رییس اداره نظارت بر مواد و تجهیزات آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

تامین کیت‌های تشخیص کرونا در داخل کشور/ فعالیت ۲۴ شرکت در حوزه تولید کیت

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۱۶:۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۱۶۸۰۹۸
تامین کیت‌های تشخیص کرونا در داخل کشور/ فعالیت ۲۴ شرکت در حوزه تولید کیت
رییس اداره نظارت بر مواد و تجهیزات آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واردات کیت های تشخیص کرونا به صفر رسیده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۵ شرکت در حوزه تولید کیت تشخیص مولکولی PCR، ۹ شرکت در حوزه تولید کیت رپید تست آنتی ژن و ۱۰ شرکت در زمینه کیت استخراج RNA فعالیت می کنند.

به گزارش برنا؛ سپیده گلباز، رییس اداره نظارت بر مواد و تجهیزات آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو گفت: شرکت های دانش بنیان از ابتدای شیوع بیماری کرونا فعالیت های خود را در حوزه تولید کیت های تشخیص مولکولی اغاز کردند و خوشبختانه امروز کشور از واردات این کالای استراتژیک بی نیاز شده اند.

او افزود: تعدد مجوزهای صادر شده از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی، نه تنها نیاز کشور را به طور کامل تامین کرده، بلکه امکان صادرات آن نیز فراهم شده است.

رییس اداره نظارت بر مواد و تجهیزات آزمایشگاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر کیت تشخیص آنتی بادی یا سرولوژی صادر می شود، گفت: بر اساس محاسبات انجام شده، قیمت هر کیت سریع آنتی ژن ۳ دلار است و طبق آمار وزارت بهداشت، روزانه بالغ بر ۵۰ الی ۷۰ هزار تست در کشور انجام می شود که هزینه ماهیانه کیت های تشخیصی، چهار تا شش میلیون یورو برآورد می شود.

او با اشاره به اینکه در حوزه تست های رپید هیچ وارداتی نداشته ایم، عنوان کرد: با هماهنگی سازمان غذا و دارو و تلاش شبانه روزی و نیز همکاری با وزارت صمت، مواد اولیه به موقع تامین و در اختیار شرکت های تولیدی قرار گرفته و تولید آن در داخل کشور دنبال شد.​

گفتنی است، تا کنون ۱۴ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۲۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده که این مهم جز با تامین و تولید کیت های تشخیصی امکانپذیر نبود.

سی ام فروردین ماه، زادروز حکیم جرجانی که در تقویم رسمی کشور، روز ملی آزمایشگاهیان نامگذاری شده است، فرصت مغتنمی برای ارج نهادن بر تلاش شبانه روزی جامعه ی آزمایشگاهیان کشور و نیز شرکت های دانش بنیان حوزه تولید و تامین کیت های تشخیصی است که در خط مقدم مبارزه با کرونا از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز