با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

نخستین هواپیمای دوزیست طراحی و ساخته شده در کشور رونمایی شد

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۱۳:۳۰:۴۱
کد خبر: ۳۶۰۳۲۸
نخستین هواپیمای دوزیست طراحی و ساخته شده در کشور رونمایی شد
نخستین هواپیمای دوزیست طراحی و ساخته شده در کشور با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بندرعباس رونمایی شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، صبح امروز 22 دی ماه، طرح کلان ملی فناوری پرنده دریایی شش نفره دوزیست طراحی، ساخته و با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری درباره این هواپیمای دوزیست گفت: با ساخته شدن این پرنده دریایی، جمهوری اسلامی ایران پس از آمریکا، روسیه، آلمان و محصولات مشابه تولیدی در کشورهای دیگری مانند چین، به فناوری طراحی و ساخت این پرنده‌های دریایی دست یافت.

ستاری با اشاره به اینکه در واقع با ساخته شدن پرنده دریایی شش نفره دوزیست در این طرح، ایران به جمع کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و آلمان که دارای فناوری ساخت هواپیماهایی در این رده هستند پیوست ادامه داد: البته کشورهایی مانند چین که محصولات مشابه تولید می کنند نیز در این جمع حضور دارند.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری با تاکید به ضرورت داشتن پرنده دوزیست در ایران گفت: همین بس که ایران اسلامی کشوری است با 2000 کیلومتر مرز آبی در جنوب، 600 کیلومتر مرز آبی در جزایر جنوبی و 700کیلومتر مرز آبی در شمال کشور و دریای مازندران که چنین جغرافیایی برای انجام عملیات مختلف مانند مرزبانی، گشت دریایی، تصویربرداری از مرزها و ... نیازمند محصولاتی مختلف است که یکی از آن‌ها پرنده‌ای دارای قابلیت نشست و برخواست از سطح آب است.

وی اظهار داشت: ایده استفاده از چنین محصولی در تمام دنیا مسبوق به سابقه است و ده ها سال است که پرنده‌های اینچنینی در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رییس هیأت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: اگر چه فناوری طراحی، تولید و ساخت این محصولات در اختیار کشورهای محدودی است اما، در سال های اخیر تجربه موفق استفاده از هواپیماهای خشکی نشین در اطراف مرزهای آبی کشور و روند رو به رشد هوانوردی عمومی در کشور، این ایده را به ذهن سازندگان متبادر کرد که ایجاد چنین محصولی برای اولین بار در کشور می‌تواند بسیاری از نیازهای موجود را پاسخ دهد.

با توجه به همین ضرورت و موقعیت استراتژیک کشور، سازمان‌ها و نهادهای گوناگونی ایده اولیه طرح ساخت این هواپیما را از سال 86 و به انحای مختلف مطرح کردند اما در نهایت اولین بودجه‌ها در سال 89 به این پروژه تخصیص داده شد که با اختصاص منابع مالی برای اجرای آن، مراحل طراحی مقدماتی محصول آغاز شد و در سال 91، پس از وقفه‌ای که ناشی از اعمال تحریم‌ها و نیز بروز مشکلات مالی برای استمرار فعالیت پروژه به وجود آمد، ساخت نمونه پروازی از مهرماه 92 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و در نیمه اول سال جاری تست پروازی موفق هواپیما به انجام رسید و پرنده دریایی شش نفره دوزیست با اعتماد به توان داخلی طراحی و تولید شد.

اما در این میان این پرسش مطرح می‌‌شود که اصولا کاربرد این پرنده دوزیست چیست و در چه صنایعی به کار می‌آید که در پاسخ به این سوال می توانیم کابرد آن در حمل ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای ماموریت‌هایی مانند شناسایی، عکسبرداری و غیره در محیط‌های آبی و خاکی، گشت‌های دریایی برای مبارزه با قاچاق کالا و توقیف شناورهای متخلف، نظارت، بازرسی و دسترسی به سکوها و خطوط لوله‌های نفت در دریاها و دریاچه‌ها و نیز جا به جایی غواصان به محل‌های ماموریت آنان، عملیات‌های امداد و نجات در محیط‌های آبی و خاکی و انجام تحقیقات زیست محیطی برای نمونه‌برداری از آب‌ها، کنترل حرکت جانداران، حمل بار، اطفا حریق و استفاده‌های شخصی و تفریحی و نیز تاکسی هوایی اشاره کرد که همه این موارد خود گویای اهمیت زیاد تولید این پرنده دوزیست در کشور است.

در واقع این طرح با هدف پاسخگویی به نیازهای عملیاتی کاربران ساخته شده است که در کنار آن، فناوری طراحی، ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری و حتی عملیات پرنده‌های دو زیست در کشور به صورت کامل بومی سازی شده است که این موضوع را می‌توان برگ ارزنده‌ای در موفقیت محققان و متخصصان کشورمان در این حوزه دانست.

حمایت معاونت علمی و فناوری از پرنده دوزیست

پروژه ساخت پرنده دو زیست از ابتدا با حمایت و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با سرمایه گذاری کامل توسط این معاونت به انجام رسیده است که علاوه بر آن، حمایت‌های معنوی ویژه نیز از سوی مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری به انجام رسیده است که بدون شک وجود این حمایت‌ها در اتمام این پروژه نقش اساسی داشته است.

 این هواپیما در حضور جمعی از مسئولان شرکت کننده در مراسم رونمایی عملیات نشست و برخاست بر آب و خشکی را با موفقیت انجام داد.

در این مراسم دکتر سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری رئیس جهوری، سردار دریادار پاسدار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و دکتر پیمان صالحی رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند.

 

نظر شما