بهشتِ کتاب‌خوان ها اینجاست

۱۳۹۴/۱۰/۱۲ - ۲۳:۰۳:۰۰
کد خبر: ۳۵۶۳۷۶
بهشتِ کتاب‌خوان ها اینجاست
نزدیک بندر روتردام (Rotterdam) در اسپیج کنیس (Spijkenisse) کتابخانه ای عمومی مثل یک کوه کتاب در مرکز شهر قرار دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این کتابخانه که شکل هرم بوده تشکیل شده از پنج طبقه قفسه ی کتاب است که با 480 متر راه پله، راهرو و تراس تا راس هرم به هم متصل شده اند.

کوه کتاب درون یک هرم دیگر قرار دارد که ساختار انبار شکلش مردم را یاد پیشینه ی کشاورزی این شهر می اندازد، که چطور این شهر از یک روستای کوچک کشاورزی به یک مرکز آموزشی تبلیغاتی خودکفا طی 40 سال گذشته تبدیل شده است.

 

 کوه کتاب از همه ی اضلاع نمای شیشه ای بنا دیده می شود که هم تبلیغ و هم دعوت به خواندن است، که برای جامعه ای که تنها ده درصد آن بی سواد است بسیار حائز اهمیت می باشد.

کوه کتاب

به غیر از کتابخانه، این ساختمان شامل یک مرکز آموزش محیط زیستی، یک باشگاه شطرنج، سالن سخرانی، سالن های جلسه و دفتر تبلیغات است که در نیمه ی پایینی بنای شیشه ای قرار دارند. این کتابخانه محیط تراس این ساختمان را اشغال کرده تا از نور و فضای ایجاد شده توسط سقف شیشه ای بهره ببرد.

 تبیان زنجان

برای کاهش تولید گاز های گلخانه ای، این ساختمان سیستم تهویه ی هوا (air conditioning) ندارد. در تابستان تهویه ی طبیعی و صفحات خورشیدی دمای مطبوعی فراهم می کنند.

در زمستان نیز با استفاده از گرما از کف و پنجره های دو جداره گرمای محیط تامین می گردد. حتی طبقات کتاب، دیواره، نرده ها و میز اطلاعات و میله های این کتابخانه از مواد بازیافتی تهیه شده که هم ضد حریق و هم مقرون به صرفه می باشند.

این کوه کتاب توسط معماران آلمانی درMVRDV ساخته شده و در سال 2012 برای عموم افتتاح شد. طراحی خلاقانه ی این ساختمان تا کنون جوایز متعددی کسب کرده است.

 

منبع:برترین ها

نظر شما