توکلی، کارشناس ژئودزی سازمان نقشه‌برداری کشور بیان اینکه این زمین‌لرزه می‌تواند با فعال شدن آتشفشان دماوند ارتباط داشته باشد؛ گفت: ممکن است زلزله 5.1 ریشتری تهران به دلیل حرکت گسل مشا باشد و بر روی آتشفشان دماوند نیز تاثیر بگذارد و یا برعکس.

سخنان توکلی آتشی دیگر در دلها گداخته تر کرد.

شمار مصدومان و خسارات حادثه

در همان ساعت اولیه مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مصدومیت 11 نفر بر اثر فرار و ترس از حادثه خبر داد که از این تعداد 6 نفر در منطقه گیلاوند شهرستان دماوند و پنج نفر در شهر تهران بودند و متاسفانه یک مرد 60 ساله همه در زمان فرار دچاره حادثه شده و فوت کرد.

مصدوم

همچنین وقوع زلزله منجر به ریزش کوه در محور زردبند - فشم شد که البته خسارت مالی و جانی در پی نداشت.

ریزش کوه

 

ایجاد ترافیک و شلوغی در پمپ بنزین

تقریبا 3 ساعت از لحظات تب آلود و وهم ناک مردم تهران گذشته بود که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از افزایش 20 تا 30 درصدی میزان ترافیک به دلیل خروج برخی شهروندان از شهر خبر داد.

پمپ بنزین ها هم به لحاظ تردد مردم و حضور شهروندان با افزایش حجم رو به رو شدند.

شهر آرام گرفت

آن بامداد کذایی بالاخره به سحر رسید و خوشبختانه خسارت جدی از آن همه وحشت برجای نماند.

حوالی ظهر 19 اردیبهشت بود که اداره کل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور در دومین گزارش خود از زمین لرزه مشاء در تهران اعلام کرد: منطقه البرز مرکزی لرزه خیز بوده و در طی دو هزارسال گذشته بیش از 20 زمین‌لرزه با بزرگی 5/6 (درمقیاس امواج) سطحی دراین منطقه به وقوع پیوسته است. از دیدگاه زمین ساخت البرز مرکزی ‌توان ایجاد زمین لرزه‌های بزرگ را دارد و گسل‌های توانمندی در البرز مرکزی قرار دارند که بارزترین چشمه خطر برای شهر تهران گسل مشاء-فشم و گسل شمال تهران است.

بروز فاجعه در صورت تکرار زلزله

از آنجایی که تهران دارای جمعیتی در حدود 15 میلیون نفر بوده و دارای امکانات صنعتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی است. اما وقوع زمین لرزه در این شهر می تواند بسیار فاجعه آمیز باشد. در محدوده تهران حدود 16 گسل اصلی وجود دارد که گسل شمال تهران حالت قفل شدگی دارد و تغییرات خاصی در آن دیده نشده است. اما گسل "مشا" که از مشا تا هشتگرد امتداد دارد به طول حدود 200 کیلومتر گسلی هست که تغییر شکل دارد و حرکاتی در آن دیده شده است.

انتقاد از وضعیت موجود

فریبرز ناطقی الهی، استاد نمونه کشور در حوزه «مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران» و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور با اشاره به زلزله ای که بامداد 19 اردیبهشت ماه در تهران رخ داد، ضمن انتقاد از نبود برنامه مقابله و رویارویی با زلزله در تهران گفت: سالها است که از عدم توجه به بحران های طبیعی به خصوص در ابر شهرها و شهرهای بزرگ، متحمل کمبود های زیادی هستیم.

او افزود: در این میان سال های زیادی است که پیش بینی هایی در خصوص زلزله تهران صورت گرفته و در این باره هشدارهای لازم را به کرات اعلام کرده ایم اما نیاز به یک حرکت ملی در این خصوص داریم.

ناطقی الهی تصریح کرد: در همین راستا مدیریت شهری تهران می بایستی برنامه مدون و به روز داشته باشد که عملا فاقد آن هستیم.

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر برای مقابله با زلزله بزرگ تهران، برنامه اطمینان بخشی نداریم، گفت: با توجه به این پیش بینی های صورت گرفته، امیدوارم به اهمیت موضوع توجه شود و تغییری در برنامه ها و رویکردها ایجاد کنند.

او در پایان تاکید کرد: فراموش نشود سال‌هاست اعلام کرده ایم زلزله بزرگ و محتمل تهران بزرگترین فاجعه سه قرن اخیر در دنیا خواهد بود! اگر کرونا ده هزار کشته در کشور دهد، در یک خیابان تهران فقط بیش از چند ده هزار کشته و زخمی خواهیم داشت! این یک خیال پردازی نیست لطفا همه با هم اقدام کنیم.

ایران کشور لرزه خیر

از نقطه نظر لرزه زمین ساختی، کشور ایران بخشی از کمر بند زلزله خیز آلپ‌ـ هیمالایا را تشکیل می‌دهد و تهران به عنوان پایتخت ایران در کوهپایه‌های جنوبی کوههای البرز مرکزی و در منطقه‌ای بسیار فعال واقع شده است.

زلزله چیست؟

زمین لرزه بازتاب یک رویداد زمین شناختی است که بصورت جنبش در سطح زمین ظاهر می‌شود. گسیختگی در پوسته جامد زمین که بدلیل جنبش‌های برشی در دو سوی گسل‌ها روی می‌دهد عامل اصل بروز زمین لرزه بوده و پیامد مستقیم انباشتگی تنش‌ها در پی جا به جایی ورقه‌های زمین ساختی نسبت به یکدیگر می‌باشد.

نکته آخر

ایران همواره از زلزله خیزی بالایی در طول تاریخ برخوردار بوده است و مردم کشور ما هرساله شاهد وقوع زمین لرزه های بسیاری هستند که برخی از این لرزه ها به قدری بزرگ بود که قلب های بسیاری را از تپیدن وا نهاد و برخی را داغدار کرد و عده زیادی را خانه خراب کرد.

از رودبار گرفته تا بم و سر پل ذهاب هنوز هم زخم های زلزله بر تن این شهرها به جای مانده است اما دیگر بس است! دیگر زمان آن فرا رسیده و لازم است سازو کارهای اندیشیده شود انجام تا از بروز فاجعه در پس هر لرزه این زمین خاکی جلوگیری کرد یا حداقل خسارات جانی و مالی را حداقل رساند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما