معاون میراث فرهنگی استان تهران مطرح کرد:

اعمال نظارت‌های سختگیرانه در خانه‌های ثبتی از سوی میراث فرهنگی/ بنای فیلم‌برداری شده در سریال شهرزاد ثبت ملی نبود

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۰۵:۵۳:۲۹
کد خبر: ۱۱۶۶۹۳۸
اعمال نظارت‌های سختگیرانه در خانه‌های ثبتی از سوی میراث فرهنگی/ بنای فیلم‌برداری شده در سریال شهرزاد ثبت ملی نبود
مرتضی ادیب‌زاده درباره روند فیلمبرداری بر اماکن تاریخی گفت: هرگونه اقدام برای فیلم‌برداری و برنامه‌ها در این باره باید تحت استعلام میراث فرهنگی قرار بگیرد. هرچند امکان اینکه سکانس‌های یک فیلم تاریخی در ملک شخصی انجام شود وجود دارد. در این شرایط مالک با گروه تهیه کننده و کارگردان وارد مذاکره شده و به تهیه یک فیلم در بنای تاریخی می‌پردازند. به‌طور معمول هر گونه اقدام در فضای تاریخی به ما اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش برنا؛ در برخی از فیلم‌های تاریخی شاهد استفاده از اماکن تاریخی هستیم. این اماکن  به عنوان میراث ملموس در کشور نیازمند توجه، نگهداری و صیانت هستند. هرچند برخی از اخبار مبنی‌بر آسیب به این اماکن در روند فیلم‌برداری هم به گوش می‌رسد که نیازمند توجه بیش از پیش است.

هرگونه اقدام در اماکن تاریخی و میراثی به وزارت میراث فرهنگی اطلاع‌رسانی می‌شود

مرتضی ادیب‌زاده، معاون  میراث فرهنگی استان تهران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: فعالیت پروژه‌های هنری و انجام فیلم‌برداری در اماکن تاریخی زیرنظر وزارت میراث فرهنگی و دیگر اماکن دولتی با نظارت‌های پررنگ‌ انجام می‌شود.

 او افزود: هرگونه اقدام برای فیلم‌برداری و برنامه‌ها در این باره باید تحت استعلام میراث فرهنگی قرار بگیرد. هرچند امکان اینکه سکانس‌های یک فیلم تاریخی در ملک شخصی انجام شود وجود دارد. در این شرایط مالک با گروه تهیه کننده و کارگردان وارد مذاکره شده و به تهیه یک فیلم در بنای تاریخی می‌پردازند. به‌طور معمول هر گونه اقدام در فضای تاریخی به ما اطلاع‌رسانی می‌شود.

عدم ایجاد هرگونه تغییرات در اماکن تاریخی

 ادیب‌زاده درباره روند نظارت‌ها بر اماکن تاریخی افزود: اغلب برای نظارت بر روند پروژه‌ها کارشناس ناظر در محل حاضر و بر اساس ابلاغیه ضوابط اعلام می‌شود. تیم هنری مجاز به مداخله در بنا و هر گونه تغییرات در الحاقات بنا، رنگ آمیزی و... نیست. البته ضوابط آن به افراد اعلام می‌شود.

اعمال نظارت‌های سختگیرانه در خانه های ثبتی

 او ادامه داد: در برخی مواقع مشاهده می‌شود که بدون هماهنگی و اطلاع‌رسانی  به مسئولان میراث فرهنگی در منازل تاریخی فیلم‌برداری می‌شود، طبیعتا به‌دلیل عدم اطلاع مسئولان میراث فرهنگی از این امر مشکلات متعدد بروز می‌کند و کارشناس میراث فرهنگی هم نمی‌توانند برای جلوگیری از تخریب این اماکن وارد عمل شوند.

 معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره کم وکیف نظارت از خانه‌های ثبتی گفت: قوانین در زمینه نظارت از خانه‌های ثبتی سختگیرانه‌تر لحاظ می‌شود.

کم و کیف صیانت از اماکن میراثی

ادیب‌زاده درباره کم و کیف فعالیت‌ها در اماکن میراثی گفت: تاکنون در روند فیلم‌برداری امانت‌داری در صیانت از اماکن انجام شده است. همچنین علاقه و اشتیاق مالک از ابتدا نه به قصد یک سریال یا فیلم‌برداری بلکه با انگیزه، علایق شخصی و درآمدزایی توانسته به صیانت این مراکز بپردازد.

او ادامه داد: البته در برخی پروژه‌ها شاهد آسیب‌های جزیی هستیم. از مالک و عوامل مسئول خواستار مرمت با نظارت میراث فرهنگی هستیم تا بنا به شکل اولیه بازگردد. درضمن مالکان خصوصی یا شخصیت‌های حقوقی که مالکیت بناهای تاریخی را برعهده دارند، باید برای برنامه‌هایی که امکان دخل و تصرف در آن وجود دارد از میراث فرهنگی استعلام کنند تا در مراحل مختلف کار مشاوره انجام شود.

دخل و تصرف به بناهای فاخر ممنوع است

  معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره مرمت آثار ملموس میراثی در صورت بروز تخریب یا خسارت گفت: حتی یک درصد دخل و تصرف در بناهای فاخر هم وجود ندارد. بدون دخالت در ساختار بنا هر گونه تغییر بدون خسارت به بنا انجام می‌شود. البته نظارت از سوی مدیریت مجموعه به شکل مناسب و مستمر هم صورت می گیرد.

ادیب‌زاده افزود: در صورت بروز خسارت در بناهای ثبتی فرد خاطی مطابق قانون موظف است بنا را به حالت اولیه در بیاورد. درغیر این صورت اقدامات حقوقی را مالک و میراث فرهنگی در دستور کار قرار می‌دهند.

بنای فیلم‌برداری شده در سریال شهرزاد جزو بنای ثبت ملی نبود

 او درباره خانه‌ محل ساخت سریال خانگی شهرزاد تصریح کرد: آن بنا ثبت ملی نبود. هرچند بعد از مالکیت شهرداری بر فضا زیرمجموعه‌های شهرداری در حال مرمت بنا هستند تا باغ و عمارت را به شکل اولیه احیا کنند. درضمن میراث فرهنگی هم در روند این اقدامات نظارت دارد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز