۳ سال تا امنیت دریا نسبت به آلاینده‌های پتروشیمی

۱۴۰۰/۰۳/۲۱ - ۱۴:۴۵:۰۶
کد خبر: ۱۱۹۱۱۱۶
۳ سال تا امنیت دریا نسبت به آلاینده‌های پتروشیمی
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت بر اساس برنامه‌های اعلام شده تا سه سال دیگر واحدهای پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر از بازچرخانی آب استفاده می‌کنند و دیگر پساب پتروشیمی در دریا تخلیه نمی‌شود.

به گزارش برنا؛ احمدرضا لاهیجان زاده درمورد انتقادها درباره تاثیر آلودگی‌های صنعت پتروشیمی در دریا گفت: بر اساس برنامه‌های اعلام شده تا سه سال دیگر واحدهای پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر از بازچرخانی آب استفاده می‌کنند و دیگر پساب پتروشیمی در دریا تخلیه نمی‌شود. این رخداد قدم بزرگی است اما به‌طور قطع تخلیه پساب در گذشته تاثیر خود را بر دریا یا رسوبات گذاشته است.

او ادامه داد: درصدد هستیم تا از طریق پایش دریایی دریابیم که چه فناوری‌هایی در دنیا برای جبران این خسارت وجود دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر به ۱۰ سال قبل برگردیم، می‌بینیم که بسیاری از واحدهای پتروشیمی که در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر یا عسلویه بودند و شکل گرفتند، فاقد سیستم تصفیه پساب بودند و پساب را به‌صورت خام تخلیه می‌کردند ولی با پیگیری‌های صورت گرفته به نوعی تفکر محیط زیستی بر سیستم‌های پتروشیمی و مانند آن حاکم شد و قراردادهای متعددی برای احداث تصفیه‌خانه‌ها منعقد کردند تا چه به‌صورت مستقل و چه به‌صورت متمرکز - که هر چند واحد پتروشیمی دریک واحد پساب را تخلیه کنند - از تصفیه‌خانه استفاده کنند.

لاهیجان زاده با ابراز خشنودی از بهره‌برداری از تعداد زیادی تصفیه خانه در عسلویه و ماهشهر گفت: در حال حاضر از شرایط بحرانی خارج شدیم اما هنوز به شرایط ایده آل مد نظر ما نرسیده‌ایم. هرچند بحران تا حدود زیادی رفع شده است و تصفیه خانه‌های دیگری در حال احداث هستند که باید وارد مدار شوند.

او خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده از سوی مدیران پتروشیمی، پیش‌بینی می‌کنیم تا سه سال آینده تقریبا تخلیه پساب آلوده کننده ای از این واحدهای پتروشیمی به دریا نخواهیم داشت و واحدهای پتروشیمی باید به دنبال سیکل بسته، بازچرخانی و استفاده دوباره از پساب‌ها بروند.

نظر شما