وبینارهای روز دوم هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۱۷:۳۷:۴۸
کد خبر: ۱۲۵۹۴۳۶
وبینارهای روز دوم هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد
وبینار های تخصصی دومین روز هفته جهانی کارآفرینی با عناوین «استراتژی سرمایه گذاری در شستا» «توسعه کارآفرینی دانشگاهی»، «کارآفرینی و بحران کویید 19 شواهدی مبتنی بر داده های 2021-2020 دیده بان جهانی کارآفرینی» و«ابهام و تردید، جسارت بیشتر یا احتیاط بیشتر» برگزار شد.

به گزارش برنا؛ محمدرضا زالی، «دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران» در وبینار کارآفرینی و بحران کووید 19: شواهدی مبتنی بر داده‌های 2020و 2021 دیده‌بان جهانی کارآفرینی با اشاره به اهداف برنامه پژوهشی دیده‌بان جهانی کارآفرینی و مقایسه شاخص‌های ادراک کارآفرینانه 2019-2020، تاثیرات مستقیم  کرونا را بر شاخص‌های کارآفرینی تشریح کرد.  

او گفت: در نتایج ارائه شده این گزارش، بیش از ۵۱ درصد پاسخ‌دهندگان ایرانی اعلام کرده‌اند که در اثر کرونا، درآمد کلی خانوارشان کاهش یافته است. نرخ قصد کارآفرینانه از ۳7.6 درصد در سال ۲۰۱۹، به ۲3.9 درصد در سال۲۰۲۰ رسیده است.

او ادامه داد: این شرایط سبب شده تا نرخ کارآفرینی با رشد بالا (استخدام بیش از ۶ نفر در ۵ سال آتی) در ایران از  5 درصد درسال ۲۰۱۹ به ۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.

«دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران»،به بخش دیگری از نتایج این گزارش اشاره کرد و گفت:  ۸5 درصد کارافرینان نوپا و ۹۵ درصد کارآفرینان تثبیت شده، فرصت‌های کارآفرینانه‌ای ناشی از بحران کرونا، را درک نمی‌کنند و یا تشخیص نمی‌دهند. به عبارت دیگر، در واقع تنها 1.18درصد (15درصد از کل 100 درصد) کارافرینان نوپای ایرانی فرصت‌های کارآفرینانه ناشی از کرونا را درک می‌کنند که چنین شرایطی نیازمند سیاستگذاری در جهت کاهش نااطمینانی نسبت به آینده در کوتاه‌مدت است.

توسعه کارآفرینی دانشگاهی

جهانگیر یدالهی فارسی، «رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران» در وبینار تخصصی خود، دلایل نیاز به توسعه کارآفرینی را ایجاد کسب و کارهای جدید، بهره برداری از ظرفیت های بدون استفاده، توسعه ظرفیت های موجود و حل مشکلات اجتماعی، کارامدسازی دولت،  بهبود کیفیت کالاها و خدمات، توسعه و انتقال تکنولوژی، بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی برشمرد.

او تصریح کرد: کارآفرینی دانشگاهی به معنای ایجاد زمینه توسعه نوآوری توسط اعضای دانشگاه ؛دانشجو، استاد، کارمند، تجاری کردن نتایج تحقیقات دانشگاهی، حل مشکلات علمی صنعت و دولت است.

یدالهی، تولید دانش، ایجاد جریان نوآوری و قابلیت های کارآفرینی را از ماموریت های دانشگاه کارآفرینی دانست و خاطر نشان کرد: تولید دانش و فناوری عرضه محصولات جدید، تربیت کارآفرینان دانش بنیان، ایجاد فرایند پویای نوآوری در کشور و همچنین نوآوری در گسترش مرزهای دانش بشری نیز از اهداف کارآفرینی دانشگاهی است.

« ابهام و تردید ، جسارت بیشتر یا احتیاط بیشتر»،  تجربه ناتمام من در با سلام

محمدرضا آقایا، «بنیان‌گذار استارت آپ با سلام» در وبینار خود گفت: با سلام بیش از 1400 هزار کسب‌ وکار مختلف را درون خود دارد که هرکدام از این کسب ‌وکارها یک کارآفرین به ‌عنوان مدیر و یا رهبران کسب‌وکار دارد و به شکل یک پلتفرم است.

او افزود: هر زمانی که در کسب ‌وکار خودسر دوراهی گیر می‌کردم تصمیم همراه با جسارت را نسبت به تصمیم محتاطانه ترجیح می دادم.

آقایا با بیان اینکه برای انجام کارهای نوآورانه و جدید نمی‌توان نقطه کانونی مشخصی را برای شروع نام برد به سیاست‌گذاران توصیه کرد: مبنای ذهنی خود را در اعتماد به افراد بگذارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز