برنا جنجال یک شبکه اجتماعی جدید را بررسی می‌کند؛

وقتی مدل‌ها و آرتیست‌های اینستاگرام تبدیل به نظریه پرداز در کلاب هاوس می‌شوند!

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۵:۱۶:۳۷
کد خبر: ۱۱۵۹۹۲۳
وقتی مدل‌ها و آرتیست‌های اینستاگرام تبدیل به نظریه پرداز در کلاب هاوس می‌شوند!
هرچند وقت یکبار اسم یکی از شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها می‌افتد و جنجال زیادی ایجاد می‌کند. یک روز فیس‌بوک، یک روز اینستاگرام، یک روز تیک‌تاک، یک روز لایکی، یک روز تلگرام و حالا هم کلاب هاوس که بدون هیچگونه عکس، ویدئو و نوشته‌ای و فقط متکی بر شنیدار، تبدیل به یک شبکه اجتماعی محبوب در ایران شده است و هر روز بر تعداد کاربران آن افزوده می‌شود.

به گزارش برنا؛ «تحصیلات شعور می‌آورد یا خیر؟»، «توانمندسازی حاکمیت و جامعه»، «خلاقیت در رابطه عاطفی برای جلوگیری از یکنواختی رابطه»، «نتورتینگ در سکوت»، «تحلیل بازار بورس ایران»، «هُفتی بازی صبحگاهی»، «خندوانه» و... اینها اسم اتاق‌هایی (room) است که یک عده کاربر در آن دور هم جمع می‌شوند و درمورد مسائلی مربوط به این موضوع‌ها صحبت می‌کنند، نظریه می‌دهند و به عنوان صاحب نظر و کارشناس بحث و گفتگو می‌کنند. حضور افراد مشهور دنیای تکنولوژی و سرگرمی از جمله ایلان ماسک، بنیا‌نگذار شرکت تسلا موتورز، مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک، اپرا وینفری، مجری مشهور و… باعث شده این استارتاپ تازه نفس آنقدر در جهان مشهور شود که براساس ادعای روزنامه فایننشال تایمز، سرمایه‌گذاران خطرپذیر همین حالا کلاب ‌هاوس را بیش از یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری کرده‌اند. همانگونه که سرعت محبوبیت این برنامه در دنیا روز به روز در حال افزایش است، در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرده و هر روز و هر ساعت کاربران دور هم جمع می‌شوند و حتی از روز قبل موضوع گفتگوی اتاق خود را اعلام می‌کنند تا افراد زیادی در اتاق شرکت کنند و با حضور افراد بیشتری جلسات گفتگو برگزار شود. تا به امروز از سیاستمداران گرفته تا بازیگران و خواننده‌های اینور آبی و آنور آبی تا بلاگرها و بیوتی‌ها در این اتاق‌ها حضور پیدا کردند و باعث شدند مردم برای عضو شدن در آنها ترغیب شوند و همین باعث شده این برنامه بیشتر تبلیغ شود و تعداد کاربران آن افزایش پیدا کند اما کلاب هاوس چیست و چرا به یکباره همه گیر شد؟

شنیداری بودن کلاب هاوس باعث محبوبیت آن شده است/کسی که ریپورت شود برای همیشه از برنامه بیرون انداخته می‌شود/ حضور سخنران‌ها و کاربران با قصد شوم از معایب این برنامه است

محمد مسعودی، کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به علت محبوب شدن کلاب هاوس گفت: این اپلیکیشن در واقع یک پیام رسان است که فقط بر اساس صوت فعالیت می‌کند و کاربران در آن فقط می‌توانند صحبت یا پادکست ارسال و دریافت کنند. این برنامه در همان ابتدا سعی کرد با سرمایه گذاری بر روی افراد شناخته شده در دنیا، مهر تایید و معروفیت برنامه خود را بگیرد برای مثال وقتی ایلان ماسک وارد این برنامه شد و در موضوعات مختلفی در آن صحبت کرد، سیل عظیمی از کاربران وارد این نرم افزار شدند و در دنیا با محبوبیت روبه رو شد در واقع شنیداری بودن آن باعث شده مورد توجه قرار گیرد.

او درباره نحوه کارکرد این پیام رسان افزود: این نرم افزار فقط بر اساس ارسال صوت کار می‌کند و کاربر برای ارسال و دریافت، باید وارد اتاق‌ها و روم‌های که توسط کاربران مختلف در این برنامه ساخته می‌شود، به بحث و گفت گو بپردازد درواقع از این جهت هر فردی که درباره موضوع خاصی تخصص دارد و یا می‌تواند به دیگران کمک کند یک اتاق می‌سازد و هر وقت که قصد دارد با دیگر دنبال کنندگان خود به بحث و گفتگو بپردازد البته این برنامه ابتدا فقط برای سیستم عامل ios عرضه شد و فقط کاربران آیفون می‌توانستند از این نرم افزار استفاده کنند اما شرکت سازنده نسخه کامل این اپلیکیشن را برای اندروید نیز عرضه کرد و اکنون تمام کاربران با هر نوع سیستم عامل گوشی می‌توانند این پیام رسان را نصب کنند.

مسعودی تصریح کرد: هر فردی نمی‌تواند به صورت عادی این نرم افزار را دانلود و نصب کند درواقع بعد از دانلود و نصب این برنامه باید یک فرم ثبت نام را با دقت پُر کرد و منتظر ماند تا توسط مسئولین این برنامه تایید شود اما این ثبت نام تنها راه وارد شدن به این برنامه نیست، پس از این که برنامه هویت کاربر را تایید کرد و صلاح دانست که او لیاقت وارد شدن به این برنامه را دارد، باید منتظر ماند تا یکی از دوستان کاربر او را تایید کند.

این کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این سوال که چه اطلاعاتی در زمان ثبت نام کلاب هوس از ما گرفته می‌شود؟ گفت: مانند هر برنامه پیام رسان، برای ثبت نام فقط کافی است شماره تلفن و یک نام وارد کرد اما شاید این سوال پیش آید که چرا سیاست ورود برای اپلیکیشن کلاب هاوس شبیه پیام رسان‌های قرار داده نشده است، گفته شده که علت آن، این است افرادی که واقعا قصد دارند از این فضا استفاده کنند بتوانند وارد این محیط شوند به همین دلیل هر کاربر فقط می‌تواند دو نفر از دوستان خود را در این برنامه تایید کند و پس از آن دیگر این امکان برای او وجود ندارد همچنین جالب است بدانید اگر فردی توسط کاربران دیگری ریپورت شود نه تنها دیگر نمی‌تواند از محیط کلاب هاوس استفاده کند بلکه فردی که آن را تایید کرده هم به عنوان جریمه از این برنامه به بیرون انداخته می‌شود.

او افزود: درست است که هنوز عمر طولانی از این اپلیکیشن نَگُذشته است، اما بسیاری از کاربران در آن اتاق‌های مرتبط به بحث و گفتگو ایجاد کرده و کاربر می‌‌تواند از مواردی مرتبط به نجوم، آشپزی، ورزش، روانشناسی تا سیاست، موضوعات دینی و... پیدا کند و وارد آن‌ها شده و به صحبت حضار گوش دهد و در صورت نیاز صحبت کند البته گفته می‌شود که «موضوع مکالمه» در کلاب هوس انعطاف پذیر است، یک اتاق ممکن است یک نفره با دوستان خود در حال شوخی و خنده باشد، در حالی که اتاق دیگر یک مصاحبه رسمی بین چند شرکت در حال انجام است.

این کارشناس فضای مجازی درباره قوانین و مقررات درون اپلیکشن گفت: قوانین بخش اصلی این نرم افزار را تشکیل می‌دهند همان طور که در بالا به آن اشاره کردم اگر کاربری به عنوان خرابکار در این برنامه شناخته شود نه تنها دیگر تا آخر عمر نمی‌تواند با آن شماره تلفن فرم ثبت نام پر کند بلکه کاربری که آن را هم تایید کرده هم جریمه می‌شود. یکی دیگر از قوانینی که در اپلیکیشن وجود دارد این است که اگر قصد داشته باشید صدای فردی را در گوشی خود ضبط کنید برنامه به صورت اتوماتیک دستور می‌دهد که از انجام این کار پرهیز کنید.

او درباره نحوه ذخیره موضوعات ذخیره شده در اتاق بیان کرد: هیچ گونه داده‌ای درون اتاق‌ها ذخیره نمی‌شود و گفتگو به صورت زنده (live) برگزار می‌شود همچنین محدودیت فعلی ۵۰۰۰ نفر در هر اتاق اپلیکیشن است و هر کاربر می‌تواند در بی نهایت اتاق عضو شود اما فقط در یک زمان در یکی از آن‌ها شرکت و حضور داشته باشد البته جالب است بدانید که این محدودیت قرار است برداشته شود، زیرا ایلان ماسک در اولین سخنرانی خود رکورد بیشترین حضار را شکست.

مسعودی در پاسخ به این سوال که آیا می توان از کلاب هاوس درآمد کسب کرد؟ گفت: این موضوع بستگی به خود کاربر دارد برای مثال  اگر کاربری یک مشاور و سخنران انگیزشی باشند، می‌تواند برای دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی از کاربران پول بگیرد و در اتاق‌های مشخص و زمان معین، سخنرانی کند.

این کارشناس فضای مجازی درباره نکات منفی این برنامه گفت: سخنران‌ها و کاربرانی که قصد شوم دارند یکی از معایب این برنامه محسوب می‌شوند چرا که عده‌ای افراد با ساخت اتاق‌های مختلف و عضو گیری اقدام به صحبت درباره موضوعات (نژاد پرستانه، بی احترامی به ادیان مختلف و…) می‌کنند وچون صحبت‌های آن‌ها در جایی ذخیره نمی‌شود و هر فردی می‌تواند با اجازه گرفتن از ادمین اتاق صحبت‌های خود را ارائه دهد و امکان پیگیری کمتری وجود دارد اما در هرصورت  دکمه report برای اتاق‌های بی خاصیت و افرادی که قوانین را رعایت نمی‌کنند وجود دارد.

محدود بودن رسانه‌های ایران باعث استقبال مردم از کلاب هاوس شده است/نباید با ظهور برنامه‌های جدید مخالفت کرد/مردم ایران جوگیر نیستند از آزادی انتخاب خود استفاده می‌کنند

اردشیر گراوند، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به علت گرایش ایرانیان به اپلیکیشن کلاب هاوس گفت: تمایل به عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی مختلف فقط مختص ایرانیان نیست و در تمام کشورهای دنیا مردم به دنبال تجربه یک محیط جدید در تکنولوژی هستند برای مثال فیسبوک میلیاردها نفر از سراسر جهان عضو دارد درواقع تسهیل ارتباطات به واسطه شبکه‌های اجتماعی باعث شده مردم به انواع و اقسام اپلیکیشن‌ها روی خوش نشان دهند و از آنها استقبال کنند.

او افزود: شبکه‌های اجتماعی محبوب در حال حاضر به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته برنامه‌هایی مانند اینستاگرام و فیسبوک است که فضای عمومی دارند مانند همین خیابانی که در آن راه می‌رویم یعنی هر قشر و دسته‌ای از افراد در آن هستند و می‌توان تمام مردم دنیا را در آن دید، دسته دیگر برنامه‌هایی مانند تلگرام و واتساپ است که فضای محدودتری دارند و در آن افراد با گروه‌ها و افراد مشخصی در ارتباط هستند اما دسته‌ای از برنامه‌ها مانند توئیتر و کلاب هاوس نیز هستند که برای گروه خاص ایجاد شدند و معمولا همه افراد آنها را نصب ندارند مخصوصا کلاب هاوس که جدیدا رواج یافته و حتی در ابتدا فقط برای آیفون دارها بود.

گراوند درمورد علت همه گیر شدن این اپلیکیشن در ایران بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش ایرانیان به این برنامه شیوع کروناست درواقع باید گفت کرونا باعث خوش اقبالی اپلیکیشن‌ها شده چون مردم در خانه‌ها محبوس شدند و ارتباط اجتماعی‌شان کمتر شد بنابراین خودشان را با فضای مجازی سرگرم کردند و سعی کردند خلا کمبود ارتباط خود را در این فضاها جبران کنند به همین دلیل مقارن شدن عید نوروز و همچنین کرونا باعث شد مردم ایران بیشتر به سمت این اپلیکیشن بروند.

او ادامه داد: یکی دیگر از دلایل مهمی که باعث شده مردم به سمت این برنامه بروند، محدود بودن رسانه‌های ایران است برای مثال اگر همه خبرنگاران این فرصت را داشتند که با آقای ظریف، وزیر امور خارجه صحبت کنند؛ حضور ایشان در این برنامه این همه جنجال به پا نمی‌کرد البته این شرایط درمورد مردم عادی هم صدق می‌کند درواقع مردم این فضا را موقعیتی برای بیان خواسته‌ها و نظرات خود می‌دانند.

گراوند تصریح کرد: گستردگی انتخاب آدم‌ها هم باعث شده مردم از هر طیف متفاوت، در این برنامه حاضر شوند و با انتخاب اتاق‌های مرتبط با سلیقه خود بایکدیگر به گفتگو بپردازند حتی برخی معتقدند این فضای رسانه‌ای باعث شده اصولگرایان و اصلاح طلبان منطقی‌تر از همیشه بایکدیگر صحبت کنند و دیوار انحصار شکسته شود.

این آسیب شناس در ادامه گفت: اینکه می‌گویند مردم ایران جوگیر هستند و به محض ایجاد یک اپلیکیشن به آن هجوم می‌برند اصلا درست نیست برای مثال شما یک پارکی را تصور کنید که افراد اجازه دارند هرجایی دلشان می‌خواهد بنشینند، راه بروند حتی توسط دوستانشان دعوت به گردش شوند، طبیعی است که تمایل برای رفتن به این پارک نسبت به یک پارک محدود و بسته بیشتر است، فضای مجازی هم اینگونه است وقتی گستردگی انتخاب وجود دارد و افراد می‌توانند آزادانه براساس خواسته و علاقه خود فعالیت کنند بنابراین نباید با بروز و ظهور اپلیکیشن‌های مختلف مخالفت کرد و از همان ابتدا خط قرمز بر آن کشید.

گراوند با اشاره به گروه سنی که بیشتر درگیر این برنامه هستند، گفت: این اپلیکیشن سن و سال نمی‌شناسد و از هر قشری در آن حضور دارند و به تناسب علاقه خود در اتاق‌های مختلف عضو می‌شوند.

او با اشاره به معایب این اپلیکیشن و سایر شبکه‌های مجازی که سیل عظیمی از اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دهند، بیان کرد: وقتی مردم تصاویر، فیلم‌ها، نوشته‌ها و... در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنند این اطلاعات را به صاحبان این برنامه‌ها می‌دهند تا بتوانند روی مردم کشور ما تحلیل رفتاری کنند درواقع الان دیگر لازم نیست هزاران میلیارد خرج سنجش مردم کرد، کشورهایی مانند آمریکا که قدرت زیادی دارند به راحتی می‌توانند اطلاعات مردم را به دست بیاورند و با تحلیل آنها، برای زندگی اجتماعی‌شان برنامه ریزی کنند.

این جامعه شناس در پایان گفت: بنابراین نحوه استفاده از شبکه‌های مجازی از این جهت یک تهدید برای نظام و مردم است اما از این جهت که انحصار در گفتگو از بین رفته و همه مردم می‌توانند هر آنچه خواسته‌شان است را بگویند، یک فرصت محسوب می‌شود و برای مردم موقعیت بسیار خوبی است اما در هرصورت به اعتقاد من دارایی برای کسی است که فرصت فراهم می‌کند، درواقع تمام این شرایط و فضاها فرصت است فقط باید از آن استفاده کرد.

مراقب خوراک ذهنی که کلاب هاوس به شما می‌دهد، باشید

هنگامی که وارد این برنامه می‌شوید، برنامه صفحه‌ای پُر از موضوعات گفتگو را برای دنبال کردن ارائه می‌دهد، از ورزش گرفته تا فناوری، سیاست، موسیقی، سرگرمی و... در هر اتاقی عده‌ای صحبت می‌کنند و عده‌ای گوش می‌دهند و حتی هستند افرادی که فقط برای تمرین و تقویت شنیدار و کمتر حرف زدن این برنامه را نصب کردند تا یاد بگیرند بیشتر گوش دهند تا اینکه بیشتر حرف بزنند اما نکته‌ای که لازم است یادآور شد هر شبکه اجتماعی علاوه بر مزایا معایبی هم دارد که نباید از آن چشم پوشید و در مرداب آن فرورفت بنابراین در عضو شدن اتاق‌ها، صحبت کردن و حتی شنیدن دقت کنید و حواستان باشد چه چیزی به خوردتان داده می‌شود.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز