فواید گیاهان دارویی کوهستان را بشناسید

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۷:۴۵
کد خبر: ۱۱۵۷۹۳۳
فواید گیاهان دارویی کوهستان را بشناسید
کوهنوردی مزیت‌های بسیاری دارد که یکی از آن‌ها آشناییبا گیاهان دارویی در کوهستان‌ها در فصول مختلف سال است.

به گزارش برنا؛ گیاهان دارویی کوه‌های مشهور ایران را بیشتر بشناسید. کوهنوردی مزیت‌های بسیاری را از آن شما می‌کند از یک سو شما با ورزش کوهنوردی سلامت‌تر از هر زمان دیگری اوقات به سر می‌برید و از سوی دیگر می‌توانید با استفاده از گیاهان دارویی که در کوهستان‌ها در فصل‌های مختلف رشد می‌کند به طب سنتی نیز روی آورید. گیاهان دارویی که در کوهستان‌ها در فصل‌های مختلف رشد می‌کنند؛ برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تجویز و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گیاهان دارویی کوه دماوند
گیاهان دارویی کوه دماوند بسیار طیف گسترده‌ای دارند و اگر بخواهیم پیرامون مزیت‌ها و کاربرد‌های آن با شما سخن بگویم نیاز به ساعت‌ها وقت دارد که از حوصله شما خارج است. از همین رو تنها به صورت مختصر به معرفی این دارو‌ها می‌پردازیم و شما را با بخشی از این طیف گسترده دارویی آشنا می‌کنیم:

کنگر
برای درمان بیماری‌های دیابت و قند خون، درمان واریس، سم زدایی کبد، تقویت دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، درمان بیماری‌های ناشی از سرماخوردگی، کاهش فشار خون و تقویت معده و دستگاه گوارش بسیار توصیه می‌شود.

گاوزبان
برای درمان بیماری‌های افسردگی از این گیاه بسیار استفاده می‌شود، زیرا سبب کاهش استرس‌های روحی می‌شود. خاصیت این گیاه دارویی کوهی به قدری زیاد است که از دم نوش آن بسیار استفاده می‌شود. درمان آکنه و جوش، درمان بیماری‌های مرتبط با قاعدگی و پریود، فشار خون بالا، درمان دیابت و قند خون، سرما خوردگی و گلو درد و بیماری‌های مرتبط با انواع سرطان استفاده از این گیاه توصیه شده است.

گل برفی
این گیاه دارویی کوهی برای درمان بیماری‌های قلبی، کاهش زخم ها، بیماری‌های ریوی مزمن، عفونت‌های اداری، حفظ هضم سالم، درمان سنگ کلیه، درمان زگیل تناسلی و کاهش بیماری‌های نقرص و روماتیسم بسیار توصیه می‌شود.

فیکاربا
اگر با این گیاه دارویی کوهی آشنایی ندارید باید بگویم گیاهی است با گلی شبیه لاله که در ارتفاعات کوهستان‌های دماوند رشد می‌کند و همانند سایر گیاهان دارویی کوهی مزیت‌های بسیاری را از آن شما می‌کند. برای جمع آوری این دارو گیاهی فصل بهار مناسب‌ترین زمان به شمار می‌آید.

پامچال
پامچال گیاه و گل بسیار زیبای فصل بهار است و اگر در فصل بهار به دماوند صعود داشته باشید با این گیاه زیبا بی شک آشنای خواهید شد. مزیت‌های دارویی این گیاه بسیار زیاد است به عنوان مثال برای کاهش درد‌های ناشی از روماتیسم، تسکین درد‌های میگرنی، بیماری‌های عصبی، درمان اختلالات تنفسی، بیماری‌های کلیوی و مشکلات قاعدگی بسیار استفاده می‌شود.

مریم گلی
مریم گلی از خانواده نعناع است و بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود. این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های قند خون، بیماری‌ها روماتیسم، ضد آلزایمر، ضد باکتری، آنتی اکسیدان قوی، بالا بردن میل جنسی، کاهش فشار خون و بیشتر شدن شیردهی در زنان باردار استفاده می‌شود.

چای کوهی
چای کوهی از گذشته تا کنون مشتریان خاص خود را داشته است و کمتر کوهنوردی است که با این گیاه دارویی آشنایی نداشته باشد. رفع افسردگی، التیام زخم ها، افزایش اشتها، درمان افسردگی، حل مشکل کم خوابی، رفع کم خونی، تقویت و تنظیم رحم و بسیاری موارد دیگر توصیه می‌شود که استفاده شود.

بومادران
بومادران یکی از مشهورترین گیاهان دارویی کوه‌های دماوند به شمار می‌آید. برای درمان سریع‌تر زخم ها، انعقاد خون، حفظ دوره‌های پریودی، کاهش التهاب، کاهش فشار خون، کاهش اضطراب، تنظیم علائم آسم و بسیاری موارد دیگر از این داروی مؤثر استفاده می‌شود.

گیاهان دارویی استان مرکزی
کشور ما به دلیل تنوع آب هوای پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد و به طور عمده می‌توان گیاهان دارویی متفاوتی را در میان دشت‌ها و مراتع کوه‌های ایران یافت کرد. به طور مثال اگر به استان مرکزی سفری داشتید می‌توانید با قدم گذاشتن به کوه‌های این منطقه برای درمان بیماری‌های خود از گیاهان دارویی متفاوت این منطقه بهره بگیرید. 

والک
این گیاه در فصل بهار رشد می‌کند و طعمی شبیه پیاز و سیر دارد و برای تصفیه کردن خون و کاهش فشار خون بسیار توصیه می‌شود. همچنین برای کاهش درد‌های ناشی از روماتیسم و ضد عفونی کننده بیماری‌های عفونی توسط پزشکان طب سنتی توصیه می‌شود.

موسیر
موسیر از قدیم مزیت‌های بسیاری داشت و افراد دیابتی برای کاهش میزان قند خون خود و بیمارانی که ناراحتی قلبی عروقی داشتند برای کاهش چربی و کاهش فشار خون خود از این دارو استفاده می‌کردند. همچنین از این گیاه دارویی کوهی برای درمان سردرد‌های عصبی و کاهش اعصاب مرکزی بسیار استفاده می‌شود.

ریواس
ریواس یکی از برگزیده‌ترین گیاهان دارویی کوهی است که علاوه بر مزیت‌های دارویی به عنوان یک میوه خوشمزه نیز بسیار طرفدار دارد. این گیاه برای دفع باکتری‌های مضر، هضم آسان‌تر غذا، رفع عطش، تنظیم کننده چربی‌های روده و تنظیم قند خون بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سماق
سماق داروی گیاهی خوشمزه‌ای که همه ایرانی‌ها در منو غذایی خود همراه با کباب از آن بهره می‌گیرند مزیت‌های دارویی بسیاری دارد. تقویت لثه و استحکام بخشی به دندان ها، درمان بیماری‌های دیابتی، جلوگیری از خونریزی دستگاه گوارشی، دفع مواد زائد از خون، تصفیه کننده خون و کاهش بیماری‌های سرطانی تنها بخشی از مزیت‌های این داروی گیاهی خوشمزه به شمار می‌آید.

کنگر
این گیاه دارویی کوهی برای اغلب افرادی که در فصل بهار به کوه‌های استان مرکزی سری زده باشند شناخته شده است و از مزیت‌های آن نیز آگاهی کافی دارند. این میوه خوشمزه برای جلوگیری از چربی در کبد‌های چرب، درمان کرم خونی، تقویت عروق قلبی، کاهش باکتری‌های مضر محافظت کبد در برابر عفونت‌ها و باکتری‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غازیاغی
برای بیماری‌های پوستی، درمان برص، تقویت کبد، تصفیه کردن خون، جلوگیری از فساد لثه و پاک کردن کلیه و مثانه بسیار از این داروی گیاهی کوهی استفاده می‌شود. این گیاه شبیه برگ‌های مثلثی سرنیزه‌ای است که در مناطق مختلف با گونه‌های متفاوت یافت می‌شود.

شنگ
سبزی بسیار خوشمزه‌ای که عموماً در فصل بهار در کوهپایه‌ها رشد می‌کند. این گیاه خوشمزه شبیه سبزی‌های پلویی همراه با برنج طبخ و مورد استفاده قرا می‌گیرد. زکریای رازی از ریشه این گیاه برای درمان مسمومیت‌ها مضر بسیار استفاده می‌کد. همچنین عصاره آن برای درمان رماتیسم، نقرص، امراض جلدی و درمان سوختگی‌های شدید استفاده می‌شود.

کرفس کوهی
کرفس و مزیت‌های استفاده از آن بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما آیا تا کنون نام کرفس کوهی به گوش شما خورده است. این گیاه دارویی کوهی مزیت‌های بسیار دارد و برای درمان فشار خون، درمان اختلالات قلبی عروقی، کاهش بیماری‌های التهاب روده، درمان سنگ کلیه و بهبود زخم معده بسیار استفاده می‌شود.

سنجد
سنجد میوه مخملی شکل که طرفداران ویژه خود را دارد. این گیاه مزیت‌های بسیاری دارد و از ریشه، برگ و میوه آن بسیار استفاده می‌شود همچنین هسته این گیاه برای درمان بیماری‌های استخوانی توصیه می‌شود. درمان سردرد، اشتهای کاذب، افزایش تراکم ماهیچه ها، درمان نرمی استخوان‌ها و بیماری‌های مرتبط با استخوان درد بسیار توصیه می‌شود.

بنه یا پسته کوهی
پسته کوهی مزیت‌های بسیاری را در خود پنهان کرده است. خاصیت ضد میکروبی بودن این میوه خوشمزه سبب شده است در بسیاری از کشور‌ها این محصول صادر شود و از آن درآمد زایی صورت بگیرید. این میوه به دلیل داشتن اسید‌های چرب غیر اشباع، کلسترول مضر را کاهش می‌دهد و برای بیماری‌های قلبی عروقی استفاده از آن بسیار توصیه می‌شود.

نظر شما