برنا از احداث جزیره در دریاچه خزر گزارش می دهد؛

از بی اطلاعی مسئولین تا شکنندگی دریاچه خزر/ احداث جزیره مجوز محیط زیستی ندارد

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۴:۳۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۵۹۹۱۸
از بی اطلاعی مسئولین تا شکنندگی دریاچه خزر/ احداث جزیره مجوز محیط زیستی ندارد
طی روزهای گذشته خبری مبنی بر احداث جزیره‌ای مصنوعی در یک کیلومتری ساحل نوشهر منتشر شده که نحوه اجرای این طرح و تاثیر زیست محیطی و اجتماعی آن بر منطقه با اما و اگرهای بسیاری مواجه است.

به گزارش برنا؛ طی روزهای گذشته خبری مبنی بر احداث جزیره‌ای مصنوعی با وسعت 18 هکتار در یک کیلومتری ساحل نوشهر و در عمق چهار و نیم متر تا هفت متر آب که با یک پل و عرشه به ساحل وصل می‌شود، منتشر شد.

درباره طراحی این جزیره و امکاناتی که قرار است برای آن در نظر گرفته شود، اسکله‌ای با  قابلیت پذیرش ۳۰۰ شناور تفریحی، هتلی پنج ستاره، رستورانی دریایی، شهر بازی، مجموعه ورزشی و تفریحی، استخر، سالن همایش، باند فرود بالگرد و ... طراحی شده است.

هرگونه بهره‌برداری از دریای خزر باید ابتدا بررسی شود

در پی پیگیری اخبار احداث این جزیره مصنوعی، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: اگر بخواهم به صورت کلی درباره احداث یک جزیره مصنوعی در دریای خزر صحبت کنم، باید بگویم ساختار اکولوژیک دریای خزر ساختاری شکننده‌ای است و هر تصمیم‌گیری درباره این اکوسیستم باید برپایه بررسی‌های همه‌جانبه زوایای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی این منطقه باشد. چراکه آب و هوای مطلوبی که در شمال کشور برقرار است به دلیل وجود دریای خزر است که این دریاچه نیز با توجه به بهره‌برداری‌هایی که از آن شده، اکوسیستمی شکننده و حساس دارد.

او افزود: با توجه به اینکه قرار است دخل و تصرفی در یک اکوسیستم صورت بگیرد باید حتما ملاحظات محیط زیستی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. و اگر بنا باشد با احداث این جزیره آسیب جبران‌ناپذیری به محیط زیست این منطقه وارد شود مطابق با عقل و منطق و همچنین قانون جلوی آن باید گرفته شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: درباره میزان تخریب و آسیبی که این پروژه ممکن است به اکوسیستم این منطقه وارد کند باید دستگاه‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند اظهار نظر کنند که تا این لحظه آن‌ها نیز واکنشی به ساخت این جزیره مصنوعی نداشته‌اند.

رفیعی ادامه داد: با توجه به بهره‌برداری‌های بی حد و اندازه کشورهای پیرامون این دریا مانند تخریب‌ها و یا وارد کردن آلودگی‌ها به دریای خزر که همه کشورهای اطراف آن در آن دخیل هستند باعث شده است که این دریاچه اکوسیستمی شکننده و حساس داشته باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست عنوان کرد: با امضای کنوانسیون دریای خزر که در حال حاضر در مجلس درحال بررسی است و پس از تصویب آن در مجلس تعهدآور است هر نوع بهره‌برداری از این دریا مستلزم رعایت پروتکل‌های این کنوانسیون است.

رفیعی تاکید کرد: اما درحال حاضر درباره علت احداث این جزیره مصنوعی در استان مازندران اطلاع ندارم و در ابتدا باید دلایل احداث آن را بدانم تا درباره آن به شکل دقیق‌تری اظهار نظر کنم.

گفتنی است بنا بر اطلاعاتی که در روزهای گذشته از سوی رسانه‌ها درباره احداث این جزیره مصنوعی منتشر شده و شهردار نوشهر از آن به رسانه‌ها خبر داده است؛ مجوز این جزیره توسط اداره سازمان بنادر و دریانوردی و میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران صادر شده است.

جزیره مصنوعی در دریای خزر مجوز سازمان محیط زیست را ندارد

پس از تلاش‌های زیاد برای ارتباط با سازمان حفاظت از محیط زیست استان مازندران، علی‌اکبر یداللهی معاون فنی محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار برنا ضمن اعلام اینکه تا این لحظه هیچ استعلامی از سوی سازمان محیط زیست استان مازندران برای این جزیره گرفته نشده است، گفت: تا امروز سازمان محیط زیست استان مازندران هیچ مجوزی برای احداث یک جزیره مصنوعی در یک کیلومتری ساحل نوشهر صادر نکرده است و اطلاعاتی نیز درباره این جزیره در دست ما نیست.

او افزود: باید اثرات و پیامدهای این پروژه بررسی و پس از آن در کمیته ارزیابی استان مازندران که نماینده‌های دستگاه‌های مختلف استان اعم از سازمان بنادر و محیط زیست در آن حضور دارند به مشورت گذاشته و در نهایت درباره آن تصمیم‌گیری شود.

درنهایت اطلاعات دقیقی از زمان احداث این جزیره در دست نیست و به گفته شهردار نوشهر قرار است در سال جدید برای تعیین سرمایه‌گذار این پروژه فراخوانی منتشر شود. اما نکته واضح بی‌اطلاعی مسئولان نظارتی از جزئیات این پروژه است. و توجه به مسائل زیست محیطی و اکوسیستم دریای خزر از اهمیت بالایی برخوردار است و هرگونه احداثی باید در پی بررسی‌های دقیق پیوست‌های زیست محیطی و اجتماعی باشد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما