عضو هیات مدیره انجمن بین‌المللی ژئومورفولوژی:

ششم اکتبر به عنوان روز تنوع زمینی نام‌گذاری می‌شود/ ایران کشوری منحصر به فرد در تنوع زیستی

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۰۴:۴۴:۴۶
کد خبر: ۱۱۶۱۶۳۵
ششم اکتبر به عنوان روز تنوع زمینی نام‌گذاری می‌شود/ ایران کشوری منحصر به فرد در تنوع زیستی
عادل سپهر از نام‌گذاری ششم اکتبر به عنوان روز جهانی و بین‌المللی تنوع زمینی و حضور نام ایران در میان حامیان این طرح خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تنوع و گوناگونی چهره‌های مختلف زمین در ایران وجود دارد باید نام آن در میان کشورهای حامی حضور داشته باشد.

به گزارش برنا؛ عادل سپهر عضو هیات مدیره انجمن ژئومورفولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار برنا، درباره نام‌گذاری یک روز جهانی برای تنوع زمینی گفت: یکی از مباحث مطرح در حوزه علوم زمین این است که به همان اندازه که مباحث تنوع زیستی دارای اهمیت هستند و نقش پررنگی در حیات اکولوژیک زمین دارند، فرم‌ها، اشکال و دگرگونی‌هایی که چهره این زیست کره را رقم می‌زند دارای اهمیت بسیاری است. چرا که مباحث زمین زیست شناسی و مباحث تنوع زمینی شکل‌دهنده تنوع زیستی، تنوع اکولوژیک، زیست بوم ها و اکوسیستم ها است.

او افزود: موضوعی که از ماه های گذشته مطرح بود، نام گذاری یک روزتحت عنوان بین‌المللی تنوع زمینی یا روزجهانی تنوع زیستی بود آن هم به بهانه نکوداشت جایگاه تنوع زمینی و نقش پررنگی که دارد و تلاش شود برای حفظ چشم‌اندازهای زمینی منحصر به فرد هر کشور که یک میراث زمینی محسوب می‌شود.

سپهر ادامه داد: کشور ایران نیز همانطور که می‌دانید از معدود کشورهایی است که تنوع زمینی بسیار بالایی دارد؛ از مجموعه سواحل گرفته تا کوهستان ها، بیابان ها و نواحی متعدد خشک که چهره متنوعی به این میراث های زمینی بخشیده و این تنوع زمینی باعث اهمیت ایران شده است.

او درباره این روز جهانی عنوان کرد: از اواخر سال 2020 درباره نام‌گذاری چنین روزی تصمیم گرفته شد و برخی کشورهای اروپایی مانند پرتغال، لهستان و انگلستان در این امر پیشگام بودند و زمانی که این پیشنهاد مطرح شد حمایت بسیاری از انجمن های بین‌المللی دنیا را با خود به همراه داشت. در نهایت به صورت یک پیش‌نویس و پیشنهاد به دستورکار نشست 211 هیات اجرایی یونسکو که از امروز کار خود را شروع کرده و تا پایان ماه آوریل ادامه دارد، رسیده است.

سپهر ادامه داد: این طرح رای و حمایت بسیاری از انجمن های بین المللی را با خود به همراه دارد که یکی از آن ها انجمن ایرانی بین المللی ژئومورفولوژی است که من نیز از اعضای هیات مدیره آن هستم. در ادامه با همراهی کمسیون ملی یونسکو و هیات دائمی و سفیر ایران در یونسکو، نام ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای حامی پیشنهاد نام‌گذاری روزی تحت عنوان بین المللی تنوع زمینی اعلام شد.

او افزود: با توجه به اینکه تنوع و گوناگونی چهره‌های مختلف زمین در ایران وجود دارد باید نام آن در میان کشورهای حامی حضور داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره زمان تصویب این طرح بیان کرد: در ماه نوامبر و در نشست عمومی چهل و یکم یونسکو با توجه به حمایت بیش از ۴۰ کشور از این طرح، به تصویب می‌رسد و ۶ اکتبر به عنوان روز جهانی و بین‌المللی تنوع زمینی نام‌گذاری می‌شود.

نماینده ایران در انجمن بین‌المللی ژئومورفولوژی بیان کرد: در سال‌های اخیر توانستیم هفته‌ای را به عنوان هفته ژئومورفولوژی به ثبت برسانیم که زمان آن اول تا هفتم ماه مارس است. همچنین در سال ۲۰۱۸ موفق به تشکیل انجمن آسیایی جغرافیا شدیم که در این انجمن من به عنوان نماینده ایران در هیات موسس حضور دارم. در سال ۲۰۲۰ نیز قرار بود ایران میزبان نمایندگان کشورهای مختلف در همایش بین‌المللی ژئومورفولوژی باشد که این نشست به بهار ۲۰۲۲ موکول شد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز