درمان ریزش مو با بررسی هورمون استرس

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۱۸:۳۹:۳۶
کد خبر: ۱۱۵۸۵۴۴
درمان ریزش مو با بررسی هورمون استرس
محققان هاروارد با مطالعه تاثیر هورمون استرس بر چرخه رشد طبیعی مو به نتایج جدیدی دست یافته‌اند که می‌تواند به عنوان راهکاری مناسب برای درمان طاسی و ریزش مو مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش برنا؛ استرس می تواند اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. سال گذشته محققان دانشگاه هاروارد در مطالعه تحقیقاتی، تاثیر استرس بر سفید شدن زودهنگام مو را مورد بررسی قرار دادند. همین محققان در ادامه تحقیقات خود در مقاله جدیدی توضیح داده‌اند که چگونه هورمون‌ استرس می‌تواند مانع عملکرد درست فولیکول‌های مو شود. نتایج این تحقیق اطلاعات جدیدی در مورد علت ریزش مو ارائه می‌دهد و می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای مقابله با طاسی ایجاد کند.

براساس مطالعات انجام شده، فولیکول‌های موی انسان در چرخه‌های طبیعی مراحل رشد و استراحت متناوب را طی می‌کنند. در مرحله استراحت، این سلول‌ها فعالیت زیادی ندارند و در مرحله رشد سلول‌ها فعال بوده و به رشد موهای جدید کمک می‌کنند. وقتی این چرخه از تعادل خارج شود و سلول‌های بنیادی زمان بیشتری را در حالت غیر فعال سپری کنند، فرد دچار ریزش مو می‌شود.

محققان هاروارد به بررسی تاثیر هورمون استرس روی چرخه طبیعی رشد مو پرداخته و با آزمایش‌هایی که روی روند رشد و ریزش موی موش‌ها انجام دادند به نتایج جالبی دست پیدا کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که استرس مزمن در موش‌ها باعث می‌شود سلول‌های بنیادی فولیکول موی آن‌ها برای مدت زمانی طولانی در حالت استراحت باقی بماند و در این بازه زمانی هیچ بافت احیا کننده‌ای تولید نکند. دانشمندان وضعیت رشد و ریزش موی موش‌ها را با توجه تحریک هورمون استرس مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان می‌دهد که استرس شدید می‌تواند تاثیر منفی بر فعالیت سلول‌های بنیادی فولیکول مو داشته باشد.

در مرحله بعدی، محققان به بررسی رابطه بین استرس، افزایش سن و ریزش مو پرداختند. با افزایش سن، روند بازسازی فولیکول مو کندتر و چرخه استراحت طولانی‌تر می‌شود. دانشمندان دریافتند وقتی هورمون‌ استرس غیر فعال باشد، چرخه استراحت کوتاه‌تر خواهد شد. این بدان معناست که فولیکول موی موش‌ها حتی با افزایش سن و بدون استرس می‌تواند در چرخه رشد به بازسازی و رشد مو کمک کند.

یکی از محققان هاروارد می‌گوید:

 «سطح پایه هورمون استرس که به طور معمول در بدن گردش می‌کند، می‌تواند نقش مهمی در طول زمان استراحت رشد فولیکول‌های مو داشته باشد.»

براساس بررسی‌های بیشتر انجام شده در این زمینه، یکی از دلایل این موضوع آن است که هورمون استرس بر خوشه‌ای از سلول‌های زیر پیاز مو به نام پاپیلای پوستی تاثیرگذار است. محققان دریافتند که وقتی سطح هورمون استرس افزایش می‌یابد، این موضوع از ترشح مولکولی به نام Gas6 جلوگیری می‌کند. «سکیو چوی»، یکی از محققان هاروارد می‌گوید:

«هم در شرایط عادی و هم در شرایط استرس، Gas6  به فعال کردن سلول‌های بنیادی فولیکول مو که در مرحله استراحت قرار دارند، کمک می‌کند که نتیجه آن رشد مو است. در آینده نزدیک می‌توان از طریق ترشح مولکولی Gas6 به فعالسازی سلول‌های بنیادی رشد مو کمک کرد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز