با موافقت اعضای شورا صورت گرفت:

چگونگی حفظ میراث طبیعی تهران در دستور کار شورای شهر

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۱۴:۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۲۰۶۲۹۱
چگونگی حفظ میراث طبیعی تهران در دستور کار شورای شهر
اعضای شورا در سیصد و دهمین جلسه شورا طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال» را بررسی نموده و تاکید کردند که بررسی این طرح با در نظر گرفتن بخش های دیگری از میراث طبیعی پایتخت به جلسه بعدی موکول شود.

به گزارش برنا؛ در جریان سیصد و دهمین جلسه شورا، طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال» توسط زهرا صدراعظم نوری ارائه شد.

صدر اعظم نوری در این خصوص تشریح کرد: یکی از طرح‌های خوبی که با رویکرد محیط زیستی به تصویب رسید، طرح الزام شهرداری تهران به حفظ میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال بود که با یک فوریت تصویب شد و در دو کمیسیون شهرسازی و سلامت بررسی شد.

او افزود: باید از هرآنچه در شهر تهران با عنوان میراث طبیعی داریم صیانت کنیم و این طرح در همین راستا است و یکی دیگر از اهداف این طرح جلوگیری از تصرفات غیر قانونی است. خود طرح ناظر بر محدوده‎هایی در ارتفاعات ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ متر مجاور بافت شهری است. همچنین پوشش گیاهی ارزشمندی دارد و در کل مجموعه گردشگری توچال از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا ادامه داد: در این ماده واحده با هدف حفاظت کارآمد از ذخیار محیط زیستی رشته کوه توچال و بهره مندی شهروندان از طبیعت بکر  و جلوگیری از تصرفات غیر قانونی، شهرداری موظف است بر اساس طرح راهبردی حریم با همکاری سازمان‎های ذیربط نسبت به حفاظت از حوزه آبریز گلابدره و محدوده بند یخچال الزام شده است.

تبصره یک: شهرداری تهران موظف است در راستای حفاظت کارآمد از ذخایر طبیعی با همکاری سازمان‎های ذی‎ربط و در چارچوب اسناد بالادستی نسبت به تدوین سند حفاظت که مبتنی بر انجام هیچگونه دخالت شهری نیست و تهیه طرح‎های موضعی ظرف مدت سه ما از زمان تصویب اقدام و برنامه عملیاتی را تهیه و ابلاغ کند.

تبصره2: شهرداری تهران مسئولیت اجرای برنامه عملیاتی حفاظت از محدوده‌های مذکور را برعده خواهد داشت و مکلف است سازوکار حفاظتی را با امکانات نوین فراهم کند.

سید حسن رسولی در مقام مخالف اظهار کرد: از بابت چارچوب های قانونی مخالفم چرا که به طور مشخص منابع طبیعی و سایر اموالی که جزو متعلق به دولت اسلامیست حسب قانون اساسی، چنانچه خارج از محدوده قانونی شهرها باشد، نمایندگی مالکیت دولت بر این عرصه‎ها متوجه جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‎ها و مراتع کشور است.

رسولی ادامه داد: در صورت توسعه شهرها و ملحق شدن بخشی از پلاک‎هایی که مالکیت دولت در آن‎ها به اثبات رسیده به داخل محدوده‎های شهری، نمایندگی دولت از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی منتقل می‌شود.

بر این اساس فکر می‎کنم شورای اسلامی شهر تهران نمی‌تواند بدون توجه به اختیارات و مسئولیت‎های سازمان‎های منابع طبیعی و راه و شهرسازی در قالب این طرح تکلیفی را متوجه شهرداری تهران کند.

سپس حجت نظری در قالب موافق به کوه بی‎بی‎‌شهربانو پرداخت و گفت: این اتفاق بسیار خوبی است و از کمیسیون سلامت محیط زیست تشکر می‎کنم و امیدوارم شهرداری هم با قاطعیت موضوع را دنبال می‌کند اما چند نکته را بگوییم. درواقع ساخت و ساز در ارتفاعات بسیار بد است اما کوه‎خواری بدتر است. الان در کوه بی‎بی‎شهربانو کوه‎خواری صورت می‎گیرد و کاری از ما بر نمی‎آید و نهادهای ذی‎ربط موضوع را دنبال نمی‌کنند. متاسفانه برای استخراج سیمان و فلزات در حال خوردن کوه هستند و عملا دیواره ای از کوه نمانده است.

او در پایان گفت: توچال بسیار مهم است اما کوه بی بی شهربانو کم ارزش تر نیست.

در ادامه کلیات طرح به رای گذاشته شد و با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.

سپس حسن خلیل‎آبادی طی پیشنهادی گفت: شرایط کوه بی‌بی شهربانو و کوه توچال یکسان و از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی هر دو از ارتفاعات حائزاهمیت پایتخت هستند، در کوه بی‌بی شهربانو میراث تاریخی نیز وجود دارد، این در حالی است که در این طرح نامی از کوه بی‌بی شهربانو و حریم آن مطرح نشده است.

او با تاکید بر اینکه اگر این میراث را مد نظر قرار ندهیم، برای شهروندان شائبه فرق گذاشتن میان شمال و جنوب شهر پیش می‌آید، عنوان کرد: از کوه بی‌بی شهربانو به صورت غیرمجاز برداشت می‌شود و اعضای شورای شهر در بازدید از این کوه شاهد آسیبی که به واسطه کارخانه سیمان دیده است، بودند.

عضو شورای شهر افزود: بخش عمده‌ای از این کوه به واسطه کارخانه سیمان که توسط نهاد قدرتمندی همچون بنیاد مستضعفان حمایت می‌شود، از بین رفته است و گودال عمیقی در کنار بقعه جانمایی شده است، از این رو مسئولان منابع طبیعی، مسئولان محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری به سبب برخی ملاحظلات از ورود به این موضوع خودداری کرده‌اند.

خلیل‌آبادی با اشاره به اهمیت کوه و بقعه بی‌بی شهربانو اظهار کرد: با این حال تقاضا می‌کنم اعضای شورای شهر از این مساله چشم پوشی نکنند و همچون توچال به این کوه نیز اهمیت دهند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در نگاه خود به شمال و جنوب شهر با شعارهایی که مطرح شده، فاصله دارد، گفت: افرادی که معتقدند ری باید جزوی از تهران و بدون مدیریت شهری مستقل باشد، بدانند کوه بی‌بی شهربانو در حریم شهر تهران است، از این رو رسیدگی به آن نیز ضرورت دارد.

اما زهرا نژاد بهرام بعنوان مخالف پیشنهاد اظهار کرد: سابقا مصوبه‎ای درخصوص بی‎بی‎شهربانو داشتیم و آن را ثبت ملی کردیم. اما این طرح به معنای بی‎توجهی به ری نیست و مربوط به یک رشته‎کوه است و روی آن کار کارشناسی انجام شده است. دوستان اگر علاقه‎مند به افزودن بی‎بی‎شهربانو به این طرح بودند، می‎توانستند در جلسات کمیسیون این موضوع را مطرح کنند.

زهرا صدراعظم نوری در پایان پیشنهاد کرد که موضوع به جلسه بعدی موکول شود و در این مدت بررسی شود که می‎توان بی‌بی شهربانو  را به این طرح افزود یا خیر.

در نهایت ادامه بررسی طرح مذکرو به جلسه آتی شورا موکول شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز