چرا معده دچار ریفلاکس می شود؟

۱۴۰۰/۰۴/۳۰ - ۱۸:۲۱:۱۹
کد خبر: ۱۲۰۹۸۲۲
چرا معده دچار ریفلاکس می شود؟
چاقی و پرخوری باعث ریفلاکس معده می‌شوند، توصیه می شود در انتهای شب پرخوری نکنید.

به گزارش برنا؛ محمدجعفر فره وش فوق تخصص گوارش با اشاره به شایع ترین بیماری های دستگاه گوارشی در ایران گفت: بیماری ریفلاکس معده یا برگشت اسید معده به مری یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارشی در کشور است.

او افزود: در این بیماری، برگشت اسید به سمت بالا بصورت احساس سوزش سر دل و ترش کردن بیان می شود.

درد سینه و برگشت اسید از معده به مری

این پزشک فوق تخصص گوارش بیان داشت: گاهی افراد درد سینه هم پیدا می کنند که این احساس به علت برگشتن اسید از معده به سمت مری است.

شل شدن دریچه انتهای مری

فره وش ادامه داد: این احساس در کسانی اتفاق می‌افتد که دریچه انتهایی مری به معده شل است و کار خود را به درستی انجام نمی دهد و اسید به سمت مری برمی‌گردد.

او تصریح کرد: زمینه‌هایی که باعث چنین اتفاقی می شود؛ چاقی، اضافه وزن، پرخوری و بعد از خوردن غذا سریعا دراز کشیدن است. در خانم های حامله هم این ریفلاکس معده به صورت فیزیولوژیک اتفاق می‌افتد و بعد از حاملگی معمولا خاتمه پیدا می کند.

رابطه بیماری ها با ریفلاکس معده

عضو مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بعضی از داروها مانند داروهای هورمونی و بعضی از داروهایی که برای بیماری آسم و قلب استفاده می‌شوند هم می تواند باعث شل شدن این دریچه شوند.

فره وش بیان کرد: اقداماتی که برای این بیماران توصیه می‌شود؛ کاهش وزن و پرهیز از پرخوری است. این افراد نباید با عجله غذا بخورند،  در طی روز بعد از غذا تا یک ساعت دراز نکشند و سعی کنند که شام خود را سه ساعت قبل از خواب بخورند.

پرخوری در انتهای شب

او با بیان اینکه این افراد نباید در انتهای شب پرخوری داشته باشند، افزود: این افراد نباید سیگار و الکل مصرف کنند. همچنین این افراد باید از مصرف غذاهای سرخ کرده، فست‌فودها، غذاهایی مثل رب، نوشابه های گازدار پرهیز کنند چراکه این غذاها باید تشدید علائم بیماری می شود.

آندوسکوپی

این پزشک فوق تخصص گوارش خاطرنشان کرد: ما به بیماران توصیه می‌کنیم که بسیار آهسته غذا بخورند تا دچار بیماری ریفلاکس معده یا برگشت اسید معده به مری نشوند. در این بیماری، مریض ها با نظر متخصصان گوارش از داروهای کاهنده اسید معده استفاده می کنند و در موارد طولانی نیز بر اساس ضرورت آندوسکوپی توصیه می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز