وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

آینده هوش مصنوعی در ایران رو به رشد

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۱۷:۴۱:۰۸
کد خبر: ۱۱۷۳۲۰۸
آینده هوش مصنوعی در ایران رو به رشد
محمد جواد آذری جهرمی گفت: اگر چالش‌هایی که برای توسعه فضای مجازی وجود دارد در هوش مصنوعی جایگزین کنیم، میتوان در زمینه توسعه هوش مصنوعی پیش‌رو بود.

به گزارش برنا؛ محمدجواد آذری جهرمی،وزیر ارتباطات در سیزدهمین دوره نبرد هوش مصنوعی شریف، ضمن تقدیر از حضور دانشجویان در این رویداد گفت: دنیایی که پیش رو داریم، اقتصاد دیجیتال نقش مهمی را دارد. همه کشورهای دنیا در یک رقابت حساس هوش مصنوعی قرار گرفتند و هر کشوری که سرمایه گذاری کنند می‌تواند در این زمینه پیشتاز باشد. تا کنون ایالات متحده با ۴۳ درصد بیشترین توسعه هوش مصنوعی را دارد و پس از آن چین در این رقابت سنگین حضور دارد.

او با بیان اینکه در ایران دانشگاه‌ها تلاش ارزشمندی داشته‌اند، ادامه داد: اگر چالش‌هایی که برای توسعه فضای مجازی وجود دارد در هوش مصنوعی جایگزین کنیم، میتوان در زمینه توسعه هوش مصنوعی پیش‌رو بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در اقتصاد هوشمند و دیجیتال، لازم است حلقه اتصالی بین مراکز صنعتی شکل بگیرد گفت: هسته مرکزی این اقتصاد دانشگاه‌ها هستند و نیازی به اتصال بین بخش‌های مختلف نیست بلکه مجموعه‌های سرمایه گذاری باید با دانشگاه اتصال پیدا کنند. بهترین اتفاق جذب سرمایه گذار است که ایده را بتوانند ارائه دهند.

جهرمی افزود: خیلی از موضوعات آزادسازی وابسته به دولت و بخش دیگر وابسته به شرکت‌هایی است که مصرف کننده این محصولات هستند، در مجموعه وزارت ارتباطات دو پروژه مهم در دست داریم که اولین پروژه توسعه ابر رایانه‌ سیمرغ بود که ظرفیت های پردازش را ایجاد کند، ما این کار را با دانشگاه پلی تکنیک پیش بردیم.

او ادامه داد: بحث دوم آزاد سازی داده‌ها یا دانش‌های اطلاعاتی است که بسیاری از آنها در دسترس دولت است و با این طرح سعی داریم داده‌ها را آزاد کنیم که کمک بزرگی به شرکت هایی است که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت خواهند کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیش بینی این است که در آینده‌ای نه چندان دور اگر دو انسان به دو زبان متفاوت با یکدیگر مکالمه تلفنی داشته باشند، هر صدا با لحن و تن به گوش مخاطب می‌رسد.

جهرمی ادامه داد: پروژه بزرگی در حوزه ماشین لرنینگ پیش روی ماست که دانشگاه‌ها این فرایند را آغاز کرده‌اند و بخش های دیگر میتواند در این زمینه حمایت های لازم را داشته باشند.

او با بیان اینکه برگزاری مسابقات علمی در دانشگاه‌ها و ایجاد رقابت برای شناسایی استعداد ها و به اشتراک گذاری تجربه ها بسیار ارزشمند است، ادامه داد: در دانشگاه شریف اسانید همیشه پیش رو بوده‌اند و آینده هوش مصنوعی در ایران رو به رشد خواهد بود.

سیزدهمین دوره نبرد هوش مصنوعی شریف با در دو مرحله با حضور ۳۷۴ تیم برگزار شد و مرحله دوم این رویداد، با حضور  ۴۸ تیم از هشتم تا ۱۰ اردیبهشت ماه ادامه داشت.

IMG-20210501-WA0045

نظر شما