یک روانشناس در گفتگو با برنا:

رسانه‌ها مراقب مرز بین آگاهی و تشویش باشند/ مردم را نترسانید!

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۰۵:۲۱:۰۲
کد خبر: ۱۱۶۲۹۵۶
رسانه‌ها مراقب مرز بین آگاهی و تشویش باشند/ مردم را نترسانید!
بهمن حوری‌زاد معتقد است رسانه‌ها به دلیل اثرگذاری بالایی که روی باورهای افراد یک جامعه دارند باید نقش یک حامی آگاهی دهنده را ایفا کنند و از نشر اطلاعات مغرضانه و استرس‌زا دوری کنند.

به گزارش برنا؛ بهمن حوری‌زاد دکترای روانشناسی در گفتگو با خبرنگار برنا درباره نقش رسانه‌ها بر کاهش یا افزایش استرس افراد در این روزهای کرونایی گفت: در این روزها تعدد رسانه‌ها و تاثیرگذاری بسیار زیاد آن‌ها بر مردم باعث شده نقش پررنگی در شکل‌گیری هویت افراد یک جامعه داشته باشند. یکی از مهمترین ویژگی‌های اهالی رسانه به ویژه در این روزهای سخت و بحرانی رعایت اصول اخلاقی است.

او افزود: همچنین تمام کسانی که رسانه‌ای در اختیار دارند و به شکل مستقیم با مردم در ارتباط هستند به زعم من باید پایه‌های این ارتباط را روی اصول روانشناسی و جامعه‌شناسی بنا کنند.

حوری‌زاد با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش بسزایی در شکل‌گیری تفکرات افراد جامعه دارند، بیان کرد: رسانه‌ها قادر هستند باورها و نگرش‌های انسان‌ها را تغییر دهند بنابراین با این قدرتی که در دست دارند باید به جای امیدزدایی، امیدزایی به جای بحران‌زایی، بحران‌زدایی کنندو سعی بر آرامش اذهان مردم و فقط آگاهی آن‌ها داشته باشند. آگاهی که بر پایه آرامش و استرس‌زدایی باشد.

او افزود: در این روزها با این حجم از اخبار ناامید کننده فردی که مبتلا به بیماری کرونا است چگونه باید روحیه خود را حفظ کند و به بهبود امیدوار باشد؟ در این شرایط یک خبرنگار برای اینکه از مرز بین آگاهی و تشویش عبور نکند و باعث تشویش و استرس مخاطب بیمار خود نشود در ابتدا باید دانش روانشناسی و جامعه‌شناسی برای برخورد با این افراد را داشته باشد تا بتواند با پیامی که به مردم منتقل می‌کند به آن‌ها آگاهی به همراه امید دهد.

این روانشناس ادامه داد: از مواردی که به افراد مبتلا آرامش می‌دهد اطلاعات درست و بدون تحریف واقعیت و بدون هیچ نگاه جانبدارانه‌ای است. بعضی رسانه‌ها ممکن است به دلیل حفظ منافع خود با انتشار یک خبر به دنبال بزرگنمایی و یا ایجاد تشویش باشند.

او افزود: در این لحظه افراد مقابل خود شاهد رسانه‌ها و اخبار متعددی هستند و این شرایط بحرانی که ناخودآگاه باعث تشویش و اضطراب در میان مردم می‌شود تنها با اخبار درست و امیدوارانه آن هم بر اساس واقعیت‌های در حال اتفاق می‌توان به مردم آرامش را منتقل کرد نه اینکه با اخبار دلهره‌آور آن‌ها را با ترس همراه کرد.

حوری‌زاد با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید نقش کمک کننده به مردم را داشته باشند، عنوان کرد: رسانه‌ها باید در تغییر باورهای مردم نسبت به این بیماری تلاش کنند. اینکه مردم بدانند با رعایت بهداشت فردی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توانند بر این بیماری غلبه کنند اما در این روزها چقدر شاهد این هستیم که این بیماری را به جای اینکه از زاویه جامعه شناختی بررسی کنند به مسائل سیاسی ربط می‌دهند. رسانه‌ها باید به این مرزها توجه کنند و اطلاعات صحیح و غلط را از یکدیگر تمیز دهند جلوی نشر اطلاعات مغرضانه را بگیرند.

این روانشناس تاکید کرد: رسانه‌ها باید بدانند که مخاطب امروز آن‌ها یک مخاطب هوشمند و دقیق است و آن‌ها نیز نباید مردم را غیر دقیق تلقی کنند چراکه هرچقدر هم رسانه باورساز باشد مخاطب آن هم با توجه به گذر زمان متفکرتر شده است. هشداری که باید به رسانه‌ها داد این است که در آینده‌ای نه چندان دور هوش مصنوعی برای تشخیص اخبار صحیح و غیرصحیح به کمک انسان می‌آید و این اعتماد افراد به رسانه‌ها است که آن‌ها را مخاطب یک رسانه نگه می‌دارد.

حوری‌زاد با اشاره به اینکه ما انسان‌ها مطابق با باورها و اندیشه‌ها و احساساتمان زندگی می‌کنیم، گفت: ما همانطور زندگی می‌کنیم که به آن فکر می‌کنیم به همین دلیل باید یادمان باشد که آرامش و امنیت شرط اولیه کیفیت زندگی ما است واین امنیت و آرامش از طریق رسانه‌ها به افراد منتقل می‌شود و زمانی که افراد آرامش و امنیت را در زندگی خود احساس کنند بسیاری از بیماری‌‌های جسمی و روان‌تنی آن‌ها به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

این روانشناس درباره عملکرد رسانه‌ها در این روزها بیان کرد: باید به اصحاب رسانه خسته نباشید گفت چرا که اکثریت آن‌ها در راه اطلاع‌رسانی به مردم درحال تلاش هستند و فکر می‌کنم عملکرد رسانه‌ها در این روزها عملکرد قابل قبولی بوده است.

حوری‌زاد در پایان ضمن توصیه ای به مردم گفت: برخلاف تمام حرف‌هایی که زده شد کسانی که گرفتار بیماری کرونا هستند، کمتر اخبار مرتبط با این بیماری را دنبال کنند و به خود استراحت دهند و سعی کنند آرامش خود را با دوری از اخبار تنش‌زا حفظ کنند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز