برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

ممنوعیت حضور بیش از ۶ نفر در دفاتر ثبت ازدواج/ برخورد با متخلفانی که پلاک خودرو را مخدوش می‌کنند/ زلزله بیخیال گناوه نمی‌شود!

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۲۳:۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۱۶۸۶۴۳
ممنوعیت حضور بیش از ۶ نفر در دفاتر ثبت ازدواج/ برخورد با متخلفانی که پلاک خودرو را مخدوش می‌کنند/ زلزله بیخیال گناوه نمی‌شود!
هفته گذشته با وجود تمام محدودیت های کرونایی و افزایش نرخ ابتلا در کشور وقوع ده ها زمین لرزه شدید در بندر گناوه وحشتی دیگر به دلها انداخت در این مطلب به مرور برخی از این اخبار خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 2 میلیون و311هزار و 813نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به67 هزار و 913 نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را یک میلیون و  823هزار و 958 نفر اعلام کرد.

ممنوعیت هفته: حضور در دفاتر ثبت ازدواج

علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با اشاره به پروتکل‌های بهداشتی در دفترخانه‌ها گفت: بر اساس پروتکل‌هایی که از سمت وزارت بهداشت ابلاغ شده، مراجعات بیشتر از ۶ نفر برای ثبت ازدواج ممنوع است.

او ادامه داد: در دفترخانه باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. الزامی بودن ماسک برای پرسنل و افراد حاضر، ضدعفونی کردن سالن پس از هر مراسم و باز بودن در و پنجره الزامی است.

مظفری تصریح کرد: تعطیلی ازدواج و طلاق امکان‌پذیر نیست، اما بر اساس پروتکل‌ها دفاتر مشمول انجام وظایف خود هستند.


جنجال هفته: پولی شدن واکسن

روز 29 فروردین بود که مطلبی به نقل از سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه افرادی نمی توانند منتظر واکسن باشند، با پرداخت پول از شرکت های خصوصی واکسن دریافت کنند، منتشر شد.

بر اساس این مطلب علیرضا رئیسی با بیان اینکه برخی عجله دارند و صبر نمی‌کنند تا طبق سند ملی واکسیناسیون واکسن را دریافت کنند، عنوان کرده بود که این افراد برای دریافت واکسن کرونا به خارج از کشور مراجعه می‌کنند که ممکن است از آنها کلاهبرداری شود و یا اصلا واکسن تقلبی به آنها تزریق شود، بر همین اساس، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده تا افراد و یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن های وارد شده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند.

اما ساعاتی نگذشته بود که کیانوش جهانپور، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ضمن تکذیب خبری مبنی بر پرداخت پول در ازای واکسیناسون خارج از نوبت به خبرنگار برنا گفت: واکسیناسیون در چارچوب سند ملی واکسیناسیون علیه کووید19 بصورت رایگان تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون انجام خواهد شد و وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی تحت هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد را تکذیب می‌کند.

او افزود: هر واکسن مجاز از هرجا وارد یا تولید شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید19 بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.

دیری نپایید که شائبه های درباره فروش واکسن کرونا به قیمت 50 تا 60 میلیون تومان در بازار آزاد مطرح شد که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این خصوص هم گفت: تا کنون هیچ گزارشی نیز از نشت واکسن‌های وارد شده وزارت بهداشت در بازار آزاد وجود ندارد و از نظر وزارت بهداشت این نوع واکسن ها اگر در بازار آزاد وجود داشته باشد اصل بر جعلی، قاچاق و تقلبی بودن آنهاست، به علاوه اینکه در برخی کشورهای اطراف ایران ممکن است واکسن هایی از مجاری غیر رسمی وارد شده باشد در مورد این نوع واکسن ها، هم اصالت واکسن و هم رعایت زنجیره سرد آنها زیر سوال است.

واریزی هفته: حقوق بازنشستگان

حقوق فروردین 1400 بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری براساس احکام جدید این عزیزان محاسبه شده که دوشنبه 30فروردین ماه به حساب بانک صادرات واریز شد.

طرح هفته: برخورد با متخلفان پلاک خودرو

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، جانشین  پلیس راهور تهران بزرگ گفت: طرح تشدید و اجرای گسترده برخورد با تخلفات پلاک در شهر تهران در دستور کار جدی پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته است و رانندگانی که در اعداد و ارقام پلاک خودروی خود را تغییر ایجاد و اقدام به پوشش پلاک نمایند ، متوقف و مورد اعمال قانون قرار خواهند گرفت .  

او گفت : از ابتدای شروع ممنوعیت های تردد در شهر تهران و بنا بدستور ستاد ملی مبارزه با کرونا که ابتدا از ساعت 21 تا 4 صبح و بعدا به ساعت 22 الی  3 صبح تغیر پیدا کرد ، تعداد معدودی از رانندگان جهت تردد در این ساعات اقدام به پوشش و یا مخدوشی پلاک خودروی خود می نمودند که پلیس راهور تهران بزرگ از همان ابتدا با این نوع تخلفات برخورد می کرد.

سرهنگ موسوی پور بیان کرد: در ساعات ابتدایی روز نیز برخی از رانندگان به جهت ورود به محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا و قبل از رسیدن به دوربین های ترافیک ، اقدام به مخدوشی و پوشش پلاک کرده و بعد از رد شدن از آن مجدد این پوشش ها را برداشته و به راه خود ادامه می دادند ، غافل از اینکه تمام این اقدامات و تخلفات توسط دوربین های محدوده ثبت می گردد .

نجات یافته هفته: پلنگ گیلانی

پس از انتشار اخبار متعدد از انقراض پلنگ تا تلف شدن گاه گاه این گربه سان عظیم، روز گذشته چهارشنبه خبر رسید که محیط بانان گیلانی در ارتفاعات کوهستانی رودسر، پلنگ گرفتار در تله سیمی را نجات داده و در طبیعت رها کردند.

حذف شدگان هفته: سرایداران و خدمتگزاران

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و پارلمانی آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه بندی تنها شامل معلمان رسمی و پیمانی مدرسه‌ها می‌شود و مشمول سرایداران و معلمان حق التدریس و خرید خدماتی و سرباز معلم نخواهد شد.

او افزود: پیشنهاد استخدام تعدادی از نیرو‌های خدماتی مدارس را به مجلس دادیم، ولی نمایندگان مجلس به آن رأی موافق ندادند.

لاشکی گفت: هم اکنون آموزش و پرورش با کمبود 25 هزار نیروی خدماتی در مدارس روبروست.

معاون حقوقی و پارلمانی آموزش و پرورش با اشاره به این که سال هاست سرایداران مدارس مشمول افزایش حقوق و مزایای سایر کارکنان آموزش و پرورش نشده اند، تأکید کرد: آموزش و پرورش به دنبال افزایش حقوق و دریافت مزایا برای این افراد از روش‌های مختلف است.

ثبت نام هفته: تعیین رشته دکتری

نتایج اولیه کنکور دکتری 1400 ظهر یکشنبه 29 فروردین ماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت و دفترچه راهنمای انتخاب رشته این آزمون از عصر همانروز نیز منتشر شد.

بر این اساس مجازین به انتخاب رشته از دیروز (دوشنبه 30 فروردین ماه) با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org می‌توانند نسبت به ثبت حداکثر 50 کدرشته‌محل انتخابی خود (به ترتیب علاقه و اولویت‌دهی داوطلب) اقدام کنند. فرصت انتخاب رشته داوطلبان تا روز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه علمی و سنجش عملی و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری) در اواخر اردیبهشت ماه 1400 از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اعلام خواهد شد.

مناسبت هفته: روز گفتار درمانی

روز ملی گفتاردرمانی یعنی اول اردیبهشت ماه فرصتی‌ست تا آموزش دهیم اگر با کسانی که لکنت زبان دارند روبه رو شدیم چگونه با آن ها برخورد کنیم تا باعث اضطراب بیشترشان نشویم و همچنین اگر در خانواده خود فرزندی داریم که لکنت زبان دارد چگونه او را درمان کنیم.


اتفاق هفته: آتش سوزی مهیب در پردیس

ساعت 12:15 یک مورد آتش سوزی در کارگاه مبل سازی واقع در پردیس_ کرشت به وقوع پیوست.

ساعت 11:03 این گزارش به اورژانس اعلام شد که تعداد 5 تعداد آمبولانس،  یک موتورلانس، یک اتوبوس امبولانس همچنین یک بالگرد به محل حادثه اعزام شدند.

تا کنون تعداد مصدومین و فوتی ها 7 نفر اعلام شدند که از این تعداد 6 نفر متاسفانه  جان خود ر از دست دادند و یک مصدوم به بیمارستان مطهری منتقل شد.

وحشت هفته: زلزله

ساعت 11:11 روز 29 فروردین زلزله 5.9 ریشتری مرز استانهای بوشهر و فارس  - حوالی بندر گناوه را در عمق 10 کیلومتری زمین را لرزاند.

پس از این زمین لرزه شدید این منطقه بارها و بارها شاهده پس لرزه های بزرگ در ابعاد وسیع بود که این داستان چندین روز به دراز کشید و مردم وحشت زده همچنان آواره ی کوچه خیابان بودند اما خوشبختانه این حادثه خسارت جانی جدی در پی نداشت و با مصدومیت جزئی چند نفر خاتمه یافت.

غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر در این راستا گفت: این چادرهای امدادی در شهر گناوه و روستاهای بهمنیاری، کلر، شول، گمارون، اسلام آباد، تاج ملکی و بهمنیاری غربی در اختیار خانوارهایی که منازل آنها دچار آسیب جدی شده بود، قرار گرفته است.

او بیان کرد: همزمان با وقوع زمین لرزه جمعیت هلال احمر هماهنگی لازم برای ارسال ۵۰۰ دستگاه چادر امدادی و یکهزار بسته غذایی از مرکز استان و استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد انجام داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز