راهکاری برای داشتن پوست زیبا

۱۴۰۰/۰۳/۱۶ - ۱۷:۲۰:۵۴
کد خبر: ۱۱۸۸۹۰۷
راهکاری برای داشتن پوست زیبا
درک مشکلات مختلف پوست می‌تواند کار دشواری باشد، خصوصا اگر از مسائل خاصی مانند تفاوت میان آبرسانی و رطوبت پوست یا تفاوت میان خشکی پوست و کم‌آبی پوست صحبت کنیم. ماجرا زمانی پیچیده‌تر می‌شود که می‌بینیم گزینه‌های متنوعی در بازار محصولات مراقبت از پوست وجود دارند، درحالی که هر کدام براساس ترکیبات خاصی ساخته شده‌اند و ادعاهای متفاوتی دارند.

به گزارش برنا؛ پیدا کردن بهترین روش‌ها برای مراقبت از پوست را هم باید به این فهرست اضافه کرد. با توجه به اهمیت موضوع از دکتر آدریان پومپا (متخصص پوست‌ومو در میامی) درخواست کرده‌ایم که ما را در این زمینه راهنمایی کند.

خشکی و کم‌آبی پوست

خشکی پوست از وضعیت‌های موقتی نیست، بلکه بیشتر به نوع پوست شما برمی‌گردد. خشکی پوست با ویژگی‌هایی مانند کمبود سبوم یا ترشح چربی در پوست شناخته می‌شود. کسانی که پوست خشک دارند، باید از ترکیبات مرطوب‌کننده غلیظ کمک بگیرند و همچنین از محصولات ویژه برای ترمیم سد دفاعی پوست استفاده کنند.

اما کم‌آبی پوست، فارغ از نوع پوستی افراد، می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. این مشکل را می‌توان با استفاده از محصولات آبرسان و دقت در روندهای مراقبت از پوست جبران کرد. کم‌آبی فقط به ازدست‌رفتن آب پوست اشاره دارد و به همین دلیل حتی پوست‌های چرب هم ممکن است به اندازه پوست‌های خشک دچار کم‌آبی شوند. عواملی مانند سبک زندگی و رژیم مراقبت از پوست دارای نقش مهمی در ابتلا به کم‌آبی پوست هستند.

 

شایع‌ترین علل کم‌آبی پوست

به‌گفته دکتر پومپا «کم‌آبی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که پوست ما سریع‌تر از حد لازم، آب طبیعی درونش را از دست بدهد». چنین مشکلی معمولا از علت‌های زیر نشات می‌گیرد:

    آسیب‌دیدگی سد دفاعی پوست: اگر سد دفاعی پوست (که بافتی برپایه چربی دارد) دچار آسیب‌دیدگی شود، پوست دچار مشکلاتی مانند کم‌آبی، پوسته‌ریزی و قرمزی خواهد شد.

    حمام کردن با آب داغ: آب داغ به‌راحتی رطوبت پوست را می‌گیرد. پس به کم‌آبی پوست و حتی آسیب‌دیدگی سد دفاعی پوست منتهی شود. به همین دلیل هم متخصصان پوست‌ومو تاکید می‌کنند که حتما صورت خودتان را با آب ولرم بشویید.

    آب‌ و هوای سرد و خشک: آب‌ و هوای سرد و خشک به اندازه گرمای خشک در فضای بسته خانه می‌تواند پوست را دچار کم‌آبی کند. به همین دلیل هم استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی که کیفیت آبرسانی بالایی دارند، در شرایط آب‌وهوایی سرد و خشک بسیار مهم است.

 

بهترین ترکیبات مرطوب‌کننده پوست

    اسیدهیالورونیک: این مولکول طبیعی در پوست و بافت‌های همبند بدن یافت می‌شود و پوست را مرطوب و لیز نگه می‌دارد. اگر اسید هیالورونیک دارای فرمولاسیون باکیفیتی باشد، می‌تواند پوست را برای مدت‌زمان طولانی در شرایط مرطوب و باکیفیت حفظ کند.

    آلوئه‌ورا: این ترکیب از نظر آبرسانی دارای کیفیت فوق‌العاده‌ای است و آب را هم به‌سوی خود جذب می‌کند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی آلوئه‌ورا هم می‌تواند به پیشگیری از پیری پوست کمک کند و تحریکات پوستی را هم تسکین دهد.

    گلیسرین: این ترکیب خاصیت هومکتانت (جذب‌کننده رطوبت) دارد و درنتیجه آب را از محیط بیرونی به‌سوی خود جذب می‌کند و به سطح بالایی پوست می‌رساند. گلیسرین پوست را مرطوب می‌کند و نرم نگه می‌دارد.

    سرامیدها: سرامیدها در خانواده چربی‌ها یا لیپیدها قرار می‌گیرند و اثربخشی فوق‌العاده‌ای برای پوست دارند. این ترکیبات به بازسازی پوست و ترمیم سد دفاعی پوست کمک می‌کنند و رطوبت را هم درون پوست نگه می‌دارند. بهبودبخشی به وضعیت ظاهری نشانه‌های پیری و کمک به مقابله با آسیب‌های زیست‌محیطی هم دو مورد دیگر از مزیت‌های سرامیدها هستند.

 

موثرترین راه برای استفاده از مرطوب‌کننده

به‌گفته دکتر پومپا، «باید از مرطوب‌کننده در پایان استفاده از دیگر محصولات موضعی کمک بگیرید. پس بهتر است استفاده از مرطوب‌کننده را به آخرین مرحله از رژیم مراقبتی پوست پیش از خواب شبانه اضافه کنید (فقط می‌توانید روغن مخصوص صورت را روی مرطوب‌کننده قرار دهید). صبح‌ها نیز باید از مرطوب‌کننده پیش از ضدآفتاب استفاده کنید».

انواع پوستی مختلف به فرمولاسیون‌های متناسب با شرایط خودشان نیاز دارند. دکتر پومپا می‌گوید: «مرطوب‌کننده‌های برپایه ژل برای پوست چرب بهتر هستند، اما معمولا می‌توانند برای همه انواع پوستی هم کاربرد خوبی داشته باشند».

نظر شما