معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

کرسی های آزاد اندیشی باید در دانشگاها توسعه پیدا کند

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۱۶:۱۱:۰۸
کد خبر: ۳۵۳۹۲۷
کرسی های آزاد اندیشی باید در دانشگاها توسعه پیدا کند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: کار پژوهش و فرهنگ دو موضوع به هم پیوسته است و حوزه فرهنگ، هم هدف کار علمی و پژوهشی و هم مقدمه اظهارات علمی و پژوهشی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛دکتر سید ضیا هاشمی با بیان اینکه حوزه کار فرهنگی با رویکرد علمی موفق تر خواهد بود ، اظهار داشت : ما در رویکرد علمی برای شناخت ابعاد دقیق تر موضوعات نیاز به پژوهش داریم تا بتوانیم داده های لازم و تحلیل های مناسب را داشته باشیم و براساس آن تصمیمات مناسب اتخاذ کنیم، بنابراین کار پژوهشی بخشی از فعالیت های فرهنگی ما را تشکیل می دهد.

وی افزود : طبیعتا کار پژوهش و فرهنگ دو موضوع به هم پیوسته هستند و در واقع حوزه فرهنگ، هم هدف کار علمی و پژوهشی و هم مقدمه اظهارات علمی و پژوهشی است به این معنا که ما وقتی نگرش ها و انگیزه های لازم را فراهم کنیم کار علمی بهتر انجام می شود و اگر کار فرهنگی هم بخواهیم انجام دهیم نیاز به کار علمی داریم تا روش هایمان را بهتر اتخاذ کنیم.

دکتر هاشمی سپس به زمینه ایجاد و شکل گیری جریان پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: برای این امر نیاز به فعالیت های فرهنگی و جهت گیری های فرهنگی است تا نگرش ها و انگیزش های لازم برای توسعه فعالیت ها شکل گیرد.

وی تصریح کرد: ما در وزارت علوم، اداره کل مطالعات و سیاست گذاری فرهنگی را داریم که برآن اساس برنامه ریزی های مرتب میدانی و نظری و فراتحلیل ها را انجام می دهیم که بتوانیم مسیر کار را علمی تر انجام دهیم به عنوان مثال در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به طور مرتب نشست ها و بررسی هایی را داریم برای اینکه بدانیم دیدگاه های دقیق در مورد وحدت حوزه و دانشگاه و موانع تحقق آن چیست و راه های رسیدن به آن را بررسی کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به موضوع کرسی های آزاد اندیشی گفت: ما در این خصوص نیاز به مطالعه داریم و معتقد هستیم شتاب توسعه کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها کم است و تلاش هم کردیم و دوره های آموزشی برگزار کردیم و ابلاغیه های و دستور العمل هایی را تدوین کردیم که این اشکال بر طرف شود و این فرایند تسریع شود.

وی در خاتمه برای حل این مسئله اظهار داشت: نیاز است بررسی کنیم که چه موانع میدانی، علمی و ذهنی باعث می شود کرسی های آزاداندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و اسناد بالادستی است آن سرعت لازم را نداشته باشد و با نتایجی به دست آمده اقدام خواهیم کرد و با یک فرایند اقدام پژوهی به طور مرتب واکنش های برنامه ها ارزیابی می شوند و دوباره سعی در اصلاح روش ها و مسیرها می کنیم.

نظر شما