تبدیل مشاغل آینده به مشاغل الان

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۱۸:۵۰:۵۴
کد خبر: ۱۱۸۶۸۱۷
تبدیل مشاغل آینده به مشاغل الان
یکی از درس‌های کرونا برای ما این بود که خانه پناهگاه همه است. ساخت یا بازسازی خانه‌هایی که قرار باشد فضایی را به کار در خانه اختصاص دهند و ابزار‌های ویژه کار را در جای مناسب قرار دهند، شغل طراحی داخلی هوشمند را با استقبال بیشتری مواجه می‌کند.

به گزارش برنا؛ کرونا در برخی کشور‌ها فروکش کرده و قرنطینه کم‌کم در آن‌ها به پایان می‌رسد و موتور «بازگشت به محیط کار» روشن شده و حالا این سوال مطرح است که «بعد از چند ماه دورکاری مطلق در برخی شرکت‌ها، شکل جدید کار قرار است چطور باشد؟» در چند سال گذشته، «مرکز کاگنیزنت» (Cognizant Center) یکسری گزارش‌ها با موضوع «آینده کار» در مورد مشاغل آینده منتشر کرده که نشان‌دهنده نقش‌های جدیدی است که احتمالا در دهه آینده ظاهر می‌شوند و برای کسب‌وکار‌ها و کارکنان در همه جا مهم و ضروری هستند. به خاطر کرونا این زمان‌بندی فشرده‌تر و زودتر شد و خیلی از مشاغل آینده را به «مشاغل الان» تبدیل کرد.

در اینجا ۱۰ شغل اولی را که از دل پاندمی کرونا بیرون آمده‌اند، معرفی می‌کنیم:

۱- تسهیل‌کننده دورکاری: قبل از سال ۲۰۲۰، ارزیابی‌ها نشان می‌داد که کمتر از ۵ درصد شرکت‌ها سیاست‌های دورکاری داشتند. حالا وقتی پاندمی به طور کامل هم تمام شود، دورکاری به یک امر عادی تبدیل شده و شرکت‌ها می‌خواهند درس‌هایی را که از آن یاد گرفته‌اند، برای بهینه‌سازی تجربه دورکاری به کار ببرند؛ بنابراین تسهیل‌کنندگان دورکاری به «مشاغل غیرقابل انکار امروز» تبدیل شده‌اند.

۲- مشاور ورزشی و تناسب اندام: در دوران قرنطینه که افراد مدت طولانی در خانه و بدون تحرک ماندند، دچار پرخوری و اضافه‌وزن شدند. برای اصلاح این شرایط، رویکرد‌های پیش‌گویانه نسبت به مشاوره‌های ورزشی، همراه با ابزار‌های پوشیدنی دیجیتال مثل اپل واچ و داشبورد‌های FitBit، امکان حفظ تناسب اندام را به وجود آوردند. شغل مشاوره تناسب اندام در لیست کاگنیزنت، ۷/ ۲۸ درصد در فصل اول ۲۰۲۱ رشد کرد.

۳- مدیر طراحی داخلی هوشمند: یکی از درس‌های کرونا برای ما این بود که خانه پناهگاه همه است. ساخت یا بازسازی خانه‌هایی که قرار باشد فضایی را به کار در خانه اختصاص دهند و ابزار‌های ویژه کار را در جای مناسب قرار دهند، شغل طراحی داخلی هوشمند را با استقبال بیشتری مواجه می‌کند.

۴- مشاور واقعیت توسعه‌یافته (XR): مشاوران واقعیت توسعه‌یافته، با مهندسان نرم‌افزار، هنرمندان فنی و راهنما‌های آموزشی و مشارکت نیروی کار، همکاری می‌کنند تا با آموزش کارکنان، بهره‌وری آن‌ها را هر چه سریع‌تر بالا ببرند.

۵- معماری محیط کار: هر چیزی از پایش سلامت تا نحوه استفاده از آسانسور‌ها در معماری محیط کار در دوران پسا-پاندمی باید مورد بازنگری قرار بگیرد. اهمیت رفاه کارکنان و اینکه طراحی انسان-محور یک ملک تجاری چطور بر این موضوع اثر می‌گذارد، حالا برای آینده کاری اهمیت زیادی پیدا کرده است.

۶- بازرس الگوریتم‌ها: سبک زندگی «همواره آنلاین بودن در همه جا» برای کار، مزیت رقابتی حاصل از الگوریتم‌ها را برای شرکت‌های دیجیتال در همه جا سرعت بخشیده است. اما از بروکسل تا واشنگتن، با توجه به افزایش سختگیری‌ها و موشکافی‌ها در مورد داده‌ها، تقریبا می‌توان به طور قطع گفت تایید اعتبار از طریق بازرسی، تضمین می‌کند که نیروی کار آینده، منصفانه و به دور از سوگیری انتخاب می‌شود.

۷- کارآگاه داده: افزایش استقبال از دانشمندان داده نشان می‌دهد این شغل سریع‌ترین رشد را در عصر «الگوریتم‌ها، اتوماسیون و هوش مصنوعی» دارد و ۴۲ درصد در فصل اول سال ۲۰۲۱ رشد داشته است. با توجه به این تقاضای بالا، تعداد نیروی کار در این شغل کم است و همین‌جا است که برای جبران این شکاف کارآگاهان داده وارد عرصه می‌شوند تا به شرکت‌ها کمک کنند راز و رمز‌های داده‌های بزرگ را کشف کنند.

۸- پیش‌بینی‌کننده مشکلات سایبری: به جز کرونا، می‌توان گفت دیگر معضل بزرگ سال ۲۰۲۰ حملات ادامه‌دار و گسترده سایبری بود که برخی از آن‌ها هم با پشتیبانی دولت‌ها صورت گرفت. توانایی پیش‌بینی رویداد‌های این‌چنینی برای آگاهی‌رسانی اولیه و زودهنگام از رویداد‌های فرهنگی، بسیار مهم است. طبق گزارش کاگنیزنت، درخواست برای استخدام پیش‌بینی‌کنندگان مشکلات سایبری در فصل اول ۲۰۲۱ با افزایش ۲۸ درصدی مواجه شد.

۹- متخصص تغییرات اقلیمی: تغییرات اقلیمی و بالا آمدن سطح دریاها، به یک چالش همیشگی تبدیل شده است. متخصصان تغییرات اقلیمی، با طبیعت سروکار دارند و در بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی قرن ۲۱ مشارکت می‌کنند. استخدام این افراد در فصل اول امسال، ۳۷درصد افزایش یافته است.

۱۰- مدیر تیم‌سازی انسان-ماشین: چه پاندمی کرونا باشد و چه نباشد، افزایش روزافزون استفاده از روبات‌ها در محیط کار، انکارناپذیر است. مدیران تیم‌سازی، به عنوان نقطه مشترک انسان و روبات فعالیت می‌کنند و همکاری‌های یکپارچه‌ای بین آن‌ها ایجاد می‌کنند. استخدام نقش‌های پیشرو مثل تکنسین‌های روبات، ۵۰درصد در فصل اول ۲۰۲۱ رشد داشته است.

در حالی که نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد بازار‌های کار جهانی بعد از پایان همه‌گیری چطور تغییر می‌کنند، اما رهبران سازمانی می‌توانند و باید از آینده کار به عنوان منشوری برای سازمان‌های خودشان استفاده کنند و برنامه‌ریزی آینده را انجام دهند. اگر قرار باشد فقط یک درس از پاندمی بگیریم، این است که تغییر را پیش‌بینی کنیم. رهبران سازمان باید با بررسی شاخص‌های مهمی که نشان می‌دهند بازار کار چطور در مواجهه با نوآوری‌های تکنولوژی-محور خود را سازگار می‌کند، آینده کار را پیش‌بینی کنند. یکی از روش‌ها، بررسی داده‌های واقعی در مورد استخدام‌های جدید است.

با کنار هم قرار دادن منابع برنامه‌ریزی استراتژیک و گزارش‌هایی مثل کاگنیزنت، امکان پیش‌بینی آینده نزدیک و اینکه کدام مشاغل بیشترین نقش را در آینده پساپاندمی بازی می‌کنند، وجود خواهد داشت.

نظر شما