طرح تغذیه رایگان به مناطق محروم برمی‌گردد/ رتبه‌بندی را از شعار به عمل تبدیل کردیم

۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۳:۰۰:۱۶
کد خبر: ۱۳۲۵۸۶۰
طرح تغذیه رایگان به مناطق محروم برمی‌گردد/ رتبه‌بندی را از شعار به عمل تبدیل کردیم
وزیر آموزش و پرورش در خطبه امروز نماز جمعه گفت: آموزش و پرورش ما در برخی دوره‌ها با ناملایماتی روبه‌رو شد. در سال ۱۳۹۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و باید در آن زمان اجرایی‌سازی می‌شد، اما متأسفانه گروهی سند ۲۰۳۰ را آوردند که این موضوع با تیزبینی و درایت مقام معظم رهبری به جامعه منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با گرامیداشت یاد امام خمینی(ره)، شهدا و از جمله شهید مطهری گفت: اولین معلم، خداوند تبارک و تعالی بود. معلمی یک عطیه الهی است که خداوند به انسان‌ها عطا کرده است و پیامبران، معلمانی برای تزکیه، تلاوت و حکمت و هدایت انسان‌ها بودند.

 آموزش و پرورش ما در برخی دوره‌ها با ناملایماتی روبه‌رو شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شعار «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» اظهار کرد: آموزش و پرورش ما جامعه دانش‌بنیان را ایجاد می‌کند و جامعه‌ای که دانش‌بنیان شد، یقینا تولید بهره‌ورانه و اشتغال فراوان خواهد داشت و مادامی که جامعه دانش‌بنیان نباشد، بهره‌وری تمام بخش‌های آن پایین‌ خواهد بود.

نوری در ادامه گفت: ما در نظام آموزش و پرورش کشور 15.2 میلیون نفر جمعیت واجب‌التعلیم، 7 میلیون نفر پیش از دبستان، 970 هزار معلم شاغل و 970 هزار معلم پیشکسوت و بازنشسته خدمات ارائه می‌کنیم و این جمعیت نقش بی‌بدیلی در تمدن نوین اسلامی دارند. آموزش و پرورش ما در برخی دوره‌ها با ناملایماتی روبه‌رو شد. در سال 1390 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و باید در آن زمان اجرایی‌سازی می‌شد، اما متأسفانه گروهی سند 2030 را آوردند که این موضوع با تیزبینی و درایت مقام معظم رهبری به جامعه منتقل شد و حلقه‌ای میانی و متدینین جامعه هم در مقابل آن ایستادند.

 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش زمینی نشد

وزیر آموزش و پرورش افزود: در کنفرانس آیسسکو همه کشورها تعهد کرده بودند که تا سال 2030، اهداف توسعه هزاره یعنی همان سند 2030 را اجرا کنند و متعاقب آن در سال 1392، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش را ابلاغ کردند، ولی باز اقدام بایسته‌ای که در مدارس دیده شود، نداشتیم. به عبارت دیگر اینکه نگاشت مدرسه‌ای سند تحول بنیادین داشته باشیم یا در جامعه دیده شده و نگاشت نهادی شده باشد نداشتیم یعنی به تعبیری ساده، سند زمینی نشد.

حلقه‌های آتش به اختیار بخشی از سند تحول بنیادین  را در کشور پیاده می‌کنند

نوری با اشاره به فعالیعت آموزش و پرورش در زمینه تحقق سند تحول بنیادین گفت: در این راستا مطالعات آسیب‌شناسی و بررسی همه جانبه انجام شده است. ما متوجه شدیم که حلقه‌های میانی خودجوش، آتش به اختیار، گروه‌های متدین در قالب‌های مختلف، بخشی از سند را در گوشه‌ای از کشور پیاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما بر آنیم که برای پاسخ به فرمان مقام معظم رهبری که در شهریور 1399 فرمودن سند تحول باید اجرایی شود، با دو قید مبنی بر اینکه برنامه عملیاتی داشته باشیم و شاخص‌مند باشد، اقدام کنیم. این کار در تعدادی از منطقه‌ای خارج از کشور و تعدادی از مناطق داخل کشور با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی یعنی همه عوامل اعم از نهاد رسانه، خانواده، حکومت، دانشگاهیان و دستگاه‌های دیگر، اجرا می‌شود. همه باید دست به دست هم دهیم تا این سند به دغدغه ملی تبدیل شود تا فرمان رهبر انقلاب هم تحقق یابد.

مناطق دوردست از نصیب برابر آموزشی بهره کمی بردند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، اظهار کرد: خیلی از مناطق دوردست از نصیب برابر آموزشی بهره کمی بردند. به مناطق دور، معلم آماده ندادیم. معلم آماده کسی است که از تربیت معلم خارج شده باشد.فارغ‌التحصیلان تربیت معلم در سال 1394 به 3500 نفر می‌رسد، در حالی که همان سال 35 هزار نفر بازنشسته داشتیم و 100 هزار دانش‌آموز جدید به دانش‌آموزان کشور اضافه شد و هم‌اکنون 26 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم و این در حالیست که سال گذشته 71 هزار بازنشسته داشتیم و 200 هزار دانش‌آموز به تعداد دانش‌آموزان کشور اضافه شده است.

استفاده از نیروهای برف‌انباری در مناطق محرومِ دوردست

نوری به روش حل مشکل کمبود نیروی انسانی مناطق محروم که تاکنون انجام می‌شد، اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل کمبود نیرو در مناطق دور، نیرو نفرستادیم و به واسطه نیروهای برف‌انباری این کار انجام شد یعنی نیروهایی که از نظر رشته تحصیلی، سن، جنس همخوانی نداشتند به کار گرفته شدند. به عبارت دیگر رشته‌ها با تدریس همخوانی نداشت؛ در این راستا با وزارت علوم هماهنگی کردیم که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهیم و نیرو را فقط از دانشگاه فرهنگیان بگیریم.

وی ادامه داد: برای عدالت آموزشی، قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی را ایجاد کردیم که به اداره عشایر، مرزی و روستایی، اولاً معلم دهیم و دوماً با همکاری نهادهای خیرین و اعتبارات مراکزی مثل ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان بتوانیم نارسایی ابنیه و ساختمان‌های این مدارس برطرف کنیم. به عنوان مثال مدارس کانکسی، کلاس‌های سنگی و مدارس فاقد سرویس بهداشتی را درست کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید به عزم دولت در اجرای رتبه‌بندی معلمان گفت: با همکاری مجلس و شورای نگهبان، رتبه‌بندی را که به یک شعار تبدیل شده بود، از شعار به عمل تبدیل کردیم و از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح خواهد شد. این رتبه‌بندی، از جهت کمی و کیفی با رتبه‌بندی که قبلا دولت پیشنهاد کرده بود متفاوت است و اقدامات برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی شروع شده است و امیدواریم شاهد ارتقای نظام آموزشی و ما به‌ازای معیشت معلمان باشیم.

اقداماتی در حوزه تحصیل، تهذیب و ورزش در دست داریم

وزیر آموزش و پرورش افزود: در مناطق محروم، تغذیه رایگان که 10 سال متوقف شده بود، دوباره برمی‌گردانیم و در حوزه تحصیل، تهذیب و ورزش که شعار محوری ماست، اقداماتی در دست داریم.

وی در آخر از همه معلمان تقدیر و تشکر کرد و با اشاره به سختی‌های تدریس در دو سال اخیر به واسطه وجود کرونا، ابراز امیدواری کرد که در راستای نظام معیار اسلامی، جامعه بتواند دانش‌آموزانی تراز انقلاب اسلامی ایران تربیت کند.

انتهای پیام/

نظر شما