معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشست با فعالان زن اصلاح طلب مطرح کرد:

لزوم همراهی و هم افزایی تمام زنان از همه گروه ها/ معاونت زنان و موضوع زنان بیشتر جنبه تشریفاتی دارد

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۶:۰۷:۱۷
کد خبر: ۱۲۳۳۰۶۶
لزوم همراهی و هم افزایی تمام زنان از همه گروه ها/  معاونت زنان و موضوع زنان بیشتر جنبه تشریفاتی دارد
انسیه خزعلی با بیان اینکه جایگاه معاونت زنان و موضوع زنان در شرایط خوبی نیست و بیشتر جنبه تشریفاتی دارد، گفت: باید با ایجاد عدالت و همراهی و هم افزایی تمام زنان از قشر و گروه های مختلف حرکت کنیم تا بتوانیم قدم های بزرگی را برداریم.

به گزارش خبرنگار برنا؛ نشست صمیمانه انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با زنان اصلاح طلب برای بررسی مشکلات زنان و اقدام صورت گرفته در ۸ سال گذشته امروز ۲۲ شهریورماه برگزار شد. 

در ابتدا نشست انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: مسئله ای که همه اتفاق نظر دارند این است که جایگاه معاونت زنان و موضوع زنان در شرایط خوبی نیست و بیشتر جنبه تشریفاتی دارد. 

او افزود: نگاه سیاسی که همواره به این جایگاه شده است، باعث کاهش کارایی شده و از تاثیر رفع محرومیت و ایجاد عدالت کاسته شده است.

خزعلی بیان کرد: باید با ایجاد عدالت و همراهی و هم افزایی تمام زنان از قشر و گروه های مختلف حرکت کنیم تا بتوانیم قدم های بزرگی را برداریم. 

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تصریح کرد: در نشست های قبلی از دوستان خواستیم مطالبی که در اولویت است را بیان کنند باتوجه به اینکه بسیاری از دوستان در ۸ سال گذشته مسائل مختلف را از نزدیک لمس کردند می‌توانیم از نظراتشان استفاده کنیم، پیشنهادات، نقدها و آسیب ها را دریافت کنیم. 

او ادامه داد: امروز از دوستان تجربیاتشان در ۸ سال گذشته برای ما بگویند و نقاط مثبت و منفی را بیان کنند اقدامات مثبتی که در دولت قبل در حوزه زنان انجام شده و ناکامی هایی هم که صورت گرفته را اعلام کنند. 

در ادامه زنان اصلاح طلب به بیان برخی مسائل و مشکلات زنان در حوزه های مختلف پرداختند. 

زنان نیروی کار ارزان برای کارفرمایان هستند/ شاهد زنانه شدن فقر هستیم 

در ابتدا زهرا نژاد بهرام فعال حوزه زنان اصلاح طلب و عضو شورای پنجم شهر تهران، در این نشست بیان کرد: مشکلات زنان در سیاسی بازی گیر افتاده است باید دیدگاه هایمان را از سیاسی بودن موضوع زنان تعدیل کنیم و فارغ از اصلاح طلب بودن و .... از پیشنهادات افراد استفاده کنیم. 

او افزود: در نظرسنجی که صورت گرفته به ۱۰ مشکل که بیشترین معضل زنان است پرداخته شده که در به ترتیب مسئله ناامنی حقوقی، اشتغال و تبعیض بیشتر مشکل زنان جامعه بوده است. 

نژاد بهرام با اشاره به اینکه موضوع بیکاری یکی از مشکلات زنان ماست، اضافه کرد: شاهد زنانه شدن فقر هستیم، یعنی با حداقل ترین دستمزد بیشترین کار را از زنان می گیرند و زنان نیروی کار ارزان برای کارفرمایان هستند، حدود ۷۰ درصد زنان در حوزه خدماتی مشغولند، به مقوله حقوقی و اقتصادی در حوزه زنان توجهی نشده است. 

عضو شورای پنجم شهر تهران بیان کرد: پیشرفت هایی از دولت آقای هاشمی تاکنون در حوزه زنان انجام شده است، دوره یازدهم موضوع عدالت جنسیتی را مورد توجه قرار داد و ستاد آن تشکیل شد که اتفاق مبارکی بود، آماده سازی لایحه صیانت از زنان و تصویب آن در سال گذشته در هیات دولت اتفاقات خوب دولت دوازدهم بود. تنقیح قوانین حوزه زنان از دیگر اتفاقات خوب بود و مصوبه دولت یازدهم برای افزایش مدیریت زنان تا ۳۰ درصد از اتفاقات مبارکی بود که برای زنان در دولت قبل رخ داد. 

نژادبهرام ادامه داد: طبیعتا نقاط ضعفی در دولت قبل بوده است و منکر آن نیستیم عزم جدی برای بهبود وضعیت معاونت وجود دارد اگر طلب کنید تمام زنان اصلاح طلب هر کمکی از دستشان بر آید انجام می‌دهند. 

بازخوانی قوانین در حوزه زنان باید انجام شود 

به دنبال آن سجادی دستیار حقوقی معاون زنان ریاست جمهوری در دولت دوازدهم، گفت: یکی از مشکلات در حوزه زنان مربوط به بحث قوانین است، به بازخوانی قوانین موجود در دولت قبل پرداخته شد تا پیشنهاد اصلاح آن داده شود. 

سجادی بیان کرد: ۱۵ تا ۱۶ مورد  اصلاحیه را درخواست دادیم و خانم ابتکار در قالب لایحه تقدیم دولت کردند اما چالش ما در بخش لوایح دولت است و می گفتند شورای نگهبان مخالفت خواهند کرد، این درحالی است که ما اصلاح قوانین مدتی در طول ۴۰ سال را کم نداشتیم. 

باید از افرادی که در حوزه زنان فعال بودند رفع اتهام شود 

اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: این ۴ سال زمان کوتاهی بود و به سرعت باد گذاشت، در بحث زنان تمام مواردی که درحال حاضر مطرح می شود بر آن کار شده و بسیاری از موارد قبلا مطرح شده است حضور زنان در دولت، اشتعال زنان و ... همه مواردی است که مطرح شده است. 

او افزود: ما در فاز اول نیاز به همفکری داریم  اینکه یک عده از زنان فعالیت می کنند و عده ای فقط منتقد هستند اینطور نمی شود بلکه باید همفکری شود. 

بروجردی تصریح کرد: در بخش زنان وقتی موضوعاتی مطرح می شود، بخش عمده ای از آن مشکلات زنانه و بخشی مردانه است. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: وقتی می گوییم زنان، بیشتر نگاهمان به رنج سنی است که فارغ از دختران جوان هستند و این قشر را به سازمان جوانان سپردیم و در آنجا نیز به آنها توجه نمی شود اما آنچه که مهم است، باید مشکلات و خواسته های دختران جوان را بشنویم و برای آن دنبال راه چاره باشیم. 

او با بیان اینکه انرژی نهفته در نسل جوان باید به کار گرفته شود، ادامه داد: خواهش من این است در بحث زنان، از زنانی که کار کردن و تلاش کردن رفع اتهام شود، در دولت ها این چنین است که هر دولتی می آید دولت قبل را متهم می کند. هر دولتی قطعا نقاط ضعف دارد اما باید کارهای مثبت را ببینیم و ادامه دهیم و نقاط منفی را حل کنیم. 

بروجردی تصریح کرد: توجه به سطح علمی زنان، رفع تبعیض جنسیتی، اصلاح نگرش و باور مردان از موضوعات حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود.

ارزش های موجود در خانواده، دائم در حال تغییر است

در ادامه نشست عالیه شکربیگی فعال حوزه زنان، گفت: مسائل زنان و خانواده حوزه وسیعی را درمی گیرد و هرچه قدر در این زمینه کار کنیم، همچنان حوزه های مغفول مانده ای وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. ارزش های موجود در خانواده، دائم در حال تغییر است. 

او افزود: با وجود اقدامات مختلفی که صورت گرفته همچنان شاهد آسیب و مشکلات در حوزه زنان و خانواده هستیم. در دوره معاونت خانم ملاوردی، مسائل مختلف و چالش های حوزه زنان مورد بررسی قرار گرفت و در دوره خانم ابتکار توانستیم به رفع مشکلات بپردازیم. 

شکربیگی تصریح کرد: طرح "شاخص های خانواده پایدار" در دوره خانم ابتکار مطرح شد و حضور وسیع دانشگاهیان و انجمن های علمی و بانوان برای طرح خانواده پایدار شاهد بودیم. طرح دیگری به عنوان طرح "گفتگوی ملی" را مطرح کردیم، در تمام استان های کشور این طرح به اجرا درآمد و به فاز سوم رسید که دولت تمام شد و امیدواریم در دولت جدید این فاز اجرا شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز