حسینی میلانی:

حمایت‌طلبی از کیفیت آب شرب تهران ضروری است

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۱:۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۱۸۹۲۶۳
حمایت‌طلبی از کیفیت آب شرب تهران ضروری است
یکصد و چهارمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی، شرکت آب و فاضلاب استان تهران، شرکت آب منطقه‌ای استان تهران و اداره‌کل حریم شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش برنا؛ سید آرش حسینی میلانی،  رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در ابتدای این جلسه که به موضوع بررسی نتایج مطالعات فضایی -عملکردی حوضه آبریز سدهای تامین‌کننده آب شهر تهران – سد امیرکبیر اختصاص داشت، گفت: کمیته محیط زیست و خدمات شهری در مسئله کیفیت آب شرب شهر تهران پیگیری‌های متعددی را در طول چهار سال گذشته انجام داده و در این راستا، همکاری‌های خوبی با شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای استان تهران در بحث‌های مختلفی مانند کیفیت آب شرب، استفاده از پساب تصفیه شده، احداث تصفیه‌خانه‌ و... داشته است.

به گفته این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، تفاهم‌نامه خوبی میان شهرداری تهران و وزارت نیرو در این دوره مدیریت شهری به امضا رسیده است که براساس آن، مصرف آب زیرزمینی از محل چاه‌ها در افق ۱۰ ساله کاهش می یابد و به جای آن، از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضاهای سبز استفاده خواهد شد.

او با بیان اینکه دیدارها و جلسات متعددی با شرکت آب منطقه‌ای درباره کیفیت آب شرب و وضعیت حوضه‌های آبریز بالادست و... داشته‌ایم، اظهار داشت: دغدغه شورای شهر کمک و افزایش همکاری و همگرایی میان دستگاه‌های مسئول در حوزه آب و محیط زیست است و به دلیل حساسیت موضوع کیفیت آب از وزارت راه و شهرسازی و مشاور دعوت شده تا آخرین نتایج مطالعات درباره ساماندهی فضایی و کالبدی در بالادست حوضه‌های سدهای پنج گانه تامین‌کننده آب تهران را ارایه کنند.

مسئولان دبیرخانه شورای عالی شهرسازی در این جلسه، انجام این مطالعات را براساس مصوبه شورای عالی امنیت در سال ۹۵ اعلام کردند و جنس مطالعات انجام شده را براساس سیاستگذاری و برنامه‌های توسعه‌ای و در چارچوب تغییر فرایندهای مدیریتی و بهبود روندها برشمردند.  

در ادامه، مشاور اجرایی طرح ساماندهی فضایی و عملکردی سد امیرکبیر، به تشریح مطالعات انجام شده در حوضه آبریز کرج از منظر بارگزاری، تقاضای گردشگری، تقاضای ساخت و ساز، تغییرات جمعیتی، تولید پسماند و نخاله، توپوگرافی، آلودگی‌های محیط زیستی، گروه‌های ذینفعان و... و همچنین ضوابط کلی در حوضه آبریز کرج و سد امیرکبیر پرداخت.

معاون اداره‌کل حریم شهرداری تهران نیز در این جلسه تصریح کرد: شهرداری تهران براساس طرح راهبردی حریم در سال ۹۵ می‌تواند در حوزه سد ماملو همکاری‌هایی را با وزارت راه و شهرسازی و شرکت آب منطقه‌ای استان تهران داشته باشد اما این کار مستلزم ابلاغ طرح راهبردی از طرف استانداری تهران است.

مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست و خدمات شهری نیز در این جلسه، بر اجرای مصوبه شورای شهر درباره تامین منابع مالی پایش کیفیت آب شرب تاکید کرده و تعیین و تکلیف و نهایی شدن طرح ایمنی آب در استان تهران را ضروری برشمردند.

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران در این جلسه، با تشریح وضعیت کیفیت آب شرب در حوضه آبریز کرج، دلایل و عوامل آلودگی آب در حوضه‌های بالادست را تشریح کرد.

حسینی میلانی در پایان این جلسه، حمایت‌طلبی از کیفیت آب شرب تهران را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: حمایت‌طلبی از کیفیت آب شرب تهران می‌تواند منجر به تشریک مساعی و همکاری بین سازمانی در موضوعات فرادستگاهی شود. خوشبختانه طی چهار سال گذشته همکاری خوبی در این حوزه انجام شده و می‌توان افق روشنی برای همکاری در این حوزه ترسیم کرد.

او افزود: برای طرح تفصیلی منطقه ۲۲ کار بسیار مهمی انجام شد و آن، این بود که شهرداری سقفی برای بارگزاری تعیین کرد که یکی از دلایل مهم آن به خاطر محدودیت تامین آب شرب بود.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری بر همکاری میان شهرداری تهران و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در مورد حفاظت از توچال جنوبی براساس مصوبه شورا تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که با تداوم حمایت شورای شهر از برنامه حفظ کیفیت آب در مخازن سدها، توان تاب‌آوری شهر تهران افزایش یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز