شایعه تزریق یک دُز واکسن سینوفارم به ۵ نفر صحت دارد؟

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۲۳:۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۱۹۹۳۴۵
شایعه تزریق یک دُز واکسن سینوفارم به ۵ نفر صحت دارد؟
سخنگوی سازمان غذا و دارو نسبت به شایعات تزریق یک دُز واکسن سینوفارم به 5 نفر در مرحله واکسیناسیون افراد بالای 70 سال، واکنش نشان داد.

 به گزارش برنا؛ چند وقتی است که واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور انجام می شود و وزارت بهداشت با هماهنگی ها انجام گرفته واکسیناسیون را مطابق با گروه سنی و شرایط خاص افراد انجام می دهد.

واکسیناسیون در ایران با واکسن های وارداتی سینوفارم، اسپوتنیک وی و...  شروع شد، اما این روند تاکنون به صورت مستمر انجام نگرفته است چرا که واردات واکسن با ملاحظات و زمان بندی خاصی انجام می گیرد و ممکن است در طول روند واکسیناسیون زمان طولانی ای سپری شود. حتی بسیاری از افراد تزریق دُز دوم واکسنشان  به همین دلیل به تعویق افتاد.

نکته قابل توجه آن است که حالا با مجوز گرفتن واکسن ایرانی کووایران برکت، این واکسن می تواند در کنار دیگر واکسن های وارداتی روند واکسیناسیون را در کشور بهبود ببخشد و کمی از نگرانی ها کم کند.  اما به تازگی مطالبی در فضای مجازی منتشر شد که نگرانی هایی را برای مردم به وجود آورد و آن هم این بود که اعلام می شد: «در فاز دوم واکسیناسیون افراد بالای 70 سال، یک دُز واکسن سینوفارم را که مخصوص یک نفر است به 5 نفر تزریق می کنند.» همین باعث شد برای دریافت تایید یا تکذیب این خبر به سراغ سخنگوی سازمان غذا و دارو برویم.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به این شایعه به خبرنگار برنا گفت: بستگی به نوع ویال و بسته بندی دارد. ویال 5 تایی را تبعا به 5 نفر تزریق می کنند، ویال ده دُزی را نیز به ده نفر تزریق می کنند

او گفت: واکسن کرونا هر شرکتی بسته بندی های متفاوتی دارد.

جهانپور افزود: نوع ویال در هر یک از شرکت ها متفاوت است. ویال تک دزی، ویال 5 تایی  و ویال ده تایی داریم. به عنوان مثال  تولیدات اولیه برکت ویال تک دُزی بود اما در حال حاضر بنا دارند تا ویال ده دوزی تولید کنند.

او بیان کرد: سینوفارم دو نوع  دارد که ویال تک دُزی و 5 دُزی است و نوع اسپوتنیک هم همین گونه است. در یک ویال 5 دوزی مثلا 2/5 تا 3 سی سی واکسن است که به هر فرد طبق دستورالعمل، بعنوان مثال نیم سی سی باید تزریق شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان عنوان کرد: این امر به نوع محصول و بسته بندی مرتبط است و به این معنا نیست که یک دُز را به چند نفر بزنند و این ها شایعاتی است که به دنبال تشویش اذهان مردم هستند، اولین نیست و آخرین هم نخواهد بود.

انتهای پیام/3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز