یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

تعداد قابل توجهی از مردم دچار بیماری‌های دهان و دندان هستند/ دندانپزشکی جامعه نگر در کشور فعال شود

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۵:۴۵:۵۲
کد خبر: ۱۱۶۲۸۹۶
تعداد قابل توجهی از مردم دچار بیماری‌های دهان و دندان هستند/ دندانپزشکی جامعه نگر در کشور فعال شود
سید جلیل میرمحمد میبدی درباره ارتقای خدمات دهان و دندان در کشور تاکید کرد: باید دندانپزشکی جامعه‌نگر در کشور فعال و به کارشناسان بهداشت دهان و دندان بها داد و نوع خدمات آنها مشخص شود.

به گزارش برنا؛ در کشور ما از گذشته های دور تاکنون خدمات دهان و دندان به دلیل عدم حمایت بیمه‌های پایه جزو خدمات درمانی گران و لوکس محسوب می‌شد. در سال‌های اخیر به‌دلیل اعمال تحریم‌ها شاهد افزایش بیش از پیش قیمت خدمات دندانپزشکی هستیم. از سوی دیگر نحوه مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان در بین اغلب افراد چندان جایگاهی ندارند و همین مقوله روند پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

همچنین طی یکسال اخیر به دلیل شیوع کرونا شاهد کاهش نرخ مراجعات به مراکز دندانپزشکی هستیم. در دی 99 علی تاجرنیا، رییس انجمن دندانپزشکی ایران درباره آخرین وضعیت خدمات دندانپزشکی در کشور به خبرنگار برنا گفه بود که از یکسال و نیم قبل تاکنون مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی 8 تا 12 برابر افزایش یافته  است. برای ارتقای سرانه بهداشت دهان و دندان باید سازمان‌های بیمه‌گر حمایت کنند. هم‌اکنون بخش عمده‌ای از همکاران ما از مطب‌ها به سمت کلینیک‌ها و مراکز درمانی سوق پیدا کرده‌اند، چون اداره مطب گران و دشوار است.

سید جلیل میر محمد میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کم و کیف رعایت بهداشت دهان و دندان در کشور ضمن اشاره به این مشکلات به خبرنگار برنا گفت: بعد از انقلاب آموزش بهداشت کاران دهان و دندان در دستور کار قرار گرفت. در این اقدام بهداشت کاران بعد از اخذ دیپلم با شرکت در کنکور جذب می شدند و خدمات دندانپزشکی را با اولویت پیشگیری و آموزش در روستاها ارائه می کردند که این طرح موفق بود. بسیاری از روستاییان از این خدمات به شکل مناسب با اولویت پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان خدمات دریافت کردند.

بررسی اقدامات موفق و ناموفق برای ارتقای سلامت بهداشت دهان و دندان در کشور

میر محمد میبدی افزود: این افراد در مراکز بهداشتی و درمان به ارائه خدمات می‌پرداختند. هرچند بعد از گذشت 5 سال با تغییر طرح مواجه بودیم. با این گونه اقدامات افرادی که در روستاها خدمات دندانپزشکی به شکل رایگان ارائه دادند به دندانپزشک تبدیل و از روستا به شهر منتقل شدند.

او ادامه داد:  برخی روستاها از دریافت خدمات دهان و دندان محروم شدند. چند سال بعد هم یک رشته درسی در دانشگاه‌ها ایجاد و کارهای بهداشتی دهان و دندان مدنظر قرار گرفت. با توجه به اینکه جایگاه تشکیلاتی در دانشگاه‌ها طراحی نشده بود چندان موفق عمل نشد.

میرمحمد میبدی با بیان اینکه پیشگیری از بروز مشکلات دهان و دندان در دانشگاه‌ها در قالب دندانپزشکی جامعه‌نگر  در دستور کار قرار گرفت، گفت: در این اقدام با هدف تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان و حفظ بهداشت دهان و دندان از سنین محصلی آغاز شد. آن طرح چندان موفق عمل نکرد و در قالب مجموعه کوچک در دانشکده‌های دندانپزشکی ایجاد شد.

تعداد قابل توجهی از مردم دچار بیماری‌های دهان و دندان هستند

این نماینده مجلس با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از مردم دچار بیماری‌های دهان و دندان هستند، گفت: بسیاری از افراد به دلیل گرانی خدمات دهان و دندان از رسیدگی به سلامت دندان‌ها صرف نظر می‌کنند. این مقوله افزایش تعداد بیماران دهان و دندان را در جامعه به دنبال دارد.

خدمات اندک بیمه‌ای برای ارتقای بهداشت دهان و دندان

میر محمد میبدی با بیان اینکه بسیاری از بیمه‌ها خدمات دندانپزشکی را پوشش نمی‌دهند، اظهار کرد: اغلب بیمه‌ها برای ارائه خدمات جزیی همچون  کشیدن دندان یا جرم‌گیری دندان تحت پوشش قرار می‌گیرند. افراد در صورت دریافت خدمات تخصصی باید  هزینه‌های کلان  پرداخت کنند.

او ادامه داد: درصورت ارتقای دریافت خدمات هم بیمه‌های تکمیلی باید به ارائه خدمات بپردازند. بی‌شک تا زمانی که پوشش بیمه‌ای در حد بیمه تکمیلی باشد به دلیل اینکه میزان قابل توجهی از مردم قادر به پرداخت هزینه بیمه تکمیلی نیستند از دریافت خدمات دهان و دندان محروم هستند.

 این نماینده مجلس گفت: باید بتوان پوشش بیمه‌های دندانپزشکی را در خدمات پایه بیشتر کرد و با این روند اقدامات درمانی را افزایش داد.

آخرین اخبار درباره فعالیت دندانسازهای تجربی

 میر محمد میبدی درباره فعالیت دندانسازهای تجربی در جامعه افزود: تعداد دندانپزشکان تجربی در کشور ما اندک هستند. دندانسازان تجربی با اخذ مجوز به فعالیت می‌پردازند. این افراد خدمات پزشکی معدود ارائه می‌دهند و با مجوز به ارائه خدمت می‌پردازند. میزان فعالیت دندانپزشکی این افراد محدود است. با این تفاسیر نمی‌توان به این امر اذعان داشت که این افراد قصور دندانپزشکی را ایجاد می‌کنند.

دندانپزشکی جامعه نگر در کشور فعال شود

او درباره ارتقای خدمات دهان و دندان در کشور تاکید کرد: باید دندانپزشکی جامعه‌نگر در کشور فعال شود. باید به کارشناسان بهداشت دهان و دندان بها داد و نوع خدمات آنها مشخص شود. همچنین دندانپزشکان در مراکز درمانی به کشیدن دندان مبادرت نکنند، بلکه اعمال ترمیمی دندان را انجام دهند. همچنین کلینیک‌های دندانپزشکی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی را ترویج دهیم. این مقوله می‌تواند بار دندانپزشکی را کاهش دهد، طبیعتا مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشت دهان و دندان مبادرت درمان تخصصی می‌کنند. از سوی دیگر بیمه‌های پایه پوشش دندانپزشکی را افزایش دهند.

رسانه‌ها برای ارتقای کیفیت دهان و دندان وارد عمل شوند

این نماینده مجلس در پایان گفت: از سوی دیگر لازم است صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها در راستای آموزش به مردم برای ارتقای سلامت دندان‌ها همکاری کنند تا بتوان ارتقای کیفیت بهداشت دهان و دندان را در کشور به دنبال داشته باشد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز