وزیر بهداشت تاکید کرد:

ضرورت پرداخت بخشی از هزینه های بیماری مردم توسط تولید کنندگان کالاهای آسیب رسان

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۱۵:۳۴:۴۷
کد خبر: ۳۶۰۳۹۵
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اخذ عوارض به کالاهای آسیب رسان و استفاده از عواید حاصل از این عوارض باعث می شود تا حداقل سازمان هایی که باعث بیماری مردم می شوند، از این طریق بخشی از هزینه بیماری مردم را پرداخت کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه برگزاری همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا و در جمع خبرنگاران درخصوص تمهیدات وزارت بهداشت درخصوص آلودگی هوا، به افزایش تخت‌های اورژانس، ICU، افزایش مصرف دارو و به کارگیری تعداد بیشتر پزشک در مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در موضوع آلودگی هوا، قربانی اقداماتی هستیم که یا خود شهروندان و یا به دست دستگاه‌های حکومتی اعم از دولتی و غیردولتی و سیاست‌هایی که منجر به افزایش این آلودگی می‌شود، شده ایم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما در زمینه آلودگی هوا تنها می‌توانیم مردم را درمان کنیم و ادعای دیگری هم نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه تجهیزات کم است و منابع بیمه‌ها نیز محدود می‌باشد، گفت: ما تا آن حدی که بتوانیم انجام وظیفه می‌کنیم و امیدواریم مسئولان تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

 هاشمی درخصوص اقدامات لازم برای پیشگیری از آلودگی هوا پیشنهاد داد که برای کالاهای آسیب‌رسان عوارض وضع شود و لااقل عوارضی بر سوخت در کلان‌شهرها وضع شود تا باعث شود مردم کمتر از این منابع استفاده کنند و به تبع آن از آلودگی‌ها کاسته شود.

وی در ادامه افزود: البته عواید حاصل از عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان را می‌توانیم برای توسعه خدمات بهداشتی درمانی و حوزه سلامت صرف کنیم تا حداقل سازمان‌هایی که باعث بیماری مردم می‌شوند از این طریق بخشی از هزینه بیماری مردم را پرداخت کنند.

وزیر بهداشت در عین حال با تاکید بر اینکه تعیین عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان راهکار اصلی نیست، خاطرنشان کرد: راهکار علمی آن است که از ایجاد آلودگی،  پیشگیری و جلوگیری شود.

وی در ادامه با اشاره به دقیق نبودن آمارهای مربوط به نقش آلاینده‌ها در ایجاد بیماری‌ها، گفت: قرار شده است طی یک سال آینده آمارهای علمی و دقیق در این زمینه ارائه شود که به محض دریافت اعلام خواهد شد.

 هاشمی افزود: البته تردیدی وجود ندارد که عوارض و آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها در ایجاد بیماری‌ها بالغ بر 7 تا 8 میلیارد دلار است.

وی در ادامه درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص معادل‌سازی دکترای پژوهش محور و دکترای آموزش محور (by Course ) گفت: هیچ معادل‌سازی وجود ندارد زیرا کسانی که PhD پژوهشی دارند مدرکشان فقط برای فعالیت در حوزه پژوهشی اعتبار دارد و افرادی که از طریق کنکور و آزمون‌های کشوری شرکت کرده و وارد این دوره‌ها شده اند، می‌توانند در بخش درمانی یا جذب دانشگاه‌ها شوند و تدریس کنند.

وی افزود: این تصمیمات توسط شوراهای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی و آموزش پزشکی تخصصی کشور اتخاذ شده  و اجرا می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز