هیچ فرد ثروتمندی از خدمات کمیته امداد استفاده نمی‌کند

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۱۳:۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۲۶۵۵۸۸
هیچ فرد ثروتمندی از خدمات کمیته امداد استفاده نمی‌کند
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها و اظهار نظرها در خصوص حمایت این نهاد از افراد ثروتمند، گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم هیچ فرد ثروتمندی تحت حمایت کمیته امداد نیست و آماده‌ایم اطلاعات تک تک افراد مورد ادعا را بررسی و نتیحه در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

به گزارش برنا؛ جعفر صباغیان، معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با حضور به تشریح اقدامات کمیته امداد و فرآیند جذب مددجو در این نهاد پرداخت و افزود: کمیته امداد به عنوان یک نهاد مردمی در تمام موضوعات مکلف به پاسخگویی و شفافیت است.

وی با رد برخی گمانه‌زنی‌ها و اطلاعات منتشر شده در خصوص حمایت امداد از افراد ثروتمند، افزود: با قاطعیت اعلام می‌کنم کمیته امداد هیچ فرد ثروتمندی را تحت حمایت ندارد و مستمری این نهاد فقط به خانواده‌های نیازمند ارائه می‌شود.
 
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با بیان اینکه راستی آزمایی نیازمندان از طریق شبکه وسیع مددکاران این نهاد در سراسر کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: پس از مراجعه و خوداظهاری افراد نیازمند، شبکه مددکاران امداد با مراجعه میدانی اقدام به سنجش تمکن مالی خانواده می‌کنند و در نهایت با صحت‌سنجی اطلاعات با استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی و پایگاه داده‌های دستگاه‌های مختلف و اطمینان از شرایط، فرد نیازمند تحت حمایت قرار می‌گیرد.
 
صباغیان با اشاره به اینکه در بررسی‌ها وضعیت معیشت، اشتغال، مسکن و دیگر شاخص‌های اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: معیارهای کمیته امداد براساس بررسی‌های میدانی است و این در حالی است که سامانه اطلاعات رفاه ایرانیان که مبنای اظهارنظرها در خصوص حمایت امداد از ۶۰ هزار مددجوی ثروتمند قرار گرفته، مبتنی بر شاخص‌های اطلاعات کارت بانکی و تراکنش‌های مالی افراد طبقه‌بندی شده و به اذعان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دهم بندی این سامانه مورد اطمینان نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه در سامانه اطلاعات رفاهی ایرانیان مجموع درآمد و تملک همه اعضا، برای سرپرست خانواده در نظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: تغییرات وضعیت اقتصادی، ازدواج، طلاق، اشتغال و ... در این سامانه به روز نیست و همین از دلایل مغایرت های آماری در سنجش نیازمندان است.
 
صباغیان احتمال سواستفاده از اطلاعات هویتی و کارت بانکی افراد نیازمند را از دیگر دلایل این مغایرت دانست و افزود: پس از بررسی‌های کمیته امداد، دستگاه‌های امنیتی به این موضوع ورود کرده‌اند.
 
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: به عنوان مثال فردی که در خارج از کشور زندگی می‌کند و تراکنش مالی در داخل ندارد، به عنوان دهک یک و نیازمند معرفی شده و از سوی دیگر فرد نیازمندی که تنها مالک یک واحد مسکونی کوچک است اما هیچ درآمدی ندارد و بیمار صعب‌العلاجی در منزل دارد، به عنوان فرد ثروتمند در دهک ۹ یا ۱۰ شناسایی شده است.
 
وی ادامه داد: برخی افراد سودجو با استفاده از مدارک نیازمندان به منظور فرار مالیاتی و ... اقدام به اخذ کارت بازرگانی برای آنان می‌کنند و همین سبب گمراه شدن سامانه اطلاعات رفاهی ایرانیان می‌شود.
 
وی عدم حذف سه دهک بالای جامعه از جمع یارانه‌بگیران را از دیگر دلایل عدم قطعیت سامانه رفاهی ایرانیان دانست و تاکید کرد: دولت به این موضوع اشراف دارد و به دلیل حساسیت موضوع، نمی‌تواند به این سامانه برای حذف یارانه اتکا کند.
 
صباغیان در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه مستمری به مجریان طرح‌های اشتغال اظهار کرد: کمیته امداد پس از اجرای طرح اشتغال برای مددجویان نیازمند، تا یکسال به ارائه خدمات ادامه می‌دهد و تا اطمینان از درآمد پایدار و باثبات مددجویان، خدمات خود را قطع نمی‌کند.
 
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با اشاره به راه‌اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد، تاکید کرد: یکی از کارکردهای این سامانه، شناسایی دقیق نیازمندان است و افراد مستحق می‌توانند با مراجعه به این سامانه احتیاجات خود را اعلام و پیگیری کنند.
 
صباغیان گفت: در مناطق دورافتاده که امکان استفاده از اینترنت محدود است نیز دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر کمیته امداد و شبکه وسیع مددکاران این نهاد اقدام به ثبت و انتقال نیازمندی‌ها می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد مسئول ایجاد فقر در کشور نیست، خاطرنشان کرد: ما متولی حمایت از فقرا هستیم اما سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان در کشور و دستگاه‌های مختلف باید به مسئولیت خود در رفع فقر عمل کنند.
 
صباغیان با تقدیر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای افزایش مستمری مددجویان در سال جاری، گفت: باید گلوگاه‌های تولید فقر در کشور شناسایی شود و در همین زمینه پیشنهادات کمیته امداد در برنامه هفتم توسعه کشور و بودجه ۱۴۰۱ برای اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی و نظام مالیاتی عنوان شده است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز