برنا گزارش می دهد؛

ماجرای تلخ عدم صیانت از میراثی که ثبت ملی شده اند

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۴:۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۴۶۰۱
ماجرای تلخ عدم صیانت از میراثی که ثبت ملی شده اند
ثبت ملی آثار تاریخی و تاثیر آن در روند صیانت از آن از اهمیت برخوردار است. هرچند نباید به تاثیر فراوان این گونه اقدامات در نگهداری و ارتقای صیانت از این آثار امید داشت، چون در سال‌های اخیر بسیاری از آثار از ثبت ملی خارج شده و عزمی برای نگهداری مناسب از آنها وجود ندارد.

به گزارش برنا؛ ایران از میراث تاریخی و فرهنگی غنی برخوردار است. هرچند تاکنون  تعداد قابل توجهی از این میراث کهن مورد توجه قرار نگرفته و بسیاری از آن هم در معرض تخریب قرار دارند. در این میان برخی آثار هم ثبت ملی می‌شوند. در این شرایط ثبت آثار می‌تواند در ارتقای صیانت از آنها موثر باشد. هرچند هر یک از این مسئولان و کارشناسان امر در این زمینه نظرات  متفاوت دارند.

ثبت ملی آثار تاریخی تاثیری در روند نگهداری ندارد

مهدی حجت؛ بنیانگذار و رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور درباره تاثیر ثبت ملی آثار تاریخی و میراثی در روند رسیدگی و مرمت این ابنیه‌ها به خبرنگار برنا گفت: آثار ثبت ملی شده در میراث فرهنگی تحت هیچ  مراقبتی قرار نمی‌گیرند.

 او افزود: ثبت میراث ملی تاثیر مراقبتی بیش از پیش به دنبال ندارد چون آثار از طریق ثبت ملی مورد توجه و مراقبت قرار نمی‌گیرند.

 رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه راه حل صیانت از آثار ملی کشور به ثبت رساندن آن نیست، تاکید کرد: باید مسئولان امر با توجه بیش از پیش نسبت به صیانت این آثار وارد عمل شوند، چون ثبت ملی هم تاثیری در نگهداری از آن آثار را ندارد.

اقدامات کافی برای حفظ، نگهداری و اکتشافات تاریخی و میراثی انجام نمی شود

محمد صالح جوکار، نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در ادامه با اشاره به  روند صیانت از آثار تاریخی و میراثی کشور به خبرنگار برنا گفت: توجه دولت به آثار ثبت ملی و ثبت جهانی و حساسیت‌ها در این زمینه را باید با بودجه کشور مقایسه کرد. باید دانست که به چه میزان دولت اعتبار برای حفظ و مرمت این آثار اختصاص داده است. آثار تاریخی هر ملتی هویت آن را نمایش می‌دهد.

او افزود: تمامی ملت‌ها به دنبال این هستند تا آثاری را کشف کرده و بتواند قدمت تاریخی آن را بیان کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حالی لایحه بودجه دولت وارد مجلس شد که اراده کافی به حفظ و نگهداری از اکتشافات در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری وجود ندارد.

 به گفته او برای ارتقا و حفظ ابنیه‌های تاریخی و میراثی مجلس باید حمایت انجام شود و اعتبارات در این زمینه افزایش پیدا کند. هرچند دولت‌ها باید به شکل خودجوش اقدامات در این زمینه را  مورد توجه قرار داده و در بهسازی فضاهای تاریخی این ساختمان و ابنیه‌ها برنامه داشته باشد و بودجه کافی نیز در این زمینه اختصاص دهد.

جوکار ادامه داد: به اندازه مطلوب اقدامات مناسب برای صیانت از آثار تاریخی و میراثی انجام نشده است. موانعی در این زمینه وجود دارد که اجازه داده نمی‌شود تا بخش خصوصی وارد عمل شود.

نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: اجازه داده نمی‌شود تا تمهیدات به شکل مناسب انجام شود و واقعیت این است که آثار تاریخی ما به دلیل کم توجهی‌ها از بین می‌رود. باید در چارچوب مقررات بخش خصوصی ورود پیدا کند تا بتواند بافت تاریخی را از این وضعیت نجات دهد.

حفاظت از میراث فرهنگی عزم جدی می‌خواهد

بر اساس بررسی‌های انجام شده خطراتی همچون تجاوز به حریم آثار میراثی، سرقت، تخریب و حفاری غیرمجاز آثار تاریخی و ... به دلیل نبود نظارت مناسب از بناهای تاریخی و میراثی به وقوع پیوسته است. در این شرایط انتظار می‌رود تا مسئولان امر به ویژه از سوی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نسبت به صیانت از این آثار وارد عمل شده و اقدامات مناسب را در دستور کار خود قرار دهند.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز