یک کارشناس آموزشی مطرح کرد؛

اغلب دانش آموزان در زمان تدریس در محیط دیگری از فضای مجازی به سر می‌برند/ بهانه‌های جدید برای فعالیت بیش از پیش در فضای مجازی

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۰۴:۳۲:۰۹
کد خبر: ۱۱۶۶۹۶۲
اغلب دانش آموزان در زمان تدریس در محیط دیگری از فضای مجازی به سر می‌برند/ بهانه‌های جدید برای فعالیت بیش از پیش در فضای مجازی
گذران زمان بسیار در فضای مجازی پیر و جوان نمی‌شناسد. هم اکنون اغلب افراد جامعه به شکل بی‌محابا در فضای مجازی فعالیت دارند، اما در این شرایط دانش آموزان با سوء استفاده از شرایط آموزش‌های آنلاین بیش از پیش در این فضا هستند و همین امر خطرات جبران ناپذیر را برایشان به دنبال دارد.

به گزارش برنا؛ در یک دهه اخیر طرح‌هایی همچون سیم کارت‌های دانش آموزی برای مدیریت فعالیت دانش آموزان در فضای مجازی و چگونگی مهار کودکان و نوجوان در این فضا ارائه شد اما چندان موثر نبود. هم اکنون شاهد فعالیت افسارگسیخته دانش آموزان در فضای مجازی هستیم. البته در شرایط کرونایی فعلی چاره‌ای به جز استفاده از آموزش‌های مجازی وجود ندارد.

نبود پژوهش درباره تاثیرات فضای مجازی در روند تربیت و تحصیل دانش آموزان

از سوی دیگر در بین دانش آموزان شاهد افزایش وزن و چاقی، ضعیف شدن چشم، بی‌تحرکی و ... هستیم. در این شرایط کم و کیف تاثیر فعالیت در فضای مجازی برای دانش آموزان از لحاظ روحی و تبعات آن نیازمند پژوهش است. هرچند بر اساس بررسی‌های انجام شده سازمان پژوهش آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تاکنون در این زمینه پژوهشی در دستور کار قرار نداشته اند.

 والدین معترض به فعالیت افسارگسیخته فرزندان در فضای مجازی

براساس آمارها حدود ۱۹ میلیون کاربر اینترنت در کشور زیر ۱۸ سال سن دارند، این  آمار نشان دهنده جمعیت کثیر جامعه تحت خطر در فضای مجازی هستند همچنین والدین در 14 ماهه اخیر به دلیل شیوع کرونا با مشکلات ناشی از استفاده بیش از پیش دانش آموزان از فضای مجازی دست و پنجه نرم می کنند و بر این باورند که دانش آموزان در فضای مجازی به بهانه انجام تکالیف می‌توانند فعالیت مدیریت نشده ای داشته باشند البته این مقوله در بین دانش آموزان دوره متوسطه بیش از دوره ابتدایی مشاهده می‌شود. هرچند فعالیت افسارگسیخته در این فضا نیازمند بررسی‌های همه جانبه  و  نتایج ناشی از آن دارد.

دانش آموزان در فضای مجازی قابلیت‌های جدید می‌آموزند

نرگس ملک‌زاده، کارشناس آموزش و پرورش درباره فعالیت دانش آموزان در فضای مجازی به خبرنگار برنا گفت: دانش آموزان در فضای مجازی زمان زیادی را اختصاص می‌دهند. دانش آموزان ابتدایی قابلیت‌های جدید را از این فضا آموخته و در گروه‌های دوستانه از آن استفاده می کنند.

او افزود: غیر از بازی‌های مجازی، ارتباطات دوستانه فراوان در این فضا در حال شکل‌گیری است که عمدتا بدون پیگیری است.

بی‌توجهی برخی دانش آموزان به درس معلم

ملک‌زاده ادامه داد: فضای مجازی فرصت دانش آموزان را گرفته است. همین گروه‌ها در فضای مجازی باعث شده که دانش آموزان در این گروه‌ها فعالیت و توجه به درس معلم نداشته باشند که از جمله شکایت‌های معلمان و والدین است. اغلب دانش آموزان در زمان تدریس در محیط دیگری از فضای مجازی به سر می‌برند.

بهانه‌های جدید برای فعالیت بیش از پیش در فضای مجازی

او تصریح کرد: فعالیت‌های مجازی دانش آموزان در دوره متوسطه بیش از پیش است. این دانش آموزان در تمامی شبکه‌های مجازی فعالیت دارند. برای مثال بارها به خانوادها اطلاع‌رسانی شده که فرزندش در کلاس درس حضور ندارد اما آنها به این امر اذعان می‌کنند که فرزندشان از 8 صبح تلفن همراه در دست داشته و فعال است. در حالی که دانش آموز در شبکه‌های مختلف در حال فعالیت است. این مقوله یکی از معضل‌های آموزش‌های برخط محسوب می‌شود.

تعامل اندک در فضاهای مجازی!

ملک‌زاده تصریح کرد: تعامل در شبکه شاد و دیگر اپلیکشین‌ها در فضای مجازی آموزشی اندک است و دانش آموز در فضاهای دیگر فعالیت می‌کند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما