ساماندهی موسسات آموزش عالی جزو اولویت‌های وزارت علوم است

۱۴۰۰/۰۳/۱۶ - ۱۱:۳۵:۵۷
کد خبر: ۱۱۸۸۹۳۴
ساماندهی موسسات آموزش عالی جزو اولویت‌های وزارت علوم است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از سال ۱۳۹۷ ساماندهی موسسات آموزش عالی جزو اولویت‌های وزارت علوم قرار گرفت و تا به امروز هم ادامه داشته است.

به گزارش برنا؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: وزارت علوم از سال‌ها قبل موضوع ساماندهی موسسات آموزش عالی را در دستور کار داشت و در این خصوص گزارش‌هایی جمع آوری و تدوین کرد. چنانچه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور دستور دهند، متولی‌گری این بخش را به عهده بگیرد و یا حداقل به موضوع ورود جدی پیدا کند تا با آمادگی کامل بتواند وظیفه خودش را در این خصوص انجام دهد.

غلامی در ادامه تاریخچه مختصری از تصویب طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور ارائه کرد و گفت: مصوبه مذکور در اسفند ۱۳۹۴ تصویب، در تیرماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد و تقریبا دو ماه بعد هم توسط وزارت علوم به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است. در آن زمان بند‌های نخست این ابلاغیه مورد توجه قرار گرفت و تعاملات منطقه‌ای (مناطق دانشگاهی) شکل گرفت و سپس به سراغ اجرایی شدن سایر بند‌ها رفتیم. از سال ۱۳۹۷ هم این برنامه جزو اولویت‌های وزارت علوم قرار گرفت که تا به امروز هم ادامه داشته است.

او در خصوص مساحت زیاد دانشگاه و مد نظر نبودن آن برای گسترش دانشگاه‌ها افزود: هم‌اکنون داشتن زمین زیاد به عنوان یک معیار خوب در نظر گرفته نمی‌شود، چرا که هزینه‌ها و حواشی خاص خود را دارد. بنابراین داشتن زمین زیاد و مساحت بالا از این پس به عنوان معیار توسعه یک مرکز قرار نمی‌گیرد.

این مقام مسئول همچنین در مورد وضعیت فعلی بعضی دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشگاه علمی و کاربردی ۶۰۰ مرکز غیردولتی بدون بودجه دولت تحت اساسنامه مستند به تعهدات موسسان دارد که ساماندهی آن صورت گرفته است. دانشگاه پیام‌نور هم به خوبی ساماندهی شده و هم دانشجو و هم کارمند و استاد و بسیاری از ساختمان‌های خالی هم برای مرکز رشد علم و فناوری در نظر گرفته شدند. بهترین دوره تعامل با دانشگاه آزاد و وزارت علوم در همین دوره بوده است که انشاالله ساماندهی در آن‌جا هم به پیش خواهد رفت. دانشگاه فنی و حرفه‌ای که از وزارت آموزش و پرورش تحویل گرفته شد به شدت ضعیف بود اما با بودجه‌های فراوان تجهیز شد و مورد استفاده قرار گرفته است.

غلامی همچنین گفت: نکته بعدی در مورد اشتغال دانش‌آموختگان از سال ۱۳۹۷ است که با برگزاری کلاس‌های متعدد فرد را برای ورود به بازار کار آماده کنند. رصد اشتغال از سال ۱۳۹۲ برای دانشجویان در نظر گرفته شده که از طریق کد ملی و مطابقت آن با کد بیمه متوجه شدیم که بسیاری از این دانش‌آموختگان مشغول به کار هستند و گرچه تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیاد است، اما باید برای وضعیت مطلوب تلاش کرد.

برای گسترش علوم انسانی باید با حوزه‌های علمیه هماهنگ شود

محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیات عالی جذب هیات علمی دانشگاه‌ها نیز در مورد طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور گفت: اهمیت این طرح وقتی مشخص می‌شود که وارد مرحله اجرا شود و در این میان مشکلات مربوط به افراد بورسیه هم باید حل شود.

او گفت: در فراخوان گذشته جذب هیات علمی ۷۰ درصد مطابق با قوانین آمایش و ۳۰ درصد باقیمانده هم مربوط به درخواست دانشگاه بود. فراخوان بعدی که در آبان ماه هست، ۹۰ درصد مطابق با طرح آمایش و ۱۰ درصد هم به دلایل دیگر است.

کی نژاد پیشنهاد داد: برای گسترش علوم انسانی موضوع حتما با حوزه‌های علمیه هماهنگ شود؛ و برای رشته‌های میان رشته‌ای بین وزارت علوم و آموزش و پرورش یا علوم پزشکی هماهنگی و برنامه ریزی صورت گیرد.

 

 

نظر شما