گزارش؛

سرنوشت کارنامه سبزها چه می شود؟

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۷:۲۵:۴۶
کد خبر: ۱۲۰۴۱۵۶
سرنوشت کارنامه سبزها چه می شود؟
برخی از این معترضان شرکت کنندگان سال ۹۹ آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش هستند، مدعی شدند که در این آزمون حد نصاب نمره را دریافت کرده اما این وزارتخانه به دلیل محدودیت در ظرفیت از انجام فرآیند مراحل استخدام آنها را منع کرده است که در این زمینه شاهد اعتراضاتی هستیم.

به گزارش برنا؛ اعتراضات معلمان برای جذب در  وزارت آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد. در حالی معلمان خواستار جذب در وزارت آموزش و پرورش هستند که در سال‌های آینده این وزارتخانه با کمبود معلم مواجه می‌شود.

حال این سوال مطرح است که دارندگان کارنامه سبز که این روزها جزو معترضان به روند جذب در آموزش و پرورش اطلاق می شود  چه افرادی هستند؟

برخی از این معترضان شرکت کنندگان سال ۹۹ آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش هستند، مدعی شدند که در این آزمون حد نصاب نمره را دریافت کرده، اما این وزارتخانه به دلیل محدودیت در ظرفیت از انجام فرآیند مراحل استخدام آنها را منع کرده است. به عبارت دیگر دارندگان کارنامه سبز به افرادی گفته می شود که در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند و صلاحیت علمی خود را برای حرفه معلمی ثابت کرده اند اما به دلیل ظرفیت محدود در مصاحبه رد شده‌اند.

آزمونی که به قرعه کشی بیشتر شبیه است

احمدی ، مسئول کارنامه سبزها در آموزش و پرورش درباره اعتراضات اخیر کارنامی سبزها به خبرنگار برنا گفت: هنوز هیچ یک از مسئولان آموزش و پرورش  مسئله اعتراضات را پیگیری نکرده‌اند.

او افزود: امسال آزمون اعتبار و پایایی نداشت. اعتبار یعنی اینکه سازمان سنجش به دنبال جذب متخصصان است. با توجه به وضعیت موجود باید گفت خیر. سوال دیگر اینکه با بررسی پایایی آزمون در صورت بومی گزینی دوباره این افراد انتخاب شده مورد تایید نیستند!

 احمدی  در پاسخ به اظهارات برخی که جذب را در دیگر نقاط برون از بدنه وزارت آموزش و پرورش می‌دانند، گفت: این پاسخ غیر منطقی است. 90 روز است که  مسئولان در حال پاسکاری هستند. امسال با علت یابی این افراد دو برابر ظرفیت قبول شده‌اند. برخی پذیرش نهایی شده و برخی دیگر هم هنوز پذیرش نهایی نشده‌اند.

اجرای نادرست بومی گزینی دردسرساز شده است

به گفته او این مقوله یک روال عادی است.  شرایط موجود باعث شده تا امسال آزمون بیشتر شبیه قرعه کشی باشد، چون هنوز برخی با نمره بالای 90 درصد قبول نشدند و برخی دیگر با میانگین منفی 5 درصد در آزمون پذیرفته شدند. اعتبار و پایایی این آزمون صفر است. از لحاظ روش تحقیق هم اعتبار این آزمون زیر سوال است. کشتارگاه نخبگان راه افتاده است.  برای اولین سال طرح بومی گزینی با ضریب بالا برگزار شد، طبیعتا این نارسایی هم به دلیل نتایج نامطلوب بومی گزینی حاصل شده است.

احمدی درباره استخدام پذیرفته شدگان گفت: مجوز برای استخدام وجود ندارد اما هدف از آزمون جذب بهترین‌ها است. در این آزمون نخبگان مورد بی‌توجهی قرار گرفته  و دیگر افراد جذب شدند.

220 هزار نفر باید جذب آموزش و پرورش شود

مسئول کارنامه سبزها در آموزش و پرورش تصریح کرد: تمامی این افراد نمره تایید را از سازمان سنجش اخذ کرده‌اند. برای مثال از هر رشته‌ای دو برابر ظرفیت دعوت شده‌اند. سازمان سنجش این پذیرش را تایید کرده و باید امور استخدامی و مجلس هم در این زمینه وارد کار شود.

احمدی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده باید 220 هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش جذب شوند. هرچند با برگزاری 4 آزمون هم این نارسایی برطرف نمی‌شود. برای مثال در این شرایط از نیروهای نهضتی برای جذب کمک گرفته می‌شود. هم اکنون مهمان ناخوانده در آموزش و پرورش مشاهده می‌شود. این در حالی است که اغلب افراد در آزمون سازمان سنجش جذب شده و مورد تایید هستند اما در روند استخدام سرباز معلم، حق التدریس و طرح امین جذب می‌شوند.

عدم رعایت ماده 10 در آزمون‌های اخیر

او ادامه داد: در این روند باید دلایل پذیرش و  عدم پذیرش متقاضیان مورد بررسی قرار بگیرند. آزمون سازمان سنجش باید بر اساس قوانین این سازمان و بومی گزینی برگزار شود. به عبارت دیگر آزمون نبود بلکه قرعه کشی بود به غیر از بومی گزینی به عنوان یک آفت عدم رعایت ماده 10 مسبب بروز این مشکل شده است.  بر اساس این ماده هر شخص باید سه انتخاب داشته باشد. مافیای کتاب و آزمون خواستار افزایش تعداد متقاضیان کنکور و درآمدزای از این طریق هستند بر این اساس مسئولان را به مناظره تلویزیونی دعوت می‌کنیم.

احمدی گفت: این آزمون روایی، پایایی و ... ندارد و زمان آن رسیده تا بر اساس قانون همگان باید در شرایط برابر آزمون برگزار کنند. بومی گزینی با قانون اساسی مغایر دارد. به دلیل بومی گزینی و عدم رعایت ماده 10 وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند تقاضا و عرضه را به یک میزان اعمال کند. ظرفیت‌ها به دلیل عدم رعایت ماده 10 و بومی گزینی خالی مانده است. در این شرایط عرضه  و تقاضا در وزارت آموزش و پرورش متعادل نیست.

 به گفته او وزارت آموزش و پرورش 21 هزار نفر را پذیرفته و براساس ادعاهای مسئولان امر سه برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه شدند. در این شرایط هم اکنون با یک حساب سرانگشتی باید 46 هزار نفر جذب شوند. هرچند بر اساس بررسی‌ها ی انجام شده هنوز 21 هزار نفر هم جذب نشدند!

مسئول کارنامه سبزها در آموزش و پرورش افزود: در روند برگزاری آزمون‌ها دانشجوی دانشگاه تهران 5 سال دانشجوی کارنامه سبز می‌شوند و نمره علمی مناسب کسب می‌کند اما در روند استخدام غیر کارشناسی شده و با پارتی بازی دیگر نیروها جذب می‌شوند. آزمون امسال برای اولین بار بومی گزینی را اجرا کردند. با قانون بومی گزینی مخالفتی نداریم، اما  درصد بومی گزینی 40 درصد بالاست وچرا در بومی گزینی اجازه  داده نمی شود تا فرد غیر بومی وارد رقابت شود.

مجوز استخدام نداریم

ناصر سلیمان زاده، رییس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت رسیدگی به وضعیت کارنامه سفید ها به خبرنگار برنا  گفت: تاکنون اقدامی در این زمینه افراد دارای  کارنامه سبز میسر نشده است.  البته  توضیحات لازم، حتی توسط وزیر آموزش و پرورش  هم به نمایندگان آنها اعلام شده است.

رییس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت استخدامی سرایداران‌مدارس افزود: مجوزی برای استخدام نیروی سریدار و خدمتگزار دریافت نشده است.

استخدام نیرو اولویت وزارت آموزش  و پرورش قرار بگیرد

استخدام نیرو در وزارت آموزش و پرورش در حالی با حواشی همراه است که این وزارت خانه در سال های آینده به شدت نیازمند نیروهای جدید است. در این زمینه قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار برنا درباره روند جذب معلم گفت: 5هزار ردیف از سال گذشته باقی مانده که از سازمان استخدامی کشور مجوز اخذ شده است. درضمن طی سال جاری 20 هزار نفر خروجی دانشگاه فرهنگیان هستند.

او افزود: 25 هزار نفر هم از نیروهای حق‌التدریس، نهضت سواد آموزی و ... ردیف بودجه برای استخدامشان اخذ شده است. نیروهای نهضت سواد آموزی آزمون دادند از 23 هزار و 850 حدود 17 هزار نفر پذیرش شدند. این افراد نیز شامل استخدام‌ها شده و امتیازبندی و استخدام می‌شوند. مابقی افراد نیز بر اساس برنامه ششم توسعه باید ردیف گرفته و تعیین تکلیف شوند و بعد از این اقدام دیگر نیروی حق‌التدریس استخدام نمی‌کند و تمامی معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند.

احمدی لاشکی تاکید کرد: درضمن افراد در رشته‌های مهارتی باید از دانشگاه شهید رجایی خروجی داشته باشند.

این اظهارت در زمینه استخدام نیرو در حالی مطرح می شود که در گام نخست روند جذب در آموزش و پرورش با اعتراضات فراهم همراه است و هنوز عزمی برای مهار نارسایی های موجود مشاهده نمی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز