حضور ۸۰ درصد کانون‌های فرهنگی در جشنواره رویش

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۳:۵۰:۰۸
کد خبر: ۱۱۸۹۴۰۶
حضور ۸۰ درصد کانون‌های فرهنگی در جشنواره رویش
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حضور ۸۰ درصدی کانون‌های فرهنگی در نهمین جشنواره ملی رویش خبر داد.

به گزارش برنا؛ غفاری امروز (دوشنبه) درآیین افتتاح نهمین جشنواره ملی رویش که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: باتوجه به اینکه بیشتر فعالیت فرهنگی و تشکیلاتی دانشجویان در مقطع کارشناسی انجام می‌شود، باید بررسی شود که چه چیزی کمیت این دوره را تعیین می‌کند. تمام این دوره منحصر در کلاس، کارگاه و آزمایشگاه نیست بلکه علاوه بر اینها، زمان‌های فراخ‌تری را در اختیار داریم که کیفیت این دوره را مشخص می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: آنچه که موجب طراوت، بالندگی و ایجاد نشاط در دوره تحصیلی می شود، ناشی از کنش‌گری دانشجویان در حوزه فرهنگی و اجتماعی است که کانون‌های فرهنگی کلیدی ترین بخش این دوره محسوب می‌شوند.

*فعالیت و تلاش چشمگیر دانشجویان در عرصه کانون‌های فرهنگی

او تصریح کرد: خوشبختانه تحرک، فعالیت و تلاش دانشجویان در عرصه کانون‌های فرهنگی بسیار چشم‌گیر است؛ به طوری که تقریباً ۸۰ درصد کانون های فرهنگی فعالیت خود را در جشنواره رویش ثبت کرده‌اند.

 غفاری خاطر نشان کرد: امروزه آنچه که در عرصه فرهنگی و اجتماعی تعیین‌کننده است، هنر "حضور" است. این حضور باید مبتنی بر کنش‌گری داوطلبانه و مسئولانه باشد و کانون‌های فرهنگی‌به خوبی توانسته‌اند این موضوع را نهادینه و بازتعریف کنند.

او با اشاره به مجموعه کانون‌های فرهنگی بیان کرد: وقتی مجموعه ای به این وسعت شکل گرفته و وظایفی را برای خود تعیین کرده است، درواقع به معنی نهادسازی فرهنگی است. طبیعتاً مجموعه‌هایی که دارای نهادسازی فرهنگی هستند، کنش‌گری بیشتری در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی خواهند داشت.

*کانون‌های دانشجویی؛ مهم‌ترین بستر برای نهادسازی فرهنگی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه کانون‌های دانشجویی مهم‌ترین بستر برای نهادسازی فرهنگی هستند، یادآور شد: در سال‌های گذشته به لحاظ تشکیلاتی و اقدام و عمل، شاهد فعالیت‌های دانشجویی با محوریت کانون‌ها در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم. این خود دستاوردی بسیار مهم برای نظام آموزش عالی محسوب می شود.

او تاکید کرد: بدون تردید فضای فعلی کشور، در فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها تاثیر گذار است. درحالی که امروزه شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه نشان می‌دهد که در غیاب فعالیت‌های دانشجویی به صورت فیزیکی، شاهد کنشگری خاصی نیستیم.

دکتر غفاری افزود: طبیعتاً اهتمام کانون‌های دانشجویی به صورت مستمر ادامه خواهد داشت زیرا آن‌ها نقش کلیدی در شکل‌گیری فضای با نشاط و پرطراوت در فضای دانشجویی دارند.

او خاطرنشان کرد: اساساً وقتی به دنبال وسعت نظر، بصیرت و بینش عمیق هستیم، باید برای رسیدن به آن‌ها تلاش و فعالیت داشته باشیم. طبیعی است که اگر این تلاش به صورت تشکیلاتی انجام شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت؛ به همین دلیل کانون‌های دانشجویی می توانند بستر تشکیلاتی مناسبی برای این تلاش‌ها باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز