باورهای غلط و مضر در خصوص آنتی بیوتیک‌ها

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۲۱:۲۰:۲۳
کد خبر: ۱۱۷۳۰۷۵
باورهای غلط و مضر در خصوص آنتی بیوتیک‌ها
باورهای اشتباه رایج در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها باعث استفاده‌ی زیاد و یا نادرست در مورد آن‌ها می‌شود و این سوءاستفاده مداوم آن‌ها مقاومت باکتریایی ایجاد می‌کند و به دنبال آن خطراتی را به دنبال دارد.

به گزارش برنا؛ باورهای اشتباه درباره آنتی‌بیوتیک‌ها باعث شده بحرانی در درمان بیماری‌هایی باکتریایی ایجاد شود. این داروها بسیار پُرکاربردند و تصورات نادرست در موردشان نیز باعث می‌شود افراد از آن استفاده‌ی نامناسب بکنند. دلیل این امر این است که این میکروارگانیسم‌ها توانسته‌اند مکانیزم‌های مقاومتی ایجاد کنند که مانع اثر آنتی‌بیوتیک‌ها شود. در نتیجه، دانشمندان نیاز به تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید با مکانیسم‌ عمل‌های مختلف دارند. اما این گزینه‌های درمانی محدودند و ممکن است به جایی برسیم که اگر نحوه‌ی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را تغییر ندهیم، یک سری از بیماری‌ها غیرقابل درمان شوند. به همین علت، ضروری است نسبت به این داروها آگاهی بیشتری داشته باشیم و هر چه می‌شنویم را باور نکنیم.

داروها به طور کلی مواد شیمیایی خطرناکی هستند و افراد نباید بدون دلیل تائید شده آن‌ها را مصرف کنند. بنابراین توصیه‌ی پزشک یا داروساز در مورد مصرف دارو لازم است.

باکتری‌هایی که در حال حاضر دارای مکانیسم دفاعی شده‌اند می‌توانند هر کسی را آلوده کنند و درمانی که قبلاً مؤثر بوده دیگر اثری نداشته باشد. به همین دلیل، مهم است که در مصرف آنتی بیوتیک زیاده‌روی نکنید تا باکتری‌ها هشیار نشده و خودشان را با تأثیرات آن وفق ندهند

باور اشتباه: آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند هر چیزی را درمان کنند

خیلی از افراد آنتی بیوتیک را یک داروی جادویی می‌دانند که می‌تواند تقریباً هر عارضه‌ای را درمان کند. واضح است که این تصور اشتباه است. داروهای آنتی باکتریال همان‌طور که از اسمشان پیداست داروهایی هستند که برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌شوند.

وقتی شما با یک عفونت باکتریایی نزد پزشک می‌روید و او برایتان آنتی بیوتیک تجویز می‌کند، شما در عرض یکی دو روز بهتر می‌شوید. به همین شاید فکر کنید این داروها برای هر بیماری مؤثرند. اما در واقع اتفاقی که افتاده این است که پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده است زیرا در بدنتان باکتری وجود دارد که باید نابود شود.

باور اشتباه: باید آنتی بیوتیک گران‌قیمت بخرید، نه آنتی بیوتیک ارزان‌قیمت

این هم یک باور غلط دیگر درباره آنتی‌بیوتیک‌ها که شایع هم شده است. ما عادت داریم کلمه‌ی «گران‌قیمت» را با «بهترین کیفیت» معادل بدانیم و این جز در مواردی نادر درست نیست. فریب تبلیغات را نخورید. تنها تفاوت میان آنتی‌بیوتیک‌های گران‌قیمت و آنتی‌بیوتیک‌های ارزان‌قیمت، نام برند آن‌هاست.

هر دو نوع دارو دارای مواد شیمیایی یکسان و یک اندازه هستند و این مسئله‌ای است که مطالعات نیز آن را ثابت کرده‌اند. آنتی‌بیوتیک‌های گران‌قیمت تنها به این دلیل قیمت بیشتری دارند که کمپانی سازنده‌ی آن‌ها هزینه‌ی زیادی صرف بازاریابی برندشان کرده است.

باور اشتباه: مقاومت به آنتی بیوتیک مشکلی برای افراد سالم نیست

هر کسی در هر سن و سالی در هر کشوری می‌تواند مبتلا به یک عفونت باکتریایی شود که نسبت به درمان با آنتی بیوتیک مقاومت نشان دهد. باکتری‌هایی که در حال حاضر دارای مکانیسم دفاعی شده‌اند می‌توانند هر کسی را آلوده کنند و درمانی که قبلاً مؤثر بوده دیگر اثری نداشته باشد. به همین دلیل، مهم است که در مصرف آنتی بیوتیک زیاده‌روی نکنید تا باکتری‌ها هشیار نشده و خودشان را با تأثیرات آن وفق ندهند. هدف از تجویز این دارو توسط پزشک، کنترل مصرف آن است.

باور اشتباه: هر آنتی‌بیوتیکی در خانه‌ داری مصرف کن

آنتی‌بیوتیک‌ها انواع زیاد و متفاوتی دارند. هر یک از آن‌ها نیز دارای یک سری دستورالعمل‌ها و الزامات خاص خود هستند. همه‌ی انواع این داروها برای هر نوع عفونتی مناسب نیستند. همچنین هر کسی واکنش متفاوتی به انواع این درمان‌ها نشان می‌دهد. ضمناً هرگز نباید از داروهای قبلی استفاده کنید، زیرا دارویی که از قبل دارید ممکن است در شرایط مناسبی نگهداری نشده و خواص خود را از دست داده باشد.

همچنین پزشک باید نوع دارو، میزان مصرف و طول مدت درمان را تعیین کند

نتیجه

هرچیزی را که می‌خوانید و می‌شنوید باور نکنید. شما باید بدانید این نوع داروها چه عملکردی دارند و همیشه با نظر پزشک آن‌ها را مصرف کنید. فقط پزشک یا داروساز می‌تواند مصرف آنتی بیوتیک را به شما توصیه کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز