وزیر بهداشت تاکید کرد:

کار دانشگاهی راه حل بحران آلودگی هوا

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۰۹:۴۲:۲۰
کد خبر: ۳۶۰۱۳۹
کار دانشگاهی راه حل بحران آلودگی هوا
وزیر بهداشت گفت: برای حل بحران آلودگی در شهرهای بزرگی مانند تهران باید نگاه علمی داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر قاضی زاده هاشمی در چهارمین همایش ملی آلودگی هوا گفت: باید تابع قانون بود و به جای کارهای احساسی و نگاه سیاسی باید نگاه علمی داشت.

وی افزود : اکنون برنامه ششم توسعه در حال تصویب است و با اینکه محیط زیست در این برنامه دیده شده اما همه مسئولیم تا با عزمی جدی برای آسایش مردم و رضای خدا به مقابله با آلودگی هوا بپردازیم .

وزیر بهداشت تصریح کرد: در سال های گذشته موفقیت هایی در مقابله با عوامل آلوده کننده هوا داشته ایم که از جمله آنها می توان به حذف سرب از بنزین، کاهش آلاینده هایی مانند بنزن و یا تبدیل گازوئیل به بنزین اشاره کرد.
 
وی با انتقاد از برخوردهای  تبلیغاتی با مسئله آلودگی هوا گفت:  جاهایی که می خواهیم کار کنیم، شرایط سخت است اما موقع صحبت کردن و سخنرانی شرایط آسان می شود.
 
قاضی زاده هاشمی افزود: دستگاه های مختلف تقصیرها را به گردن هم می اندازند ، شهرداری محیط زیست را متهم می کند ، محیط زیست وزارت بهداشت را و وزارت بهداشت شهرداری را اما کار عملی در این زمینه صورت نمی گیرد .
 
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یکی از دغدغه های کنونی دولت را سلامت مردم و جلوگیری از آسیب های عمومی دانست و گفت : شهرنشینی عوارضی دارد که آلودگی هوا هم یکی از آنهاست هم اکنون در شهرهای صنعتی مردم از هوای پاک  بهره کمتری می برند .
 
وی افزود :‌ در کشور ما نیز چنین اتفاقی افتاده است که البته سیاسیون معتقدند حل این مشکل امکانپذیر نیست؛ اما اگر کار به دست دانشگاهی ها باشد شاید ، بتوان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد .
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به آمارهای جهانی درباره دسترسی مردم به هوای پاک گفت :‌ تنها ده درصد از مردم جهان از هوای مطلوب برخوردارند و در شهرهای بزرگی مانند تهران بار بیماری ها متفاوت از شهرهای دیگر است .
 
وی افزود: هم اکنون میلیاردها دلار ضرر آلودگی هواست و بر اثر این بحران بیماریها ، مشکلات کسب و کار ، معلولیت ها و مشکلات روحی و روانی هر سال در حال افزایش است .
 
وزیر بهداشت بسیاری از این آلودگی ها را خود ساخته دانست و گفت : گفته می شود تهران در شرایط ویژه جغرافیایی قرار دارد و حل مشکل آلودگی هوا دشوار است اما چند شهر مشابه شرایط جغرافیایی تهران در جهان وجود دارد که توانسته اند با اقدامات مطلوب آلودگی آنها را برطرف کنند .
 
قاضی زاده هاشمی افزود : در زمان قاجار یکی از زیباترین و بهترین نقاط ایران را به عنوان پایتخت انتخاب کردند و به مدیران و سیاست مداران تحویل دادند اما ما با تبلیغات نادرست شرایط کنونی را برای این شهر رقم زدیم ما تبلیغ کردیم آنهایی که خانه ندارند به تهران بیایند پس از انباشته شدن جمعیت در تهران شهرک های اقماری در اطراف تهران تشکیل شد که به صورت زنجیره وار باعث شرایط کنونی در تهران شدند .
 
وزیر بهداشت گفت:‌ قانون گریزی اکنون به عنوان یک عادت شده و در این زمینه ملاحظه می شود  مثلا درباره موتورسواران می گوییم اینها از طبقه پایین جامعه هستند پس نیازی به برخورد با آنها نیست یا جمع آوری خودروهای فرسوده مشکلات اجتماعی به همراه می آورد  .
 
وی با اشاره به تولید خودروها در شرکت های بزرگ گفت :‌ اکنون برخی معتقدند برخورد با تولید خودروهای غیراستاندارد در این شرکت های بزرگ می تواند مشکلات اجتماعی به همراه داشته باشد پس اقدامی برای حل مشکل آنها نمی شود.
 
قاضی زاده هاشمی با ابراز امیدواری از شکل گیری آسایش برای مردم و رفع بسیاری از بیماری های ذهنی و روحی افزود: امیدوارم آلاینده ها کاهش یابد و عوامل طبیعی هم کمک کند تا شرایط بهتری در شهرهایی مانند تهران داشته باشیم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز