معاون دفتر بهداشت بیماری های دام وزارت بهداشت خبر داد:

ابتلا ۸ نفر به بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سال/ لزوم رعایت مسائل بهداشتی در حین ذبح دام در روز عید قربان

۱۴۰۰/۰۴/۳۰ - ۰۹:۵۹:۰۵
کد خبر: ۱۲۰۹۵۹۷
ابتلا ۸ نفر به بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سال/ لزوم رعایت مسائل بهداشتی در حین ذبح دام در روز عید قربان
کریم امیری گفت: از ابتدای سال تاکنون 8 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند و یک نفر از این تعداد فوت شده است.

به گزارش برنا؛ کریم امیری معاون دفتر بهداشت بیماری های دام وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: تا حد امکان سعی شود دامی که قرار است در روز عید قربان، قربانی شود از مراکز معتبری که شهرداری ها به کمک سازمان دامپزشکی اعلام کرده است، تهیه شود.

نگهداری لاشه دام بعد از قربانی تا 24 ساعت در یخچال

او با بیان اینکه دام مورد نظر روز عید باید با حضور بازرسان بهداشتی ذبح شود و بعد از ذبح دام هم حداقل حدود 24 ساعت لاشه ی دام را در یخچال نگهداری شود، افزود: بعد از 24 ساعت نگهداری نسبت به تقسیم و پخش کردن آن میان نیازمندان اقدام شود.

امیری ادامه داد: اصل موضوع این است که در چنین ایامی که با کرونا مواجه هستیم و وضعیت شهر ها قرمز است هر چه دسترسی مردم به محیط کمتر باشد و دام در محیط ذبح نشود باعث می شود کرونا پخش نشود چراکه بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان مثل تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو که در این فصل خود را بیشتر نشان می دهد و توسط کنه ها به انسان منتقل می شود.

انتقال بیماری از حیوان به انسان زیاد است

معاون دفتر بهداشت بیماری های دام وزارت بهدات گفت: اگر بدن دام دارای کنه باشد و این کنه ها وارد منازل شوند می توانند اعضای خانواده را دچار گزش قرار دهند.

او بیان کرد: از مردم خواهش میکنم دام را در منزل به هیچ وجه ذبح نکنند و حتی اگر شد گوشت را از مغازه ها تهیه کنند و بین نیازمندان توزیع کنند چراکه این اقدام هم به نحوی قربانی کردن است و هدف از قربانی آن است که به مستمندان کمک شود نه اینکه دامی قربانی شود.

او افزود: رعایت این مسائل باعث نمی شود خدایی نکرده قربانی این بیماری شویم و هموطنان دچار آسیب شوند.

امیری با اشاره به اینکه همیشه بیماری های مشترک بین انسان و حیوان وجود داشته است و حدود 60 درصد قابلیت انتقال بیماری ها وجود دارد، افزود: اگر تماس مستقیم با دام و فراوردههای پاستوریزه نشدهی دام وجود داشته باشد، انتقال بیماری نیز افزایش پیدا می کند.

شیوع بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو در روز های گرم سال

او ادامه داد: ایام گرم سال فصلی است که انتقال بیماری بین انسان و حیوان بیشتر است و هرچه بیشتر احتیاط شود از بیماری جلوگیری می شود.

معاون دفتر بهداشت بیماری های دام وزارت بهداشت بیان کرد: یکی از بیماری هایی که اهمیت دارد و نسبت به شرایط کرونایی آمار کمتری از آن گزارش شده است، تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو است که این بیماری علائم  بسیار  وحشتناکی در انسان دارد و این درحالی است که در دام هیچ علائمی ندارد.

او با بیان اینکه مرگ و میر این بیماری در انسان بالاست و اگر درصد مرگ و میر کرونا  را 100 درصد در نظر بگیریم این بیماری 30 تا 80 درصد امکان مرگ و میر دارد، تصریح کرد: در روز عید قربان توجه داشته باشید که دام را خارج از کشتارگاه ذبح نکنید و گوشتی که برای خوراک تهیه می شود باید از مراکز معتبر تهیه شود و با رعایت چند مسئله ساده می توانیم از انتشار بیماری جلوگیری و پیشگیری کنیم.

امیری گفت: سال گذشته هم این بیماری به دلیل شرایط کرونایی کم بود و 40 نفر در مجموع مبتلا شدند و 5 نفر در اثر این بیماری فوت شدند.

او با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 8 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند  و یک نفر از این تعداد فوت شده است، گفت: اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود ممکن است بعد از عید قربان میزان ابتلا تشدید شود.

درصد کشندگی بالای تب کریمه کنگو

معاون دفتر بهداشت بیماری های دام وزارت بهداشت افزود: شیوع این بیماری با کمک وزارت بهداشت خیلی خوب کنترل شده است چراکه سالانه این بیماری 50 نفر فرد مبتلا داشت و امسال این رقم تاکنون به 8 نفر رسیده است.

او با اشاره به اینکه  درصد کشندگی این بیماری بین 30 تا 80 درصد بالاست، ادامه داد: با توجه به اینکه سابقه ی این بیماری در کشور ما 25 سال است در فصل گرما نمایان می شود با اقدامات پیشگیرانه، وزارت بهداشت میزان مرگ و میر ناشی از بیماری را به 10 تا 11 درصد رسانده است که  این رقم، آمار بالایی است و هموطنان باید رعایت  کنند که به این بیماری مبتلا نشوند.

انتهای پیام/۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز