گزارش برنا از پیشنهادات میلیونی برای چاپ مقاله؛

۲۰ میلیون تومان رشوه بده تا مقاله‌ات در فصلنامه چاپ بشه!

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۵:۲۲:۴۸
کد خبر: ۱۱۸۳۴۶۴
۲۰ میلیون تومان رشوه بده تا مقاله‌ات در فصلنامه چاپ بشه!
10، 15یا حتی 20 میلیون تومان بده تا مقاله‌ات را در فلان فصلنامه چاپ کنیم. این جمله برای خیلی از دانشجویان دکتری آشناست و حتما از برخی اساتید یا انتشاراتی‌ها یا دبیران فصلنامه‌ها یا حتی دادبزن‌های میدان انقلاب شنیده‌اند، موضوعی که سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی می‌گوید دانشجویان اگر پیشنهاد میلیونی برای چاپ مقاله دریافت کردند یا حتی فیش واریزی دارند، حتما به کمیسیون آموزش ارسال کنند تا موضوع را پیگیری کنیم.

به گزارش برنا؛ «چاپ مقاله برای دفاع از دکتری»؛ کابوس همیشگی دانشجویان که گویا تمامی ندارد و هنوز که هنوز است دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از این ماجرا گله دارند و به جزء یک جواب سر بالا چیزی نمی‌شنوند اما همین موضوعی که شاید به راحتی از کنار آن گذر کنیم برای یک دانشجو تمام آمال و آرزوهایش است و سال‌ها از عمر آن را می‌گیرد. پیدا کردن یک فصلنامه برای چاپ مقاله، پرداخت هزینه‌های بالا و میلیونی که برای چاپ پیشنهاد می‌شود و... از جمله ابتدایی‌ترین هفت خوانی است که یک دانشجو باید آن را رد کند تا بتواند از رساله خود دفاع و مدرکش را پس از طی کردن سال‌‎ها سختی دریافت کند. یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در تماس با خبرنگار برنا از روندی که برای چاپ مقاله و دریافت مدرک دکتری خود طی کرده است، گفت و عاجزانه درخواست داشت تا یکبار برای همیشه تکلیف مقالات دانشجویان دکتری مشخص شود تا سال‌ها عمر آنها برای دفاع و دریافت مدرک هدر نرود.

پیشنهاد رشوه 20 میلیون تومانی برای چاپ یک مقاله/هزینه چاپ مقاله باید در حد حق الزحمه داوری باشد نه چندین میلیون تومان/موسسات میدان انقلاب چگونه عرض 10 روز مقاله دانشجویان را به چاپ می‎رسانند؟

این دانشجو دکتری در این گفتگو با بیان اینکه پیشنهاد پرداخت رشوه برای چاپ مقاله فقط از سوی این دانشگاه نبوده و نیست، گفت: بنده به عنوان شخصی که به شدت دنبال چاپ مقاله‌ام بودم و به چندین فصلنامه و انتشاراتی سر زدم، به جرات می‌گویم که نه فقط برای دانشجویان دانشگاه آزاد بلکه برای دانشجویان دانشگاه سراسری در رشته‌های متفاوت نیز این اتفاق رخ می‌دهد و پیشنهادات میلیونی زیادی برای چاپ مقاله به دانشجویان داده می‌شود.

او از پیشنهادات 15 و 20 میلیون تومانی برای چاپ مقاله علمی خبر داد و اظهار کرد: یکی از دبیرهای فصلنامه‌ای که اتفاقا با او همکار نیز بودم و در چاپ تعدادی کتاب همکاری کردم، سال 1398 به من پیشنهاد داد 10 میلیون تومان پرداخت کنم تا مقاله من را به جای 6 ماه، 3 ماهه در فصلنامه‌اش چاپ کند و بتوانم از تز دکتری خود دفاع و مدرکم را دریافت کنم اما من به هیچ عنوان زیربار چنین موضوعی نرفتم چون برایم پذیرفتنی نیست که برخلاف همه کشورها مبلغ اینچنینی پرداخت کنم تا فقط مقاله‎‌ام چاپ شود درحالی که طبق عرف و قانون فصلنامه حق دارد مبلغی مثل 400 یا 500 هزارتومان آن هم برای حق الزحمه داوران دریافت کند نه اینکه پول‌های میلیونی بگیر.

این دانشجو در پاسخ به این سوال که بیشترین مبلغی که برای چاپ مقاله به سایر همکلاسی‌هایتان پیشنهاد شده چقدر است؟ گفت: یکی از دوستانم که دانشجوی دکتری رشته حقوق است، 20 میلیون تومان برای چاپ مقاله‌اش به فصلنامه‌ای پرداخت کرده است اما دوستان دیگری دارم که دانشجوی مدیریت IT بودند و مبلغ 15 و 12 میلیون تومان به آنها پیشنهاد شده بود که مانند من حاضر به پرداخت نشده بودند البته لازم به ذکر است که بگویم این مبالغ برای چاپ مقاله در فصلنامه داخلی‌‌ست وگرنه مبلغ نشریه‌های خارجی بسته به امتیاز آن، با دلار محاسبه می‌شود.

او دست داشتن چندین استاد دانشگاه در فصلنامه‌ها را معضلی نامید و بیان کرد: نکته جالب اینجاست که فصلنامه‌ها دست تعداد محدودی از اساتید دانشگاههاست که یک معضل در فرایند علمی کشور ما محسوب می‌شود و باید به حال آن فکری شود از طرفی همیشه هم اینگونه نیست که دانشجو به صورت مستقیم سراغ فصلنامه برود به عبارت دیگر راه گریزی مانند موسسات است که نمی‌دانم چگونه رشد کردند و از کجا مجوز گرفتند.

این دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد پیرو صحبت‌هایش ادامه داد: این دست از موسسات در میدان انقلاب به وفور دیده می‌شوند که به دانشجو می‌گویند تو فقط 15 میلیون، 10 میلیون و... پرداخت کن تا 1 ماهه و حتی 10 روزه مقاله تو را در فصلنامه چاپ کنم حال سوال اینجاست چرا وقتی من به عنوان دانشجو به فصلنامه‌ای مراجعه می‌کنم ماه‌ها و سال‌ها من را سرکار می‌گذارند و پول هنگفتی درخواست می‌کنند اما یک موسسه که معلوم نیست از کجا رشد کرده و مجوز گرفته می‌تواند عرض 10 روز مقاله یک دانشجو را چاپ کند؟! به اعتقاد من هیچ چیزی جزء بده بستان مالی در این شرایط دیده نمی‌شود.

پرداخت 27 میلیون تومان برای چاپ دومقاله/ دانشجویان دکتری رشته‌های انسانی 6 الی 7 سال منتظر چاپ مقالاتشان می‌مانند

دانشجوی دیگری در گفتگو با خبرنگار برنا از پرداخت مبلغ هنگفتی برای چاپ دومقاله خبر داد و گفت: مهرماه سال 1399 دو مقاله چاپ کردم که 27 میلیون تومان برایم آب خورد البته این درحالیست که هنوز امتیازهایی برای دفاع نهایی کم دارد.

او از تعداد فصلنامه‌های موجود برای چاپ مقاله شکایت کرد و ادامه داد: معضل ما در رشته انسانی این است برای اینکه پایان نامه‌مان تایید شود باید دومقاله ارائه دهیم و از آنجایی که تعداد فصلنامه‌های مخصوص رشته انسانی کم و تعداد متقاضیان بالاست، بسیاری از مقالات پشت درها می‌مانند به گونه‌ای که برخی از همکلاسی‌هایمان هستند که 6 الی 7 سال منتظر چاپ مقاله‌شان هستند.

این دانشجوی رشته علوم انسانی اظهار کرد: این شرایط برای دانشجویان رشته فنی و مهندسی و ریاضی بهتر است اما برای دانشجویان رشته انسانی مانند علوم ارتباطات، جامعه شناسی و... اصلا مناسب نیست و تبدیل به یک معضل جدی شده است.

گزارشی از دریافت رشوه توسط اساتید دانشگاه آزاد برای چاپ مقاله به دست ما نرسیده/ دانشجویان درصورت اطلاع، اسامی اساتید متخلف را اعلام کنند/فصلنامه‌ها تحت نظارت وزارت علوم و بهداشت و درمان هستند

پیرو گله و شکایت این دانشجویان و همکلاسی‌هایشان به سراغ سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم تا از چند و چون این ماجرا و صحت و سقم آن مطلع شویم.

احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا از دریافت رشوه برای چاپ مقاله اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: بنده از چنین موضوعی خبر ندارم چرا که نحوه فعالیت فصلنامه‌ها و اعطای مجوز به آنها مربوط به وزارتین (وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان) است.

او ادامه داد: اینکه دانشجویان تا سال‌ها منتظر چاپ مقالات خود می‌مانند و تعداد فصلنامه‌ها برای چاپ کم است، حقیقت دارد و تبدیل به یک معضل برای دانشجویان شده است که وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان باید این موضوع را پیگیری کنند.

حیدری در توصیه‌ای به دانشجویان تصریح کرد: اگر استاد دانشگاهی از مجموعه دانشگاه آزاد به دانشجویی پیشنهاد رشوه برای چاپ مقاله داده استف حتما مشخصات را به ما اعلام کنند تا با استاد متخلف برخورد شود هرچند که بنده تاکنون چنین موردی را نشنیدم اما درهرصورت اگر وجود دارد دانشجویان می‌توانند به اطلاع ما برسانند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه برخورد با اساتید متخلف گفت: کمیته انضباطی، بازرسی دانشگاه، دستگاه‌های نظارتی، کمیسیون تخلف اساتید از جمله محل‌هایی است که با اساتید متخلف برخورد می‌کنند.

هیچ فصلنامه و انتشاراتی حق دریافت وجه از دانشجویان برای چاپ مقاله را ندارد/برخی از فصلنامه‌ها رفاقتی اداره می‌شوند/دانشجویان فیش واریزی و پیشنهادات پرداخت وجه را به کمیسیون آموزش ارسال کنند

در ادامه پیگیری‌های خبرگزاری برنا درخصوص نارضایتی دانشجویان دکتری از مبالغ هنگفت و رشوه‌های بی حساب و کتاب برای چاپ مقاله به سراغ سخنگوی کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا درباره چند و چون این موضوع سوال بپرسیم.

احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اینکه مجلس نسبت به موضوع چاپ مقالات دانشجویان دکتری بی تفاوت نیست، گفت: تاکنون گزارش یا شکایتی از دریافت مبالغ هنگفت برای چاپ مقاله در فصلنامه‌ها به کمیسیون آموزش مجلس نیامده و چنین موضوعی در دستور کار نبوده اما این، به معنی بی تفاوتی مجلس و کمیسیون آموزش نسبت به این موضوع نیست و قطعا آمادگی حل معضلات موجود در این زمینه را داریم همانطور که تاکنون سازمان‌های بسیاری را برای پاسخگویی به مجلس دعوت کردیم و برای برخی از آنها رای تحقیق و تفحص گرفتیم و برخی نیز به دستگا قضائی معرفی کردیم.

او از انحصار در مدیریت فصلنامه‌ها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه مجلات و فصلنامه‌ها رفاقتی اداره می‌شوند و معمولا می‌بینیم چند استاد دانشگاه امتیاز یک فصلنامه را می‌گیرند و دیگر دانشجویان و اساتید نمی‌توانند به راحتی مقالات خود را به چاپ برسانند درواقع از این مشکل باید به عنوان معضل نام برد که امیدوارم هرچه زودتر برای رفع آن اقدام شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ فصلنامه‌ای حق ندارد برای چاپ مقاله پول دریافت کند، تصریح کرد: دریافت وجه توسط فصلنامه‌ها برای چاپ مقاله غیرقانونی است و آنها اجازه ندارند از دانشجو مبلغی دریافت کنند به جزء پول اندکی برای مسئله چاپ و هزینه داوری که طبیعی‌ست اما دریافت پول‌هایی مانند 15 یا 20 میلیون تومان غیرموجه است و ایراد دارد بنابراین اگر مستندات و گزارشی به دست ما برسد حتما پیگیری خواهیم کرد.

فلاحی در توصیه‌ای به دانشجویان گفت: به دانشجویان دکتری که در چنین وضعیتی قرار دارند پیشنهاد می‌کنم اسامی انتشاراتی‌ها و فصلنامه‌هایی که به آنها درخواست پول دادند یا حتی فیش واریزی خود را به کمیسیون آموزش ارائه دهند تا براساس مستندات و گزارشات موضوع را پیگیری کنیم.

مجلس به کابوس دانشجویان دکتری پایان دهد

حالا که کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرده تا به کمک دانشجویان دکتری بیاید، انتظار می‌رود یکبار برای همیشه، تکلیف چاپ مقالات در فصلنامه‌ها مشخص شود و این کابوس همیشگی دانشجویان دکتری که حالا رنگ و بوی میلیونی هم به خود گرفته به پایان برسد. به نظر می‌رسد مدیریت درست فصلنامه‌ها و خارج کردن آنها از دست تعداد افراد محدود، جلوگیری از دریافت پول‌های هنگفت، افزایش تعداد فصلنامه‌ها یا حداقل ضابطه مند کردن فصلنامه‌های مرتبط با رشته‌های علوم انسانی، ساماندهی به انتشارات و جلوگیری از رشد قارچ گونه آنها از اقداماتی است که می‌تواند اوضاع و احوال دانشجویان را بهبود بخشد و آنها را در راه کسب علم فرسوده و خسته نکند.

//انتهای پیام:۷

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز