مبتلایان به آسم در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۱۹:۴۰:۲۶
کد خبر: ۱۱۷۳۵۴۳
مبتلایان به آسم  در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند
به گفته پژوهشگران، آسم یکی از بیماری هایی است که می تواند عوارض شدیدی را در بیماران کووید ۱۹ ایجاد کند به همین دلیل اقدامات احتیاطی لازم از قبیل واکسیناسیون برای چنین بیمارانی ضروری است.

 به گزارش برنا؛ مقابله موثر با حمله آسم به ویژه در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مثبت، برای نجات جان این افراد بسیار مهم است. آسم وضعیتی است که مجاری تنفسی، ورود هوا را به داخل ریه ها محدود می کند که این مساله باعث می شود نه تنها تنفس دشوار شود بلکه اغلب می تواند منجر به خس خس سینه، گرفتگی قفسه سینه، نفس نفس زدن و سرفه شود.

بیماری همه گیر کووید ۱۹ وضعیت بیماران آسم را وخیم تر کرده است زیرا این افراد بسیار مستعد ابتلا به ویروس بوده و علائم کووید ۱۹ می توانند به میزان قابل توجهی در آنها شدت پیدا کند.به گزارش سیناپرس، ویروس های تنفسی می توانند علائم آسم را تحریک و بدتر کنند و اگر فردی مبتلا به آسم کنترل نشده باشد، ممکن است دچار علائم شدید کرونا شده یا با آن روبه‌رو شود.

آسم کنترل نشده می تواند به معنای وجود التهاب در ریه ها باشد و مجاری تنفسی را به خطر اندازد. بنابراین در بسیاری از موارد ، کووید ۱۹ حتی ممکن است منجر به ذات الریه، فیبروز (دیواره های ضخیم و سفت ریه) یا سایر بیماری های تنفسی شدید شود.

 دکتر ساندیپ نایار (Sandeep Nayar)، متخصص بیماری های تنفسی و قفسه سینه از بیمارستان فوق تخصص BLK-MAX می گوید: بسیاری از افراد احساس تنگی نفس می کنند که ممکن است گاهی اوقات بین علائم کووید ۱۹ و حمله آسم دچار اشتباه شوند. دکتر نایار در مورد چگونگی مقابله با حمله به ویژه اگر بیمار مطمئن نیست که این حمله به علت آسم ایجاد شده یا از کووید ۱۹ ناشی شده، توضیح می دهد.

علائم عمده ای که امروزه در بیماران مثبت کووید ۱۹ مشاهده می شود عبارتند از: تنگی نفس، تب یا هر علامت شایع کووید مانند گلو درد، سردرد، سرفه و غیره. در چنین شرایطی بهتر است از دستگاه تنفس استفاده شود تا حمله آسم قابل کنترل باشد.

به گفته دکتر نایار، در صورت ابتلای بیماران دارای آسم به کووید ۱۹، دستگاه های استنشاقی و برونشودیلاتور (bronchodilator) و همچنین سایر داروها باید طبق برنامه ادامه پیدا کند. به گزارش سیناپرس، نبولایزرها (Nebulisers) مجدداً در مدیریت برونشاسپاسم ناشی از کووید ۱۹ بسیار مفید هستند. بیماران آسم به راحتی می توانند از نبولایزاسیون، برای کاهش فشار احتقان و قفسه سینه، با یا بدون استروئید، استفاده کنند.

به نظر وی همه بیماران آسم بالای ۱۸ سال باید واکسینه شوند تا از پیامدهای کشنده ویروس کرونا حتی در صورت آلوده شدن جلوگیری کنند. واکسیناسیون نه تنها به محافظت در برابر ویروس کمک می کند بلکه به کاهش شدت علائم نیز کمک می کند. با این حال، کسانی که نسبت به واکسن یا هر یک از مواد تشکیل دهنده آن واکنش آلرژیک فوری یا شدید داشته اند، باید با پزشک خود مشورت کنند.

به توصیه دکتر نایار یک سری اقدامات احتیاطی را می توان برای حفظ سلامت همه افراد به ویژه افراد مبتلا به آسم به کار برد. در اینجا به برخی از این اقدامات اشاره می شود:

افرادی که از بیماری حاد کووید ۱۹ بهبود یافته اند باید تا بهبودی کامل خود را قرنطینه کرده و از دریافت واکسن خودداری کنند. اگر پس از دریافت نخستین دوز از واکسن کووید ۱۹ به کرونا مبتلا شده اید، پیش از دریافت دوز دوم باید حداقل یک ماه پس از بهبودی صبر کنید.

اگر همراه با آسم، بیماری های دیگری که کمبود ایمنی ایجاد می کنند مانند HIV یا سرطان نیز دارید، پیش از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید. اینگونه افراد باید در خانه بمانند و از حضور در گردهمایی ها خودداری کنند. افراد مبتلا به آسم سیگاری باید سیگار را ترک کنند زیرا سیگار برای بیماران مبتلا به آسم یا سایر بیماری های تنفسی می تواند بسیار خطرناک باشد.

اگر به آسم مبتلا هستید، از ورزش در فضای باز خودداری کنید، تمرکز خود را روی تمرینات تنفسی و انجام یوگا در محیط های داخلی بگذارید. داروهای تجویز شده و استنشاقی مصرف کنید. داروهای لازم را کمی بیشتر از حد نیاز در خانه نگه دارید. رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی و پروتئین داشته باشید.

 از خوردن غذا در بیرون و غذاهای پر روغن خودداری کنید. برای جلوگیری از احتقان قفسه سینه، روزانه دو بار بخور دهید. سطح اضطراب و استرس را تا حد ممکن پایین نگه دارید.

آسم ممکن است از نظر اکثر افراد یک بیماری جدی تلقی نشود، با این حال، آسم همراه با عفونت های دیگر می تواند خطر را افزایش دهد. یک جنبه بسیار مهم برای همه بیماران دانستن عوامل محرک است بنابراین فرد می تواند از آنها دوری کرده تا از حمله یا حمله های دیگر محافظت شود.

نظر شما