ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

رفتاری مسالمت آمیزتر با طبیعت داشته باشیم

۱۴۰۰/۰۱/۱۳ - ۱۰:۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۱۵۳۷۳۹
رفتاری مسالمت آمیزتر با طبیعت داشته باشیم
شایسته است با تحول طبیعت ما نیز متحول شویم،از نعمات طبیعت هم بیشتر بهره ببریم و هم رفتاری بهتر و سزاوارانه تر و مسالمت آمیز تری با طبیعت داشته باشیم.

به گزارش برنا؛ نوروز رستاخیز طبیعت و حیات دوباره جنگل، گل و گیاه و سبزه، جنب وجوش پرندگان و حیوانات، طراوت یافتن باغ و چمن زارها  و بازگشت حیات مجدد به طبیعت خفته است.

نوروز یکی از کهن‌ترین و ریشه‌دار ترین اعیادی است که ایرانیان قبل از اسلام  تاکنون آن را گرامی داشته اند .

با طلوع اسلام در ایران نوروز حال و هوای معنوی به خود گرفته است و زیباتر از گذشته مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت .

در واقع نوروز و بهار طبیعت درسی از توحید است. در قرآن کریم ۱۵ بار از این تجدید حیاتی که برای زمین رخ می‌دهد به عنوان یک درس و تعلیم و یک حکمت آموزی یاد شده است.

خداوند در قرآن کریم سوره حج آیات ۵ و۶ می‌فرماید :(( زمین را جامد و افسرده و بی‌روح و بی‌جنبش می‌بینید، اما همین که باران را بر آن نازل کنیم به جنبش و حرکت در می‌آید و فزونی می‌گیرد و انواع گیاهان سرور افزا می‌رویاند. این از آن جهت است که خداوند حق است و نظام زنده کردن مرده‌ها در قبضه قدرت اوست و اوست که بر هر چیز تواناست .))

نوروز سرآغاز بهار و موسم اعتدال طبیعت و لطافت هوا، تعدیل شب و روز، رهایی از قساوت زمستان و سرما و تاریکی شب های سرد است .

عیدی همراه سرود پرندگان و تکبیر جنگل وتسبیح باد و ریزش باران و فریاد رعد و رویش صحراست .

نوروز روزی است که درختان قبای سبز نوروزی به تن می کنند و در دامان کوهها و صحراها فرش زمردین سبزه ها گسترده می شود .

در حقیقت ما روز طبیعت را جشن می‌گیریم، چه بسا جسم وتن آدمی نیز که از همین طبیعت نشات گرفته است، از این تغییر و تحول بی‌بهره نباشد.

بنابراین شایسته است با تحول طبیعت ما نیز متحول شویم، از نعمات طبیعت هم بیشتر بهره ببریم و هم رفتاری بهتر و سزاوارانه تر و مسالمت آمیز تری با طبیعت داشته باشیم.

از شور و نشاط ایجاد شده در طبیعت الهام بگیریم و سستی و خمودگی و نا امیدی را از خود دور کنیم و امیدوارانه در بهبود اوضاع و شرایط زندگی فردی و اجتماعی بکوشیم.

* علی محمدی مقدم

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری چهارمحال و بختیاری

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز