شمارۀ سوم نشریۀ اندیشۀ آینده منتشر شد.

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۱۶:۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۳۲۶۲۸۱
شمارۀ سوم نشریۀ اندیشۀ آینده منتشر شد.
موضوع «زیست جنسی» از دیگر موضوعات مورد بحث در نشریه اندیشۀ آینده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ نشریه اندیشۀ آینده که به بررسی مسائل اجتماعی نوپدید ایران می‌پردازد، در شمارۀ اخیر خود نگاهیروایی به موضوع «شب» و نسب آن با مسائل و معضلات اجتماعی اندخته است. اندیشۀ آینده در این شماره تلاش کرده تا با نگاهی توصیفی و برآمده از مشاهدۀ مستقیم و میدانی، روایت‌هایی از مسائل اجتماعی جامعۀ ایران ارائه دهد که لزوماً یا در شب رخ می‌دهند یا شب‌هنگام بیشتر به‌چشم می‌آیند. 

در این میان موضوع «فقدان مسکن و بی‌خانمانی» در این شماره برجسته است و در این راستا گزارش‌هایی میدانی از گرم‌خانۀ مردان و گرم‌خانۀ زنان و گفت‌وگویی با یک زن تنها و بی‌خانمان که مدت‌ها بدون سرپناه در تهران آواره بود، به رشته تحریر درآمده. همچنین مصاحبه ای با دکتر محمدعلی رمضانی، عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی و نگاهی به سامان‌دهی بی‌خانمانی در جهان، در این شماره از نشریۀ اندیشۀ آینده تدارک دیده شده است. داستانی واقعی و برآمده از تجربۀ یک رانندۀ اسنپ که به دلیل فقدان سرپناه، شب‌ها در ماشین خود می‌خوابد نیز بخش دیگری از تلاش برای نشان دادن معضل بی‌خانمانی در شب است. 

موضوع «زیست جنسی» نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در اندیشۀ آینده است. گفت‌وگو با یک روسپی، گپ‌وگفت با یک مرد با هویت جنسی دو پاره و بررسی تحلیلی این مباحث در گفت‌وگویی صریح با دکتر ابراهیم فیاض، بخش دیگری از مطالب این شماره است. 

در عین حال مقولۀ «اقتصاد شب» هم در این شماره مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و به‌همین جهت، گفت‌وگویی با مراد ثقفی در رابطه با دست‌فروشی صورت گرفت. امیر خراسانی نیز با استمداد از طبقه و فضا تلاش کرده تا زندگی شبانه در تهران را صورت‌بندی کند. 

در شمارۀ سوم اندیشۀ آینده از فرزاد موتمن و سید فرزاد خوش‌دست، طی گفت‌و‌گوهایی جداگانه پرسیده شده که به‌عنوان دو سینماگر که در حوزۀ مستند و داستانی آثار متعددی مرتبط با شب داشته‌اند، چگونه به شب می‌نگرند و اگر روزی بخواهند بار دیگر طرحی داستانی یا مستند از شب بسازند، باید انتظار چه زاویۀ نگاهی از آنان را داشته باشیم. 

محمدسعید ذکایی، مدیرگروه مطالعات فرهنگی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه نیز در این شماره، یک صورت‌بندی‌از رفتارهای اجتماعی طبقات در نسبت با حیات و زیست شبانه ارائه داد. نگاهی به مشاغل شب در روایت‌هایی کوتاه، گفت‌وگویی خواندنی با یک از ماموران اورژانس که به‌واسطۀ شغلش، زندگی او در شب رنگ و روی دیگری دارد و گفت‌وگو با دو دی‌جی در پارتی‌های شبانۀ جوانان تهرانی هم تلاشی برای نشان دادن سویه‌های دیگر حیات شب است. 

در ادامه حامد عسکری و غلامرضا طریقی نیز با روایت‌هایی شخصی از شب، هم‌سفر این سفر روایی مجلۀ اندیشۀ آینده بودند. 

بازخوانی یکی از نمادین‌ترین پرونده‌های جنایی ایران که به شب گره‌خورده، یعنی پروندۀ «خفاش شب»، گفت‌وگو با یک دزد که شب‌ها از سر تفنن و هیجان دست به دزدی می‌زد و گفت‌وگو با دو زندانی محکوم به اعدام که شب آخر زندگی‌شان را دیده بودند و رضایت گرفته بودند، از دیگر بخش‌های این شمارۀ اندیشۀ آینده است. 

به علاوه بخش دیگری از روایت‌های این شمارۀ اندیشۀ آینده، به گزارشی از تجارت شبانۀ تهران در مناطق مرکزی و جنوبی شهر و گفت‌وگوها و گزارشی از شب در منطقۀ خلازیر تهران پرداخته است. 

نگاهی به یک تجربه‌نگاری از شب‌های سربازی و نمایش‌نامه‌ای در رابطه با زیست شبانه نیز بخش دیگری از روایت‌های این شمارۀ مجله است. 

شمارۀ دوم نشریۀ «اندیشۀ آینده»، به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی احمد نادری و سردبیری متین محجوب روی پیشخوان مطبوعات کشور، در دسترس عموم قرار دارد. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز