عبادتی در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

شناسایی پیش‌سازهای ازون برای کاهش آلودگی آن/ امسال کمتر شاهد آلودگی هوا بودیم

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۱:۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۲۳۲۳۶۲
شناسایی پیش‌سازهای ازون برای کاهش آلودگی آن/ امسال کمتر شاهد آلودگی هوا بودیم
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: به دنبال شناسایی منابع پیش‌ساز اوزون هستیم تا بتوانیم آن را کنترل کنیم.

به گزارش برنا؛ طبق برخی از گزارش‌ها اعلام شده بود که در سال جاری میزان آلودگی ازون نسبت به سال گذشته کم بوده است و خوشبختانه امسال مانند سال گذشته شاهد آلودگی هوا نبودیم، به همین دلیل این موضوع را از محیط زیست پیگیری کردیم.

زهره عبادتی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره کاهش آلودگی ازون، اظهار کرد: ازون یک آلاینده ثانویه است که به خودی خود از منبعی تولید نمی‌شود اما وقتی پیش‌سازهای آن در هوا وجود داشته باشند می‌تواند در معرض نور خورشید آلاینده تولید شود.

او با اشاره به اینکه پیش‌سازهای ازون مختلف است، افزود: برای این که بتوانیم این آلاینده را کنترل کنیم باید به سراغ پیش‌سازهای آن برویم اگر بتوانیم پیش‌سازها را کاهش دهیم آلودگی ازون نیز کاهش پیدا می کند.

عبادتی گفت: خوشبختانه زمانی که گرمای هوا را نداریم، شاهد آلاینده ازون نیستیم اما از اواخر تابستان مخصوصا از خرداد ماه که سطح دما افزایش می‌یابد شاهد افزایش ازون هستیم.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران درباره آمار وضعیت آلودگی ازون از ابتدای سال تا 15 شهریور ماه، گفت: 9 روز هوای پاک، 138 روز شرایط قابل قبول، 22 روز شرایط ناسالم برای گروه های حساس و یک روز شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها را داشتیم. این درحالی است که در مدت مشابه در سال گذشته شرایط سخت‌تری را داشتیم و سال گذشته 39 روز شرایط ناسالم برای گروه حساس و 2 روز ناسالم برای تمامی گروه ها را شاهد بودیم.

او با بیان اینکه ازون گازی است که اثرات بیشتر بر سیستم تنفسی دارد، ادامه داد: این گاز معمولا ریه‌ها را درگیر می‌کند و در شرایطی ممکن است منجر به تنگی نفس، آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی شود و برای کودکانی که در شرایط آلایندگی ازون در بیرون از خانه هستند خطر آفرین باشد به همین منظور ضوابط بهداشتی را در اطلاعیه‌ها اعلام می‌کنیم.

عبادتی با اشاره به اینکه به دنبال شناسایی منابع پیش‌ساز ازون هستیم تا بتوانیم آن را کنترل کنیم، تصریح کرد: گازهای خروجی خودرو، نیروگاه‌ها، واحدهای صنعتی، پسماند سوزی‌ها، آتش زدن مزارع و ... از جمله مواردی است که در تولید پیش‌سازهای ازون نقش دارند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: سازمان هواشناسی با این که اعلام کرده بود تابستان گرمی داریم اما شاهد کاهش ازون بودیم. امسال اجرای بهتر طرح ترافیک در کاهش سطح آلودگی ازون موثر بود.

او اضافه کرد: در بحث پسماندسوزی‌ها و آتش زدن مزارع برخوردهایی خوبی توسط محیط زیست انجام شد و مقامات محلی اذعان داشتند شرایط در این خصوص بهتر بوده است و متخلفان نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

عبادتی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که با کاهش دما مشکل آلاینده ازون را نداشته باشیم اما متاسفانه وقتی وارد فصل پاییز می‌شویم نگران PM۲.۵ می شویم که برنامه ریزی لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم تا شرایط را مناسب کنیم.

انتهای پیام/3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز