سخنگوی سازمان انتقال خون ایران مطرح کرد:

ارسال ۱۰۴۷ محموله خون در همه گیری کرونا به سیستان و بلوچستان

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۱۳:۰۳:۳۰
کد خبر: ۱۲۰۹۰۲۳
ارسال ۱۰۴۷ محموله خون در همه گیری کرونا به سیستان و بلوچستان
23 استان کشور از آغاز همه گیری کووید19 در ایران تاکنون با ارسال 63 هزار و 428 واحد خون یاری بخش بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن در استان سیستان و بلوچستان بوده اند.

به گزارش برنا؛ بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران  با اعلام این خبر گفت: شبکه ملی خون‌رسانی در  همه گیری بیماری کووید 19 که از 30 بهمن ماه 1398 در ایران آغاز شد توجه ویژه تری به تامین خون سالم و کافی استان هایی که مصرف خون بالاتری دارند داشته است.

حاجی بیگی اظهار کرد: این شبکه که ذخایر خون در کشور را پایش می کند در تلاش است تا خون مازاد بر مصرف استان‌هایی که مصرف خون بالایی ندارند و می‌توانند نیاز خود را برطرف کنند را به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند ارسال کند و با توزیع متناسب با مصرف خون خدمات به هنگام‌تری را به بیماران نیازمند به خون ارائه دهد.

او افزود: در برخی استان‌ها بیماران نیازمند به خون کم شمارتر هستند و از این رو نیاز کمتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند و این در حالی است که می‌توانند خون و فرآورده‌های خونی مازاد بر مصرف استان را متناسب با زیرساخت‌های موجود خود تولید کنند و به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون دارند یاری برسانند.

او با بیان اینکه در استان‌های جنوبی بیماری‌ تالاسمی ماژور شیوع بیشتری دارد و وجود ذخایر خون کمتر از ۱۰ روز برای درمان و حفظ کیفیت زندگی این بیماران در این استان‌ها ضروری است، گفت: در روزهایی که کشور با اوج شیوع کرونا مواجه است به دلیل وضع قوانین محدودیت عبور و مرور از آمار مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون کاسته شده و در این شرایط  شبکه ملی خون رسانی نقش مهمی را در تامین ذخایر خون استان های تالاسمی خیز همچون سیستان و بلوچستان دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: از آغاز پاندمی کووید19 تا کنون 23 استان کشور در مجموع 63 هزار و 428 واحد خون را طی یک هزار و 47 محموله بسته بندی شده به استان سیستان و بلوچستان ارسال کرده اند.

او افزود: این تعداد محموله خون با استفاده از ناوگان حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی ارسال شده است.

او حاجی بیگی با بیان اینکه از این تعداد واحد خون ارسالی 49 هزار و 536 واحد گلبول قرمز فشرده خون بوده است افزود : در این مدت 13 هزار و 902 واحد گلبول قرمز کم لکوسیت که همه ی آن به مصرف بیماران تالاسمی استان رسیده است به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

او افزود: در همه گیری کرونا سمنان با  13 هزار و 135 واحد خون، خراسان جنوبی با  10 هزار و 84 واحد خون و تهران با  10 هزار و 41 واحد خون سه استانی بوده اند که بیشترین تعداد واحد خون را به سیستان و بلوچستان ارسال کرده اند.

به گفته دکتر حاجی بیگی استان های خراسان شمالی با شش هزار و 840 واحد خون ارسالی، یزد با چهار هزار و 735 واحد خون ارسالی ، اصفهان با سه هزار و 606 واحد خون ارسالی، زنجان با دو هزار و 875 واحد خون ارسالی، کردستان با دو هزار و 31 واحد خون ارسالی ، کرمان با یک هزار و 810 واحد خون ارسالی و آذربایجان شرقی با یک هزار و 209 واحد خون ارسالی به ترتیب استان های رتبه چهارم تا دهم بیشترین تعداد واحد خون ارسالی به استان سیستان و بلوچستان هستند.

او همچنین همدلی 23 استان کشور برای بخشش دوباره حیات به هموطنان نیازمند به خون در استان سیستان و بلوچستان را نماد یک وفاق ملی و نوع دوستی مثال زدنی دانست .

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران استان های مرکزی، لرستان، بوشهر، همدان، اردبیل، گلستان، گیلان، ایلام، کرمانشاه، مازندران و آذربایجان غربی را به ترتیب دیگر استان هایی اعلام کرد که با ارسال خون به سیستان و بلوچستان در قالب شبکه ملی خونرسانی به افزایش ذخایر خون این استان کمک کرده اند.

حاجی بیگی گفت: سازمان انتقال خون ایران به دور از هرگونه حواشی از آغاز تاسیس تاکنون در راستای مسئولیت و وظیفه ذاتی خود توجه ویژه ای به استان هایی که نیاز بیشتری به خون دارند داشته است و خون مورد نیاز بیماران را حتی در سخت ترین روزهای تاریخ معاصر ایران همچون 8 سال دفاع مقدس یا پاندمی کرونا تامین کرده است.

او بر اهمیت حضور مستمر اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور نیز تاکید کرد و گفت: آمار اعلام شده نشان می دهد که خون سرمایه ای ملی و مهمترین محل نگهداری آن در رگ های اهداکنندگان است و اهدای خون در هر کجای ایران ارزشمند و نجات بخش جان هموطنان خواهد بود.

گفتنی است مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان پیشتر با بیان اینکه در سال گذشته ۷۴ هزارو ۹۳۸ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان‌وبلوچستان مراجعه کردند شمار واحد های خون اهدایی در سال 1399 را ۵۹ هزارو ۵۷ واحد اعلام کرده است.

سهیلا خسروی با بیان اینکه این میزان اهدای خون حدود ۶۰ درصد نیاز استان را تأمین می‌کند گفته است: متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده‌های خونی مراکز درمانی استان ۱۱ هزارو ۸۳۴ واحد خون و فرآورده خون است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز