گزارش برنا از معضل ارائه برنامه‌های ورزشی و تغذیه‌ای بی‌ضابطه در فضای مجازی؛

جولان متخصص‌نماها در فضای مجازی

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۰۵:۵۲:۰۵
کد خبر: ۱۱۵۹۷۳۷
جولان متخصص‌نماها در فضای مجازی
فضای مجازی فرصتی برای کارهای ناتمام است، اما هرگونه اقدام در این فضا باید بر اساس اصول و اقدامات علمی و قانونی انجام شود تا تبعات ناخوش آیندی گریبان‌گیر فرد نشود. این روزها فعالیت در فضای مجازی یکی از اقدامات بلامانع در تمامی ابعاد زندگی محسوب می‌شود، اما همین مهم نیازمند کسب اطلاعات و دیدگاه‌های تخصصی دارد.

به گزارش برنا؛ فضای مجازی در شرایط کرونایی می‌تواند تمامی امکانات را در اختیار افراد قرار دهد و باعث شده هر فردی از ظرفیت آن برای توسعه کسب و کارهایش استفاده کند اما در این فضا گاهی اعتبار افرادی که توصیه های تخصصی دارند قابل شناسایی نیست که این امر مشکلاتی ایجاد کرده است.

داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت در خرداد 99 طی مصاحبه ای گفت: «بیشترین تخلفات فضای مجازی در بستر اینستاگرام رخ می‌دهد، اما دست پلیس فتا برای برخورد با مجرمان بسته نیست» اما در ماه‌های اخیر به‌دلیل شیوع کرونا شاهد افزایش فعالیت‌های افراد متخصص و غیرمتخصص در زمینه‌های مشاوران روانشناسی، تغذیه، ورزشی و ... هستیم. غافل از اینکه شناخت خاصی در زمینه مهارت این افراد وجود ندارد و هر گونه برنامه ورزشی و تغذیه‌ای بدون تخصص می‌تواند افراد را از روند درمان دور کرده و تبعات جبران ناپذیری برای آنان به دنبال داشته باشد. جلال‌الدین میرزایی رزاز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به فعالیت افراد غیر متخصص در زمینه رژیم درمانی  به خبرنگار برنا گفته است « هنوز با هیچ یک از افراد غیرمتخصص که به ارائه رژیم و برنامه غذایی می‌پردازند برخورد قانونی نشده است. با اینکه از 6 ماه قبل سازمان تعزیرات حکومتی با انجمن تغذیه ایران تفاهم‌نامه امضا کرد اما همچنان این افراد به شکل آنلاین در اینستاگرام به فعالیت می‌پردازند.»

ورزش 2

جولان متخصص‌نماها در فضای مجازی

عدم تحرک، افزایش وزن، چاقی، کبد چرب، دیابت و ... از عمده مشکلات شایع جامعه ما محسوب می‌شود. این مشکلات و بیماری‌ها نشان از عدم تحرک افراد در جامعه دارد. طی دو سال اخیر هم به دلیل شیوع کرونا عدم تحرک، چاقی و بیماری‌های شایع تهدید کننده مردم ما محسوب می‌شود. از سوی دیگر شاهد فعالیت بیش از پیش برخی افراد متخصص‌نما در فضای مجازی مبنی‌بر ارائه برنامه‌های ورزشی، رژیم‌های لاغری و ... هستیم. محمدحسین پورقریب، دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران به خبرنگار برنا گفت: یکی از توصیه‌های متخصصان ورزشی به دلیل محدودیت زمان انجام حرکات و تمرینات ورزشی در منزل، محل کار و ... است. بی‌شک قبل و بعد از کرونا این امر اهمیت داشت و باید این مسیر در فضای مجازی گسترش پیدا کند.

او افزود: فعالیت بلاگرهای ورزشی در فضای مجازی مناسب است اما باید این روند ساماندهی شود. برای مثال باشگاه‌های ورزشی از پروانه فعالیت برخوردار هستند، طبیعتا در این اماکن از مربیان مورد تایید استفاده می‌شود.

ورزش1

فعالیت‌ها در فضای مجازی ساماندهی شود

  پور قریب با بیان اینکه ساماندهی فعالیت‌ها در فضای مجازی مهم است،  ادامه داد: ساماندهی این مقوله می‌تواند به چندین شکل انجام شود. باشگاه‌های ورزشی می‌توانند سایت راه اندازی کرده و فعالیت افراد را در آن قرار دهند و همچنین می‌توان مربیان کاردان را شناسایی و به این افراد مجوز کار در باشگاه ارائه شود.

 پورقریب با بیان اینکه مهمترین اقدام شناسنامه‌دار کردن این مراکز است، تاکید کرد: در شرایط کنونی مربی که در باشگاه تمرین می‌داده می‌تواند در فضای مجازی زیرنظر باشگاه یا نهادهای مربوطه به فعالیت می‌پردازند.

مربی ورزش مجاز به ارائه برنامه غذایی نیست

 این متخصص پزشکی ورزشی تهران تاکید کرد: همگان باید بدانند که برنامه تمرین با برنامه تغذیه باید به شکل جداگانه در اختیار افراد قرار بگیرد. برنامه تغذیه‌ای نمی‌تواند جزو حیطه وظایف مربی ورزش باشد. مگر اینکه مربی ورزش تحصیلات در زمینه تغذیه داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از  مدعیان مربیان ورزشی در فضای مجازی تخصصی در زمینه ورزش ندارند.

پور قریب ادامه داد: بنابراین باید مقوله ورزش از تغذیه جدا شود. در زمینه تغذیه هم باید خدمات مجازی در اختیار افراد قرار بگیرد. برای مثال در این اقدام افراد در سایت یک باشگاه معتبر ثبت نام و شهریه را به سایت باشگاه واریز کند. در مسیر تغذیه هم باید در این زمینه حرکت کرد.

به گفته او ما به دنبال حذف خدمات مجازی نیستم، چون افراد با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

ورزش

مهار کرونا با ورزش

 او با بیان اینکه در شرایط کرونایی مردم نباید ورزش را فراموش کنند، ادامه داد: بر اساس مقالات علمی ورزش در مهار کرونا تاثیرگذار است. بنابراین توصیه می‌شود تا فعالیت‌های ورزشی در اولویت قرار بگیرد. نکته دیگر اینکه در انتخاب نوع ورزش هم باید کم خطرترین آنها همچون ورزش هوازی اشاره کرد. به رغم تعطیلی باشگاه‌های ورزشی نباید ورزش فراموش شود، بلکه افراد در گام نخست باید به ورزش هوازی و در مرحله بعدی به نرمش‌ اهمیت دهند.

 پور قریب گفت: افراد در منزل تعداد گام‌های کمتری در روز بر می‌دارند.  روزانه می‌توان با فعال کردن نرم افزار گام شمارها در گوشی تلفن همراه حداقل 5هزار را به 10 هزار گام برسانند. نکته دیگر اینکه افراد در صورت عدم تحرک میزان کالری‌های دریافتی را کاهش دهند. در این ایام مصرف کافی مایعات، سبزیجات، میوه‌جات و ... باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و نباید در مصرف کربوهیدرات‌ها زیاده روی کرد.

توصیه‌ها پزشکی و تخصصی بازیچه فضای مجازی

در ادامه دکتر فواد عسجدی، مشاور تغذیه و عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران به خبرنگار برنا گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان فعالیت‌ها در زمینه سلامتی در فضای مجازی هستیم. هرچند ورود به این فعالیت‌ها نیازمند اقدامات مناسب و مدرک معتبر از دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

 او افزود: در چند سال اخیر توصیه‌های سلامتی در اولویت  فعالیت‌ها در فضای مجازی قرار گرفته است. برای مثال در گذشته مطالب تغذیه‌ای در حد استفاده از رژیم مناسب و نوشیدن آب به میزان کافی و ... در فضای مجازی توصیه می‌شد.

عسجدی ادامه داد: کسب درآمد بلاگرها در فضای مجازی باعث شد تا با توان بیشتری در این زمینه اقدامات انجام شود. برای مثال بارها از سوی مسئولان امر نسبت به مصرف انواع نمک‌های تبلیغ شده در بازار هشدار داده شد، اما هنوز هم به وفور شاهد تبلیغات و مصرف آنها هستیم.

عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران ادامه داد: برخی از افراد بدون هیچ گونه تخصص در زمینه دیابت، کبد چرب و دیگر بیماری‌های شایع در دنیا همچون: مولتیپل اسکلروزیس (MS)، سرطان و ... بدون پشتوانه علمی اظهار نظر می‌کنند.

عسجدی ادامه داد: برای مهار این مقوله تاکنون نامه‌نگاری‌های فراوان با سازمان‌های درگیر انجام شده است. همچنین در سازمان نظام پزشکی نیز در این خصوص دستورالعملی برای روسای نظام پزشکی استان ها مبنی ‌بر نظارت دقیق‌تر  صادر شده تا متخلفان به مراجع مربوطه معرفی شوند.

 او ادامه داد: با شیوع کرونا بسیاری از افراد از طریق فضای مجازی و اپلیکشن‌ها به فعالیت می‌پردازند. این مقوله تهدید و فرصت‌های متعدد به‌دنبال داشته است. این تهدید ها بسیار مخرب بوده و در این شرایط افرادی به ارائه مشاوره تخصصی می‌پردازند که هیچ سررشته‌ای ندارند.

 عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران گفت: در برخی مواقع افرادی در فضای مجازی خود را بلاگر ورزشی معرفی می‌کنند که هیچ گونه مدرک مربیگری ندارند. این افراد توصیه‌های اشتباه و عیر علمی درباره مصرف مکمل‌ها، فروش دمنوش‌ها و ... دارند. برای مثال چندی قبل در فضای مجازی در زمینه کبد چرب مطلبی منتشر شد و به معرفی دمنوش می‌پرداختند. در حالی که این گونه فعالیت‌ها افراد را از مسیر درمان دور کرده و هزینه تراشی و تشدید بیماری را به دنبال دارد.

به گفته او باید افراد فعال در زمینه رژیم درمانی اعلام شماره نظام پزشکی ت یا تصویر کارت نظام پزشکی خود را در صفحه کاری قرار دهند.

فروش مکمل و دمنوش در فضای مجازی ممنوع

عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران افزود: پیشنهاد می‌شود به هیچ وجه از هیچ صفحه‌ای در فضای مجازی مکمل و دمنوش تهیه نشود، بلکه محل تهیه این اقلام داروخانه‌ها هستند.

او درباره صفحه‌های فعال در زمینه ورزش در فضای مجازی گفت:  باید فعالیت‌های این افراد در حد حرکات ورزشی باشد نه ورود به مقوله درمان. اغلب این افراد برنامه ورزشی و تغذیه ای به متقاضیان می‌دهند. در حالی که  مقوله تغذیه کاملا تخصصی است. این افراد باید در زمینه ارائه مدارک مربیگیری و مجوز حرفه‌ای اقدام کنند. باید دانست که بهترین فوتبالیست‌های دنیا الزاما بهترین   مربیان نیستند. مربیگری یک حرفه است و فرد باید مدرک آن را داشته و در این راستا اقدام کرده و از فدراسیون‌های مربوطه مدارک اخذ کند و حتی با اخذ مدرک مربیگیری هیچ مجوزی جهت ارائه رژیم غذایی وجود ندارد و تنها افراد دارای شماره نظام پزشکی ت مجوز ارائه رژیم های غذایی هم در حیطه درمان و هم در حیطه ورزشی را دارند.

پزشکی شخص محور در جهان و برنامه‌های کپی شده در فضای مجازی!

هم‌اکنون دنیا به سمت پزشکی شخص محور حرکت می‌کند. هر فردی باید بر اساس شرایط خاص خود برنامه تغذیه‌ای و ورزشی داشته باشد و حتی دارو دریافت کند. در این شرایط اینکه یک برنامه غذایی یا ورزشی کپی شده و در اختیار چندین نفر قرار بگیرد با سلامت مردم در تضاد است.  در فضای مجازی به کررات شاهد تبلیغات فراوان محصولات جدید هستیم. در حالی که هنوز هیچ اقدامی مبنی‌بر مهار و مدیریت این افراد انجام نشده است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز