راه‌های درمان آکنه فک + جزئیات

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۱۹:۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۲۰۷۲۳۹
راه‌های درمان آکنه فک + جزئیات
شکل‌گیری آکنه در ناحیه فک می‌تواند به مشکلات پوستی آزاردهنده‌ای منتهی شود که گاهی اوقات به‌راحتی برطرف نمی‌شوند. بعضی افراد مشکل آکنه فک را به‌دلایل نوسانات هورمونی در دوران نوجوانی تجربه کرد‌ه‌اند، درحالی که بعضی افراد اخیرا به‌دلیل استفاده مداوم از ماسک‌های محافظ صورت به این مشکل دچار شده‌اند.

به گزارش برنا؛ اولین گام برای مقابله با آکنه فک، تعیین کردن دلایل این نوع از آکنه است. دکتر کارن کمپبل، متخصص پوست در سن‌فرانسیسکو درباره مهم‌ترین علت‌های شکل‌گیری آکنه فک و نحوه مقابله با این آکنه به شما توضیح می‌دهد.

آکنه فک چه علت‌هایی دارد؟

آکنه فک عمدتا به‌دلایل اختلالات و نوسانات هورمونی شکل می‌گیرد. وقتی که هورمون‌ها پوست را به ترشح چربی بیشتر وادار می‌کنند، این چربی مازاد با سلول‌های پوستی مرده، آلودگی‌ها و ذرات باکتریایی آمیخته می‌شود و درنهایت می‌بینید که کیست‌ها یا جوش‌های سرسفید در ناحیه فک نمایان می‌شوند. دکتر کمپبل می‌گوید خانم‌هایی که در حوالی دوران قاعدگی ماهانه با این مشکل مواجه می‌شوند، به احتمال زیاد آکنه فک را به‌دلیل نوسانات هورمونی تجربه می‌کنند.

علت شایع دیگری که برای آکنه فک وجود دارد، استفاده مداوم از ماسک است. به‌گفته دکتر کمپبل، «این نوع از آکنه به‌واسطه اصطکاک، انسداد یا تماس بیش از حد پوست با اشیای مختلف به‌وجود می‌آید یا تشدید می‌شود. در این روند، روزنه‌های پوستی به‌واسطه سلول‌های پوستی مرده، آلودگی‌ها و باکتری‌ها مسدود می‌شوند و فرد به مشکل آکنه فک دچار می‌شود».

علت شایع دیگر، درماتیت دور دهان (Perioral) است. این درماتیت به شکل بثورات پوستی برجسته در اطراف دهان و همچنین بخش پایینی صورت، یعنی فک، نمایان می‌شود. دکتر کمپبل توصیه می‌کند که برای تشخیص دقیق و صحیح درباره شرایط خودتان حتما به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید.

راه‌های مقابله با آکنه فک

اگر آکنه فک به‌دلیل نوسانات هورمونی شکل گرفته باشد، متخصصان پوست‌ومو می‌توانند داروهای تجویزی را برای شما در نظر بگیرند. برای مقابله با آکنه ناشی از اصطکاک هم پیش از هر چیزی باید به شست‌وشو و پاکسازی پوست در ساعات صبح و شب توجه کنید. انجام دادن این کار به شیوه صحیح و کامل، از تجمع ذرات آلودگی و ناخالصی‌های مختلف در روزنه‌های پوستی (خصوصا در ساعات استفاده از ماسک) جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد دکتر کمپبل این است که از پاک‌کننده‌های حاوی اسید گلیکولیک برای این کار کمک بگیرید، چراکه عملکرد بهتری در باز کردن روزنه‌های پوستی مسدودشده دارند. دستمال‌های مرطوب حاوی اسید گلیکولیک و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف نیز گزینه‌های کارآمد و مفید دیگری هستند که با توجه به شیوع کروناویروس در سراسر جهان ساخته شده‌اند تا بتوانند با آکنه‌های ناشی از ماسک جلوگیری کنند.

اگر آکنه فک شما به‌دلیل پوشیدن مداوم ماسک باشد، علاوه بر پاکسازی می‌توانید از رتینوئیدها کمک بگیرید که تکثیر و تقسیم سلولی در سطح پوست را تقویت می‌کنند. به‌گفته دکتر کمپبل، «استفاده از رتینوئیدها می‌تواند یک یا دو شب در هفته انجام بگیرد تا پوست به ترکیبات این محصول عادت کند. البته توجه داشته باشید که محصولات ضدآکنه، خصوصا رتینوئیدها، همگی خشک‌کننده هم هستند. بنابراین همیشه باید به‌صورت تدریجی و با احتیاط از چنین محصولاتی استفاده کنید».

اگر متخصصان پوست تشخیص بدهند که آکنه فک شما به‌دلیل درماتیت دور دهان شکل می‌گیرد،‌ احتمالا باید از داروهای خوراکی آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که علت آکنه فک یا درمان متناسب با شرایط شما دقیقا چه باشد، چون در هر صورت باید بین 6 تا 8 هفته منتظر بمانید تا درمان‌های انتخاب‌شده نتایجشان را نشان بدهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز