معصومه ابتکار:

آموزش مهارت‌های خوب زیستن از رویکردهای دولت دوازدهم بود

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۰:۴۱:۳۸
کد خبر: ۱۲۰۵۰۰۷
آموزش مهارت‌های خوب زیستن از رویکردهای دولت دوازدهم بود
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: آموزش مهارتهای توان افزایی، مهارتهای‌ زندگی و مهارت خوب زیستن به جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان رویکرد مهم دولت دوازدهم بود.

به گزارش برنا؛ معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در مراسم آغاز اجرای طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور در مشهد گفت: هدف از آموزش این مهارتها انسجام خانواده و اجتماع است که اکنون یکی از ماموریتها در حوزه خانواده به شمار می‌رود.

او ادامه داد: مساله‌یابی انجام شده در ارتباط با خانواده‌ها نشان می‌دهد نقص در مهارتهای ارتباطی یکی از مشکلات اصلی خانواده‌ها است که این اختلالات خاص ایران نیست و همه کشورها با این معضل گریبانگیر هستند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: با همکاری دستگاههای اجرایی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پیاده‌سازی طرحهای مهارتهای زندگی و ارتباطی اقدامات خوبی انجام شده و اکنون که در هفته‌های پایانی دولت دوازدهم  هستیم این طرحها به نتیجه و جمع بندی رسیده و می‌توانیم تاثیرات اجرای آنها را شاهد باشیم.

او افزود: تاکنون نسبت به موضوع آموزشهای مهارتهای زندگی در کشور غفلت شده است اما سعی کردیم این خلاء و غفلت مورد توجه واقع شود و امیدواریم در دولت بعدی هم این طرحها استمرار یابد.

ابتکار ادامه داد: آموزش مستمر مهارت خوب زیستن، تفکر خلاق، مهارتهای ارتباطی و گفتگو و مهارتهای مرتبط با تاب‌آوری در شرایط سخت و دشوار اجتماعی و اقتصادی یکی از ضروریات کلیدی و راهبردی برای جامعه کنونی ما است.

او با قدردانی از مسوولان دانشگاه فردوسی مشهد و معاونت فرهنگی وزارت علوم در اجرای این طرحها گفت: دانشجویان مرجع مهمی در این زمینه به شمار می‌روند که می‌توانند در همسالان خود تاثیرگذاری داشته باشند و همچنین کانون‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاهها گروههای هدف بوده و در این خصوص می‌توانند جریان سازی اجتماعی را بوجود آورند.

معاون رییس جمهوری افزود: اختلاف و تفاوت دیدگاه یکی از الزامات زندگی اجتماعی و خانوادگی است اما از طریق‌ مهارتهای زندگی و ارتباطی می‌توانیم تفاوت دیدگاه را مدیریت کنیم و مشکل را حل و فصل نماییم تا به خشونت و درگیری کشیده نشود.

او ادامه داد: در حال حاضر بین نسل‌های مختلف تفاوتهای بسیار وجود دارد و باید این تفاوتها را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم نسل جوان در ارتباط با دغدغه‌ها و سوالات گفتگوی موثر در خانواده، جامعه و بین والدین برقرار کند.

ابتکار گفت: در بسیاری از کنش‌های اجتماعی به دلیل اینکه گفتگو برقرار نبوده است، سوء تفاهم در سطح کلان و حتی قهر شکل گرفته و این قهر ناشی از انتقادات و نگرانی و شاید عدم تحقق مطالبات بوده که با گفتگو و انتقال درست مفاهیم قابل حل است.

او با بیان اینکه مهارتهای گفتگو و زندگی، یک موضوع محوری است، افزود: این مهارتها برای همه جوامع ضروری است و طی سالهای گذشته اقدامات خوبی در کشور در این زمینه انجام شده بطوریکه علاوه بر دانشگاهها دوره‌های ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در هزار و ۱۰۰ نقطه کشور  برپا شده و برای مهارتهای خوب زیستن نیز کار بسیار انجام گرفته است.

معاون رییس جمهوری از تدوین طرح گفتگوی ملی خانواده خبر داد و گفت: هدف اصلی از این طرح ارتقای مهارتهای ارتباطی و گفتگو بوده و انتظار من این است این طرح در دانشگاهها استمرار یابد و به مثابه نهالی در دانشگاه کاشته شود و با همکاری خوب شهرداری ها این مهارتها توسعه یافته و تبدیل به نهالستان شود.

او افزود: پیاده سازی مهارتهای زندگی نباید به برپایی یک دوره طرح سفیران فرهنگی محدود شود زیرا این امر ضرورت فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی جامعه ما است و اگر توجه نکنیم مشکلات بسیار در آینده خواهیم داشت.

طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاههای منطقه ۹ کشور به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد طی روزهای ۲۰ تا ۲۲ تیر ماه در حال اجراست.

نظر شما