بر اساس اعلام موسسه ملی مطالعات آتشفشانی گواتمالا؛

مرحله فوران آتشفشان پاکایا از سر گرفته شد

۱۴۰۰/۰۲/۱۰ - ۱۶:۳۵:۳۹
کد خبر: ۱۱۷۲۶۱۴
مرحله فوران آتشفشان پاکایا از سر گرفته شد
فوران آتشفشان پاکایا در جنوب گواتمالا، پس از یک هفته خاموشی از سر گرفته شد.

به گزارش برنا؛ حدود یک هفته پس از اعلام پایان آخرین مرحله فوران آتشفشان پاکایا در جنوب گواتمالا، موسسه ملی مطالعات آتشفشانی گواتمالا (Insivumeh) روز پنجشنبه اعلام کرد مرحله فوران این آتشفشان از سر گرفته شده است.

 امیلیو باریلاس، مسئول این موسسه گفت: «بعید نیست که در ساعات یا روز‌های آینده انفجار‌هایی در این آتشفشان روی دهد.»

این موسسه جمعه گذشته (۲۳ آوریل) از پایان دوره فعالیت شدید آتشفشان پاکایا خبر داده بود. این آتشفشان به ارتفاع دو هزار و ۵۵۲ متر در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب گواتمالاسیتی، پایتخت گواتمالا قرار دارد. مرحله فوران این آتشفشان پنجم فوریه آغاز شده بود.

سخنگوی حفاظت مدنی گواتمالا گفت پارامتر‌های نظارت لرزه ای، تغییراتی از فعالیت انفجاری به فعالیت فورانی را نشان می‌دهد که منجر به ایجاد جریان جدید گدازه‌ها در بخش شمالی این آتشفشان شده است.

او افزود جریان گدازه حدود ۲۰۰ متری، ناشی از شکاف جدید در دیواره‌های آتشفشان موجب ایجاد صدا‌هایی شبیه لوکوموتیو، خروج ممتد گاز و برخی انفجار‌های ضعیف که خاکستر ایجاد می‌کند، شده است.

تصاویر ارتش نشان می‌دهد که یک جریان آتشفشانی جدید به کندی روی گدازه‌های جامد فوران‌های قبلی پیش می‌رود. برخی از این فوران‌ها نزدیک ۴۰۰ متری خانه‌های مسکونی است.

اواخر مارس وزش شدید باد موجب وقوع باران خاکستر در شمال این آتشفشان و از جمله در گواتمالاسیتی شد که به دنبال آن تنها فرودگاه بین المللی گواتمالا به مدت یک روز تعطیل شد.

آتشفشان پاکایا ۲۷ ماه مه ۲۰۱۰ با فوران عظیمی مواجه شد که به مرگ یک روزنامه نگار که برای پوشش این خبر رفته بود، منجر شد.

آتشفشان‌های فوئگو در جنوب غربی گواتمالا و سانتا ماریا در غرب این کشور نیز فعال هستند. در این کشور حدود ۳۰ آتشفشان وجود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز