چرا عکاسی در موزه ها ممنوع است؟

۱۴۰۰/۱۰/۱۷ - ۱۶:۴۶:۵۷
کد خبر: ۱۲۸۲۷۳۴
چرا عکاسی در موزه ها ممنوع است؟
حتما شما نیز تاکنون در موزه ها و گالری های آثار هنری با تابلوی عکسبرداری ممنوع مواجه شده اید، این موضوع در حالی است که در برخی از موزه ها این ممنوعیت وجود نداشته و تنها برخی از مراکز فرهنگی - تاریخی چنین قانونی را وضع کرده اند.

به گزارش برنا؛  بسیاری از متخصصان آثار هنری بر این باورند که فلش دوربین‌های عکاسی به رنگدانه‌های نقاشی‌ها و طراحی‌های موجود در موزه‌ها آسیب می‌زند. به همین دلیل اکثر موزه‌ها اجازه عکسبرداری با فلش را از تابلوهای نقاشی نمی‌دهند. برخی رنگدانه‌ها واقعا به نور حساس هستند. وقتی این رنگدانه‌ها در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، سرعت واکنش‌های شیمیایی آنها افزایش می‌یابد و درنتیجه تجزیه سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل در نورپردازی در موزه‌ها و گالری‌های آثار هنری با دقت کنترل می‌شوند؛ تا آسیب‌ها به حداقل برسند. با این حال به نظر نمی‌رسد گوشی‌های دوربین‌دار امروزی به رنگدانه‌ها آسیبی وارد کنند؛ شواهدی مبنی بر این که دوربین این نوع گوشی‌ها به رنگدانه‌ها صدمه می‌زنند نیز در دست نیست. برخی کارشناسان معتقدند که آسیب ناشی از فلش‌های دوربین را می‌توان با خاموش کردن چند دقیقه‌ای چراغ‌ها در روز جبران کرد. از نظر موزه‌ها، ایستادن افراد برای گرفتن عکس از نقاشی‌ها جریان عبور و مرور بازدیدکنندگان را برهم می‌زند و از سوی دیگر میزان خرید کارت پستال و یادگاری در قسمت هدیه‌فروشی موزه‌ها را کاهش می‌دهد.

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما